اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام سازمان صدا و سیما:

محتوای آثار نمایشی در عشق‌ زمینی خلاصه شده است

خبرگزاری فارس: قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: امروزه اغلب خالقان آثار نمایشی مقلد غرب هستند طوری که محتوا در عشق زمینی خلاصه شده و اصل هدف در حاشیه قرار گرفته است.

محتوای آثار نمایشی در عشق‌ زمینی خلاصه شده است
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سیدرمضان موسوی مقدم ظهر امروز در نخستین جشنواره ملی فرهنگی ـ  هنری نماز با بیان اینکه اعتقادات ما به نماز به مثابه شمش‌هایی هستند که باید تبدیل به زیو آلات رسانه شوند و در بازار رسانه توزیع شوند، افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده‌ای که ما باید بدان توجه داشته باشیم این است که شمش‌ها باید تبدیل به زیورآلات معنوی که همان نماز است، شود.
وی بیان داشت: هنرمندانی که در خلق آثار هنری فعالیت می‌کنند، در تبدیل این مفاهیم هنری به زیورآلات معنوی نقش بسیار بالایی دارند به طوری که از ایده تا عمل باید توجه خود را معطوف کنند.
قائم مقام سازمان صدا و سیما با اشاره به نقش مهم آثار هنری، اذعان داشت: اگر در خلق آثار هنری از عقل مدد گرفته شود و بعد تلفیقی از این دو را در اختیار حس قرار دهد در آن زمان است که خروجی آن تبدیل به تولید می‌شود که برای مخاطب قابل قبول است.
وی تصریح کرد: اگر ما نتوانیم مشهود را معقول، معقول را عالمانه و موضوعات عالمانه را محسوس کنیم دچار سردرگمی‌ها در آثار هنری می‌شویم.
قائم مقام سازمان صداوسیما یادآور شد: اگر در خلق آثار هنری و نمایشی از رنگ‌ها استفاده نشود خالی از خیال و توهمات خالی باشد، خلق آثاری صورت نمی‌گیرد چرا که اگر از تخیل کمک گرفته نشود، هنری خلق نمی‌شود.
وی با بیان اینکه صرف تخیل نمی‌تواند پاسخگو باشد، افزود: اگر بنا باشد در عرصه دین و اعتقادات دینی که بخش عظیم آنها مفاهیم دینی است، آثار قابل لمس مخاطب تولید شده و تبدیل به آثار نمایشی شود باید آن مجموعه‌ها با کارشناسی و دقت لازم تولید شود.
موسوی مقدم ابراز داشت: هنرمندان باید از عرصه صرفًا مفهومی خارج شوند به طوری که لازم است اطلاعات لازم دینی را در اختیار قرار دهند.
وی اضافه کرد: در خلق آثار هنری باید تخیل را تبدیل به کار عاقلانه و بعد تبدیل به کار محسوس شود، به همین علت باید بر اساس آموزه‌های دینی، وحی‌شناسی، عقل شناسی به تولید آثار پرداخت تا با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند.
قائم مقام سازمان صداوسیما با بیان اینکه در حال حاضر بهترین قالب شناخته شده، آثار نمایشی درام است، افزود: درام یک واژه کهن است که از یونان باستان به ما رسیده است و هر داستان و قصه‌ای که قابلیت تبدیل شدن به داستان را دارد، درام است.
وی اظهار داشت:‌ متأسفانه یکی از آسیب‌های جدی هنر این است که عمدتاً افسانه‌ها و داستان‌ها و قصه‌های اساطیری در گذشته و قصه‌های قرآنی و آموزه‌های دینی ما وقتی که می‌تواند به یک قصه و نمایش تبدیل شود و همراه یک رهبر است که ما را پابه پای قصه برده، یا عبرت آموزی می‌دهد و یا تغییر رفتار می‌دهد.
قائم مقام صداوسیما خاطرنشان کرد: امروزه بیشتر کساتی که آثار نمایشی خلق می‌کنند به تقلید غرب به آن می‌پردازد و محتوا در عشق زمینی خلاصه شده است به طوری که اصل مراد و هدف نمایش در حاشیه و یا در انتهای کار قرار می‌گیرد و به جای پرداختن به اهداف اصلی به مسائل مادی و عشق زمینی پرداخته می‌شود و از اصول و پایه معنویات دور می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اگر به آموزه‌های دینی بپردازیم خود به خود به مسائل اجتماعی و فرهنگی توجه شده است، افزود: برای توجه به محتوای آثار نمایشی نیازمند تشکیل کارگروه‌هایی در این بخش هستیم تا کسانی که مدعی تولید آثار در این بخش هستند ، آنها را توجیه کنیم.
موسوی مقدم در پایان افزود: کار کردن در حوزه عرفانی سخت است و می‌دانیم که برخی همکاران در این راه مجاهده می‌کنند تا بتوانند خلق آثاری در معارف دینی صورت گیرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول