اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی لردگان:

مزرعه نمونه کلزای لردگان کیل‌گیری شد

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان گفت: مزرعه کلزای آبی نمونه این شهرستان کیل‎گیری شد.

مزرعه نمونه کلزای لردگان کیل‌گیری شد
غلامعلی سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: عملیات کیل‌گیری در سطحی معادل 3.5 هکتار در مزرعه کلزای آبی این شهرستان انجام شد.
وی با بیان اینکه در این مزرعه از هر هکتار بیش از 7 تن دانه کلزا برداشت شد، گفت: این میزان برداشت در مقایسه با میانگین استانی و کشوری از  نسبت بالایی برخوردار است.
سعیدی با اشاره به علل موفقیت تولید بالای کلزا در این مزرعه، گفت: مدیریت آبیاری صحیح، مبارزه با علف‎های هرز از جمله این دلایل موفقیت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لردگان با اشاره به توصیه‌های فنی برای افزایش عملکرد مزارع کلزای آبی، گفت: کلزا در اکثر خاک‌ها به غیر از خاکهای شور و باتلاقی قابل کشت است که به دو صورت هیرم‌کاری و خشکه­کاری انجام می­شود.
وی انتخاب بذر را در افزایش سطح محصولات موثر دانست و گفت: حتی‌الامکان از بذور توزیعی مادری و گواهی شده توصیه شده توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر استفاده شود.
سعیدی افزود: میزان بذر مورد استفاده در کشت با بذرکار شش تا هشت کیلوگرم در هکتار و در کشت دستپاش10 تا 12 کیلوگرم در هکتار است.
وی مصرف کودهای شیمیایی را در برداشت محصول موثر دانست و گفت:  بر اساس آزمون خاک میزان کود مورد نیاز کشت کلزا تعیین می‏شود، تمامی کود فسفره، پتاسیمی و ثلث کود ازته به همراه 40 کیلوگرم سولفات روی قبل از کشت به صورت مصرف خاکی انجام می‌گیرد.
سعیدی اضافه کرد: دو سوم کود ازته باقی‌مانده به‌طور مساوی قبل از شروع مرحله ساقه­دهی و در مرحله ظهور جوانه­گل به‌صورت سرک مصرف و بلافاصله بعد از توزیع، آبیاری انجام می‎شود.
وی ادامه داد: در صورتیکه در ابتدای فصل رشد در بهار علائم ظاهری کمبود عناصر ریزمغذی ظهور کند با مشورت کارشناس تغذیه محلول‌پاشی کودهای حاوی این عناصر با غلظت سه در هزار  انجام می‎شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان لردگان دور و تعداد آبیاری بسته به نوع خاک محل کشت دو الی سه نوبت آبیاری در پاییز و سه الی چهار نوبت در بهار انجام می‎شود، گفت: در مراحل رشد کلزا بجز در زمان کاشت یعنی  مرحله خاک­آب که دو تا سه آبیاری لازم است بقیه آبیاری در مراحل بعد از سبز شدن بذر و استقرار بوته­ها و رسیدگی دانه هرکدام یک آبیاری انجام می‎شود.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول