اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شوراهای حل اختلاف استان اردبیل:

5 هزار پرونده با مصالحه مختومه شده است

خبرگزاری فارس: رئیس شوراهای حل اختلاف استان اردبیل گفت: در نیمه نخست امسال بیش از 5 هزار و 650 فقره پرونده قضایی با تلاش اعضای شورای اردبیل با مصالحه مختومه شده است.

5 هزار پرونده با مصالحه مختومه شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامرضا مهدوی صبح امروز در همایش شوراهای حل اختلاف استان اردبیل اظهار داشت: ‌با گذشت چند سال از آغاز فعالیت شوراهای حل اختلاف در استان اردبیل روند رو به رشدی را در به ثمر نشاندن اهداف این شورا در حل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز شاهد بودیم به طوری که این روند با شتاب بیشتر در سال‌های اخیر پیگیری شده است.
وی یکی از اقدامات خوب رئیس کل دادگستری استان را راه‌اندازی شوراهای حل اختلاف در کنار شعب خانواده و به ویژه مرجع رسیدگی‌کننده به اختلاف زن و شوهر اعلام کرد و بیان داشت: با این اقدام جلوی بسیاری از طلاق‌ها در ماه‌های گذشته گرفته شده و با رفع اختلافات زن و شوهر به ادامه زندگی خود امیدوار شدند.
این مسئول از رشد 400 درصدی مصالحه در شوراهای حل اختلاف استان خبر داد و افزود: استان اردبیل با توجه به ماهیت خاص در تدین و دینداری مردم از استان‌های پیشرو در رفع دعواها و اختلافات است به طوری که شورای حل اختلاف استان اردبیل در جایگاه ممتاز کشوری قرار دارد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه اعضای شوراهای حل اختلاف استان در یک ماه گذشته به بیش از 3 هزار و 700 پرونده رسیدگی کرده‌اند، گفت: در همین مدت آمارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که تلاش این شورا برای مختومه شدن پرونده با صلح و سازش رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان اردبیل به مکانیزه شدن فعالیت شوراهای حل اختلاف استان به عنوان پیشروترین شورا در کشور اشاره کرد و بیان داشت: استان اردبیل از جمله استان‌های شاخص کشور است که هم‌ا‌کنون شورای حل اختلاف آن به سیستم مدیریت مکانیزه پرونده‌های قضایی مجهز است.
مهدوی تاکید دین اسلام را نیز در مورد اهمیت جایگاه صلح و سازش در جامعه یادآور شد و گفت: خداوند متعال زمانی که از قصاص یاد می‌کند در کنار جاری شدن احکام اسلامی از امت در مورد گذشت و عفو سخن به میان می‌آورد و این کار را اولی‌تر از انتقام‌جویی معرفی می‌کند.
وی اظهار داشت: آنچه که در دین اسلام بیشتر جلوه حقیقی در مسایل اجتماعی پیدا کرده است روشن شدن وجهه صلح و سازش و امنیت خاطر است به طوری که فعالیت شوراهای حل اختلاف نیز در همین راستا و با هدف برقراری صلح و سازش و آرامش در جامعه و به حداقل رساندن اختلافات است.
این مسئول رسیدگی و صدور حکم به پرونده‌های مطرح شده در شورا و برقراری صلح و سازش را از اولویت‌های شوراها برشمرد و اضافه کرد: تا کنون بیش از 94 درصد آرای قضات شوراهای استان در مرحله تجدید نظر تایید شده است.
مهدوی این کار را نشانه ارتقای کیفیت رسیدگی‌ها در شوراها و دقت نظر در بررسی پرونده‌های مختلف به ویژه پرونده‌های مرتبط با اختلافات خانوادگی اعلام کرد و افزود: شوراهای حل اختلاف می‌تواند به بزرگ‌ترین مرجع در صیانت از حق و حقوق واقعی مردم تبدیل شوند.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان اردبیل ضرورت تخصصی کردن شعب شوراهای حل اختلاف و آموزش اعضا را ضروری توصیف کرد و گفت: توسعه واحد‌های مصالحه و تاثیر عملکرد شورا بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها از جمله مباحث مهمی است که می‌تواند عملکرد شوراها برای حل اختلاف را شایسته‌تر از گذشته مورد توجه و ارزیابی قرار دهد.
وی در پایان سخنان خود با قدردانی از انسان‌های خیر‌خواه و نیکوکار استان اردبیل در کمک‌رسانی برای آزادی زندانیان معسر، ابراز داشت: در سه ماهه اول سال جاری 95 زندانی دارای جرایم غیر‌عمد از زندان آزاد شده و به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول