اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علیه بیماری شاربن و آبله صورت گرفت؛

مایه‌کوبی 30 هزار دام سبک در شهرستان انار

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان انار گفت: در شش ماه اول سال جاری علیه بیماری شاربن و آبله 30 هزار و 100 دام سبک در شهرستان انار مایه‌کوبی شدند.

مایه‌کوبی 30 هزار دام سبک در شهرستان انار
احمد رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرستان انار اظهار داشت: در شش ماهه اول سال جاری علیه بیماری شاربن و آبله 30 هزار و 100 دام سبک در شهرستان انار مایه‌کوبی شدند.
رضایی ادامه داد: از این تعداد 22 هزار و 300 رأس گوسفند و 7 هزار و 800 رأس بز علیه بیماری آبله و 27 هزار رأس گوسفند و بز علیه بیماری شاربن مایه‌کوبی شدند.
وی افزود: آبله از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی دام سبک است که با توجه به بروز علائمی مانند ضایعات پوستی، کم‌اشتهایی و لاغری موجب خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران شده و به همین دلیل کنترل و پیشگیری از آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.
رضایی تصریح کرد: کنترل ورود و خروج دام، انجام اقدامات قرنطینه‌ای بهداشتی و همکاری دامداران در زمینه واکسیناسیون علیه این بیماری نقش به سزایی در پیشگیری از آن ایفا می‌کند.
وی ابراز داشت: بیماری شاربن «سیاه زخم» یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که بیشترین حساسیت را نسبت به آن گاو و گوسفند داشته است که با ایجاد سپتی سمی و مرگ ناگهانی همراه با خروج خون تیره از منافذ طبیعی بدن مشخص می‌شود.
رضایی بیان داشت: واکسیناسیون سالانه دام‌های حساس، جداسازی سریع دام‌های آلوده از سالم، انجام اقدامات درمانی، از بین بردن لاشه‌های تلف شده از طریق سوزاندن و یا دفن لاشه به عمق حداقل دو متر پس از پاشیدن پودر آهک، سمپاشی حشرات و کنترل حیوانات لاشه‌خوار از جمله اقدامات پیشگیرانه و کنترلی این بیماری است.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول