اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شکل‌گیری واحد معاضدت قضایی انجام شد؛

کاهش 40 درصدی ورودی پرونده به دادگاه‌ها

خبرگزاری فارس: سرپرست دادگاه‌های عمومی و انقلاب اردبیل گفت: با شکل‌گیری واحد معاضدت قضایی و خدمات حقوقی در دادگستری استان اردبیل از ابتدای امسال شاهد کاهش 40 درصدی ورودی پرونده به دادگاه‌های عمومی استان اردبیل بودیم.

کاهش 40 درصدی ورودی پرونده به دادگاه‌ها
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کمال صباحی در جلسه بررسی مشکلات و موانع رسیدگی به پرونده‌های دادگاه‌ها در اردبیل اظهار داشت: در راستای رفع اطاله دادرسی و ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌ها اقدامات خوب و مناسبی در استان آغاز شده و همچنان این مباحث و موارد پیگیری می‌شود.
وی تصریح کرد: برابر تاکید و پیگیری مستمر رئیس کل دادگستری استان اردبیل با هدف کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی‌ها اقدامات خوبی در مراجع قضایی استان آغاز شده که نتایج آن روز به روز آشکارتر می‌شود.
صباحی به بهینه‌سازی از ظرفیت شوراهای حل اختلاف را از جمله اقدامات برای رفع اطاله دادرسی‌ها اعلام کرد و افزود:‌ در کنار آن بررسی کلیه دادخواست‌ها قبل از ارجاع به همت کارشناسان قضایی و رفع نواقص در بدو امر و ارجاع تخصصی پرونده‌ها انجام شده و یا در دست اقدام است.
وی خاطر نشان کرد: در دعاوی خانوادگی با همت مسئولان قضایی استان شاهد بهره‌گیری از نظرات روانشناسان و مددکاران اجتماعی هستیم تا با به حداقل رساندن مشکلات و گرفتاری‌ها در این حوزه بتوانیم کارها را سر و سامان واقعی دهیم.
صباحی مکانیزه کردن ابلاغ اوراق قضایی را امری خطیر و ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: نتیجه چشمگیر این تدبیر شایسته و اقدامات همسو با آن سبب شده است تا ما در ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌ها با مشکلات کمتری مواجه شویم.
وی گفت: ‌این کاهش زمینه مناسبی را برای قضات دادگاه‌های اردبیل فراهم کرده تا با کیفیت و وقت مناسب‌تر به پرونده‌ها رسیدگی کرده و اعلام رأی کنند.
صباحی افزود: همین موضوع در سرنوشت جامعه و مردم بسیار تأثیرگذار است و در کنار آن به زمینه رضایتمندی ارباب رجوع و کاستن از برخی مشکلات دیگر را نیز فراهم کرده است.
به گزارش فارس، سرپرست دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان اردبیل با اشاره به مزایای دیگر راه‌اندازی سیستم مکانیزه ابلاغ تصریح کرد: مزایای این کار تأثیرش را در فرآیند دادرسی از آمادگی حوزه مدیریت تا صدور رأی گذاشته است و می‌تواند به عنوان یک تجربه موفق در خدمت‌رسانی به استان‌های دیگر و دستگاه‌های قضایی آنها معرفی شود.
وی یکی دیگر از اقدامات خوب دادگستری استان را راه‌اندازی واحد ارشاد و معاضدت قضایی اعلام کرد و ادامه داد: در پنج ماهه نخست امسال به برکت راه‌اندازی این مرکز 17 هزار و 650 مورد خدمات حقوقی و معاضدتی در اداره ارشاد و معاضدت دادگستری انجام شده است.
صباحی این رقم را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارای رشد چشمگیر توصیف کرد و اظهار داشت: افزایش آگاهی مراجعان در مورد اهداف، وظایف و تشکیلات قوت قضاییه و آشناسازی مراجعان با آغاز و پیگیری دعاوی و توانمندسازی آنها از لحاظ اطلاعات حقوقی از جمله این مزایا است.
وی تأمین وکیل و کارشناس معاضدتی برای افراد بی‌بضاعت و ارتقای کیفیت کار در محاکم و رفع اطاله دادرسی و همچنین تسهیل امور استعلامات از واحدهای مرتبط از جمله ثمرات و برکات راه‌اندازی اداره ارشاد و معاضدت قضایی دادگستری استان اردبیل است.
سرپرست دادگاه‌های عمومی و انقلاب اردبیل همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی عریضه‌نویسان جلوی دادگاه‌ها خبر داد و تصریح کرد: وجود اشتباه در تنظیم دادخواست یا شکایت تبعات جبران‌ناپذیری دارد و باید در این زمینه آموزش‌های لازم به افراد متخصص و کاری در این حوزه داده شود.
صباحی گفت:‌ در کنار اقدامات انجام شده در راستای تقویت برنامه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای نیز با همکاری معاونت آموزش و تحقیقات دادگستری انجام شده و در آینده شاهد ساماندهی کیفی و مؤثرتر عریضه‌نویسان در اردبیل می‌باشیم.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول