اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور:

خراسان رضوی 350 کیلو بیش از متوسط کشوری پنبه تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور با بیان اینکه خراسان رضوی از لحاظ سطح زیر کشت در کشور پیشتاز است، گفت: در حال حاضر در این استان 350 کیلوگرم پنبه بیشتر از متوسط کشوری تولید می‌شود.

خراسان رضوی 350 کیلو بیش از متوسط کشوری پنبه تولید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدرضا رمضانی‌مقدم ظهر امروز در کارگاه آموزشی روز مزرعه پنبه در کاشمر اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر کشت پنبه به زمین‌های حاشیه‌ای که دارای آب و خاک شور هستند، انجام می‌شود اما باید اذعان کرد که خراسان رضوی همچنان دارای بیشترین سطح زیر کشت پنبه و دارای رتبه نخست در عملکرد تولید پنبه در کشور است به طوریکه در 16 سال اخیر کشاورز پنبه کار نمونه کشوری از این منطقه بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آبیاری در سطح 37 هکتار باغات و مزارع این ایستگاه توسط سیستم‌های آبیاری تحت فشار انجام می‌شود، گفت: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در زراعت پنبه می‌توان مصرف آب را به میزان یک پنجم مقدار مورد نیاز آن کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه در اوج مصرف و با توجه به نزدیکی مدار آبیاری می‌توان نیاز پنبه به آب را بدون هیچ صدمه‌ای به عملکرد پنبه کاهش داد، افزود: تمام تلاشمان بر این است فرهنگ استفاده از شیوه‌ نوین آبیاری در زراعت افزایش یابد تا علاوه بر افزایش بهره‌وری شاهد افزایش عملکرد محصول نیز باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در مزارع پنبه با استفاده از لوله شاهد 35 درصد بهره‌وری روش آبیاری هستیم، اظهار داشت: اگر در آبیاری مزارع پنبه از سیستم قطره ای استفاده شود قطعا بهتر خواهد بود.
رئیس ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده آبیاری بارانی به دلیل بروز مشکل در گردافشانی در مزارع پنبه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: برای تولید این محصول تنها از آبیاری قطره‌ای و استفاده از لوله‌ها آن هم در ساعت پنج بعد از ظهر به بعد توصیه می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز با بیان اینکه پنبه یک محصول استراتژیک است و باید تلاش کنیم که این محصول از دسترس خارج نشود، گفت: این محصول دارای اشتغا‌ل‌زایی فراوانی است و در کارخانه‌های پنبه و نساجی نیز اشتغالزایی زیادی نیز دارد.
محمد صوابی با اشاره به اینکه پنبه یک محصول مدیریت‌‌پذیر است، افزود: کشاورزان باید در راه‌های مبارزه با آفات، بیماری‌ها، کشت، آبیاری و برداشت محصول پنبه را به خوبی مدیریت کنند تا یک محصول قابل توجهی برداشت کنند.
وی با ابراز خرسندی از استقرار ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در شهرستان کاشمر از کارشناسان و محققین این ایستگاه به دلیل تولید ارقام مختلف پنبه تقدیر کرد و یادآور شد: نوسانات قیمت این محصول در چند سال اخیر سبب کاهش سطح زیر کشت این محصول شده است به طوریکه در زمان کاشت و حتی برداشت این محصول قیمت آن مشخص نیست.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با بیان این که ارتباط بین کشاورز ، محقق و مسئولان باید منجر به تولید یک محصول پایدار شود، ابراز امیدواری کرد در سایه همدلی و همکاری شاهد افزایش سطح زیر کشت محصول پنبه باشیم.
وی با تاکید بر اینکه پنبه در تابستان کشت و در فصلی که ارزش آب زیاد است این محصول نیاز زیادی به آب دارد، خاطرنشان کرد: در عین حال پنبه یک محصول بسیار خوب است بنابراین باید محققان و کارشناسان امر راه‌های افزایش سطح زیر کشت این محصول را شناسایی و آن را در اختیار بهره‌برداران قرار دهند.
همچنین سرپرست فرمانداری کاشمر با بیان اینکه در روایات و احادیث مختلف در خصوص بحث کار و کشاورزی تاکید شده است، گفت: قوت غالب مردم از زمین و با دستان پرتلاش کشاورزان تامین می‌شود بنابراین با توجه به اینکه در 10 سال اخیر پدیده خشکسالی در کشور حاکم شده باید با استفاده از روش‌های علمی به سمت تولید محصولات برویم.
مهدی محمودی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران امروز بعد از سه دهه امروز در تمام زمینه‌ها حرف برای گفتن دارد، اظهار داشت: همانطور که به همت جوانان با استعداد ایران اسلامی در بخش‌های مختلف به دستاوردهای مهم دست یافته ایم در زمینه بحث کشاورزی نیز باید با استفاده از علم روز دنیا و مدیریت خشکسالی تولید محصولات باید با استفاده از روش‌های علمی باشد.
وی با تاکید بر اینکه بارندگی زیر 350 میلیمتر دردسرساز و بحرانی است، تصریح کرد: متاسفانه در برخی مناطق بارندگی زیر 60 میلی‌متر است، بنابراین باید با مدیریت مصرف آب و با استفاده از روش‌های نوین علمی کشاورزی مانع از بروز بحران شویم.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول