اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

سازمان تعاونی روستایی بدهی کلزاکاران را می‌پردازد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با هماهنگی‌ها و رایزنی‌های صورت پذیرفته، بدهی کلزاکاران به زودی توسط سازمان تعاونی روستایی پرداخت می‌شود.

سازمان تعاونی روستایی بدهی کلزاکاران را می‌پردازد
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، مسعود محمدیان با اشاره به  تولید بیش از 3 هزار و 200 تن دانه روغنی کلزا در استان از یک هزار و 900 هکتار در سال گذشته اظهار داشت: طبق برش‌های شهرستانی ابلاغ شده و برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته در سال زراعی جاری و در کشت پاییزه استان، 3 هزار هکتار برای کشت این محصول در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه موانع بیمه کشت محصول کلزا برطرف شده و در تلاش هستیم تا خرید آن از سال آینده توسط شرکت‌های روغن‌کشی به صورت نقدی صورت پذیرد، افزود: طبق برنامه تنظیمی، کشت محصول کلزا در آذربایجان‌شرقی، ضمن افزایش 100 درصدی، صد در صد بیمه خواهد شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به محاسن فراوانی که کشت دانه روغنی کلزا در تناوب زراعی با غلات به خصوص گندم، جو و ذرت دارد، افزود: کاشت کلزا در تناوب گندم و جو، ضمن افزایش عملکرد گندم و جو، کاهش آفات و ریشه کن شدن علف های هرز در غلات را سبب می‌شود.
وی با بیان اینکه کلزا مهم‌ترین دانه روغنی است که می‌توان در کاهش وابستگی کشور به روغن نباتی به آن اتکا کرد، افزود: رشد کشت کلزا در استان بیانگر این واقعیت است که کلزا از ظرفیت تولید مناسبی برخوردار  بوده و در صورت رعایت دقیق مسائل فنی مربوط به کاشت و برداشت این محصول توسط کلزاکاران می‌توان به عملکردهای مناسبی در سطح مزارع استان دست یافت.
محمدیان با اشاره به اینکه در ایام خشکسالی‌های اخیر، سیاست سازمان در ارائه الگوی کشت مبتنی بر کاشت محصولاتی است که به آب کم نیاز دارند، ادامه داد: در راستای کاهش کشت محصولات پر مصرف آب همچون سیب زمینی و پیاز ،  ضمن کنترل کاشت سیب زمینی، کاشت پیاز را از 9 هزار هکتار در استان به 5 هزار هکتار کاهش داده و کشت محصولاتی همچون زعفران، پسته، دانه‌های روغنی، گندم و جو در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه را جزو الگوی کشت قرار داده‌ایم.
وی با بیان اینکه کلزا به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و نیمه خشک همچون آذربایجان شرقی دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی  است، ادامه داد: محصول کلزا دارای 40 تا 45 درصد روغن ، 30 تا 40 درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست بوده که به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه زمینه برای توسعه کشت این گیاه سازگار و مناسب در استان بیش از پیش فراهم شده است، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته توسط مدیریت زراعت در شهرستان‌های تبریز، اسکو و خداآفرین شاهد رشد و توسعه کشت کلزا در استان خواهیم بود.
محمدیان با اشاره به اینکه کنجاله کلزا، جزو مناسبت‌ترین غذاها برای تغذیه دام‌ها محسوب می‌شود، افزود: کنجاله کلزا منبع خوبی برای تغذیه گاوهای شیری بوده و با وجود آنکه میزان پروتئین کنجاله نسبت به کنجاله سویا کمتر است اما از طرفی دیگر آمینو اسیدهای آن به خوبی متوازن شده و با توجه به قیمت کنجاله سویا، این محصول می‌تواند جانشینی مناسب برای کنجاله سویا باشد.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول