اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی:

شعر و ادبیات باید درخدمت دین باشد

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: امروزه شعر باید در خدمت دین باشد چرا که معارف دینی را باید شعرا با این تفسیر بسرایند.

شعر و ادبیات باید درخدمت دین باشد
سیدجواد رفائی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: شعر مقوله بسیار مهمی است و اهمیت فراوان دارد، به عنوان نمونه در دوران انقلاب اسلامی بسیاری از اشعار و تکبیرهایی که گفته می‌شد پایبند به یک شعر بود و نسل به نسل منتقل شد، بی تردید یکی از عوامل تهییج مبارزان راه اسلام استفاده از ابزار نشر ارزش‌ها آثار و اشعار معنوی، عرفانی و حماسی شعرا، ادبا، نویسندگان و نیز مدیحه سرایان و خوانندگانی بوده و هست که خاطره آنها هرگز از ذهن ملت قدرشناس و رزمندگان قهرمان ایران اسلامی پاک نخواهد شد.
وی با اشاره به بزرگان عرصه شعر که ایمان و معنویت در آثارشان آمیخته بود، اظهار داشت: بزرگانی مانند فردوسی، سعدی، مولوی و حافظ به عنوان قدمای عرصه شعر و شاعری و افرادی مانند: استاد شهریار، قیصر امین‌پور، سهراب سپهری و صدها شاعر نامی و گمنام دیگر به عنوان شعرای معاصر، از جمله مفاخری هستند، که در مجموعه آثارشان می‌توان ردپای توامان علم و ادب و درعین حال، عطر ایمان و ارادت به قدرت لایزال الهی را به راحتی حس کرد.
وی گفت: بی شک همین ویژگی است که سبب شده تا کلام آنان پس از سال‌ها همچنان بوی تازگی و قدرت اثربخشی خود را حفظ نماید، به عبارت دیگر اشعار این بزرگان چنان با معنویت درهم آمیخته که به یک دوره خاص تعلق نداشته و در طول تاریخ و در مسیر رشد و تعالی جامعه می‌تواند، همچنان چراغ راه انسان‌ها قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه اسلام دینی است که امید به آینده در آن جریان دارد، بیان داشت: با این دیدگاه باید شعرا در نوع اشعارشان امید به آینده دیده شود و از یاس و ناامیدی پرهیز نمایند، یکی از مصداق‌های شعر در خدمت دین و امید به آینده است.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی یادآور شد: بسیاری از شعراء اعتقاد بر این دارند که شعر مانند وحی است، این نشان از این دارد که شعر مقوله ارزشمندی است، معنویت و ایمان در غالب محتوایی شاعران ارتباط این هنر ارزشمند و کهن را با خداوند متعال نشان داده و تاثیر فراوان بر اثرگذاری آن دارد.
رفائی تصریح کرد: در زمینه نشر کتب ادبی خراسان ضعیف عمل شده است، در حالی که این کتب به‌ویژه کتاب‌های مربوط به شعرای قدیم هنوز هم جزو  پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار شعر هستند.
وی افزود : در این برهه زمانی حتی می‌توان در راستای آموزش و هنر با بیانی متفاوت در قالب‌های موسیقی از شعرهای گوناگون استفاده کرد.
رفائی از علاقه بسیار زیاد رهبر معظم انقلاب به شعر یاد کرد و گفت: شاعران و هنرمندان ما امروز باید معضلات اجتماعی را در قالب شعر بازگو کند و ارزش جایگاه خود را بدانند چرا که این قدرتی است که خداوند متعال در نهان آنها قرار داده است و در راستای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی از آن استفاده بهینه نمایند و بر غنای مطالعاتی خود بپردازند تا این مقوله مهم در بین مردم بیش از این گسترش یابد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول