اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی:

ازدواج و موسیقی اقوام ایرانی ثبت جهانی می‌شود

خبرگزاری فارس: معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آذر ماه امسال دو اثر کشورمان در حوزه آثار معنوی به ثبت جهانی می‌رسد که شامل ازدواج و موسیقی اقوام ایرانی است که قرار است در کشور اندونزی این کار انجام شود.

ازدواج و موسیقی اقوام ایرانی ثبت جهانی می‌شود
مسعود علویان‌صدر در حاشیه سفر هیئت دولت به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: چهار اثر نیز به طور همزمان به عنوان آثار در معرض خطر برای ثبت جهانی در مرحله پیگیری و انجام مقدمات انجام کار است به طوری که عزم جهانی برای احیای این آثار در معرض خطر بیش از گذشته است.
وی ادامه داد: در آذر ماه و در کشور اندونزی این آثار نظیر مخمل‌بافی، زری‌بافی و پرده‌خوانی  و یک اثر دیگر مطرح شده و ثبت جهانی می‌شود.
معاون میراث فرهنگی به تصمیم دیوان عدالت اداری در مورد آثار تاریخی و فرهنگی و تهدید‌های پیامد این تصمیم‌گیری را یادآور شد و بیان داشت: دیوان عدالت اداری با این تصمیم‌گیری ‌سبب می‌شود آثار تاریخی و باستانی از فهرست میراث ملی خارج شده و برخی افراد سودجو نیز گستاخانه برای تخریب و صدمه‌زدن به این آثار تلاش‌های خود را انجام دهند.
وی اضافه کرد: تثبیت جهانی آثار ملی در گام اول نیازمند حفاظت و حراست از حریم بناهای به یادگار مانده است و اگر اثری به ثبت برسد و در حفاظت از آن اقدام نکنیم و یا برای نگهداری و مرمت آن اعتبار اختصاص ندهیم با تصمیم‌گیری شدید یونسکو مواجه می‌شویم.
این مسئول یادآور شد: اخیراً تصمیم‌گیری نابجای دیوان عدالت اداری سبب تخریب دو اثر سرای گلشن و خانه صداقت در تهران شد و شاهد آن بودیم که با بی‌احتیاطی و برخی مقاصد سوءاستفاده این کار انجام شده است.
وی گفت: از طریق کمیسیون فرهنگی مجلس و کمیسیون حقوقی دولت و تمام مسئولان هیئت عمومی دیوان اداری و شورای نگهبان مکاتبات و رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم تا این معضل ملی برطرف شود.
معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: مجلس یابد اعتبار ویژه‌ای را در این زمینه اختصاص دهد تا تعیین تکلیف در حفظ حریم آثار باستانی انجام شده و ما نیز به تکلیف خود عمل کنیم.
 
*ثبت جهانی سبلان در حد پیشنهاد است
علویان صدر به پروسه ثبت جهانی آثار با پیشنهاد استان‌ها با توجه به قابلیت و ظرفیت جهانی اشاره کرد و افزود: این پیشنهادات در شورای سیاست‌گذاری ثبت ملی مطرح شده و پس از تایید مقدمات برای تکمیل پرونده اقدامات لازم انجام شده است.
وی گفت: تاکنون به غیر از طرح اولیه هیچ پیشنهادی برای ثبت جهانی سبلان و شهریری در شورای سیاست‌گذاری ثبت ارائه نشده ولی ما قله سبلان را به عنوان لیست پیشنهادی ثبت جهانی به یونسکو اعلام کردیم.
این مسئول بیان داشت: با سیاست‌گذاری شورای ثبت تا سال 2013 بیش از شش اولویت در دستور کار قرار دارد و ما بعد از پایان این اولویت‌ها مطالعات و ارزیابی‌های خود را برای ثبت جهانی آثار جدید نظیر سبلان آغاز می‌کنیم.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول