اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ششمین سال درگذشت آیت‌الله بهلول؛

کتاب «زندگی به سبک بهلول» منتشر می‌شود

خبرگزاری فارس: یک نویسنده اصفهانی گفت: در ششمین سال از درگذشت آیت‌الله گنابادی معروف به «بهلول» پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های ایشان با نام «زندگی به سبک بهلول» منتشر می‌شود.

کتاب «زندگی به سبک بهلول» منتشر می‌شود
احمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار دشت: این کتاب شامل خاطرات سیاسی آیت‌الله بهلول از قیام مسجد گوهرشاد و 35 سال تبعید ایشان است و با توجه به این که به قلم خودشان نگارش یافته بسیار خواندنی و جذاب است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون چند جلد کتاب درباره ایشان توسط انتشارات آرما به چاپ رسیده است، افزود: کتاب نخست «از کوثر یکشنبه‌ها» نام دارد که دیوان اشعار ایشان درباره حضرت زهرا (س) است و هم‌زمان با تولد این بانو و مقارن با پنجمین سالگرد ایشان رونمایی شد.
شاگرد آیت‌الله بهلول با بیان اینکه ایشان 200هزار بیت شعر سروده که 30هزار بیت آن درباره حضرت زهرا (س) است، گفت: آیت‌الله بهلول ارادت خاصی به حضرت زهرا (س) داشت، به نحوی که در زندان به حضرت زهرا (س) توسل پیدا می‌کند و پس از سرودن این اشعار  از زندان آزاد‌ می‌شود.
وی همچنین با اشاره به محبت و علاقه ویژه آیت‌الله بهلول به امام خمینی (ره) بیان داشت: با توجه به اینکه بسیاری افراد می‌خواستند درباره ارتباط آیت‌الله بهلول با امام خمینی (ره) شبهه‌افکنی کنند، ایشان منظومه‌ای سرود تا ارادت قلبی خود را به انقلاب و امام  ثابت کند و اکنون این اشعار در کتابی  به نام  «خمینی‌نامه» گردآوری شده و به چاپ رسیده است.
مقیمی تصریح کرد: کتاب دیگر بنده خوب خدا نام دارد که مشتمل بر 70 پرسش و پاسخی عرفانی، اخلاقی، اجتماعی و دینی است که من در طی 7 سالی که همراه این عارف خداجو بودم از ایشان پرسیدم و به همراه پاسخ در این کتاب درج شده است.
 
* آیت‌الله بهلول شاهد زنده تاریخ 100 ساله اخیر ایران بود

وی در ادامه با اشاره به زندگی پربرکت آیت الله بهلول گفت: آیت‌الله بهلول شاهد زنده تاریخ یک صد ساله اخیر ایران بود، که از زمان رضاخان تا دوره اخیر را شامل می‌شود و در طی در عمر پربرکت خود فعالیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی داشته است.
شاگرد آیت‌الله بهلول شاخص‌ترین بخش از زندگی سیاسی اجتماعی آیت‌الله بهلول را  قیام مسجد گوهرشاد علیه کشف حجاب دانست و افزود: در سال 1314 شمسی این قیام علیه کشف حجاب رضاخانی رخ داد و اوج آن در 21 روز تیرماه همان سال بود که اکنون به نام «روز ملی حجاب و عفاف» نام‌گذاری شده است.
وی سخنرانی علیه حکومت پهلوی در کشور عراق را از جمله فعالیت‌های سیاسی اجتماعی ایشان برشمرد و افزود: آیت‌الله بهلول همچنین فعالیت‌های علمی و فرهنگی در رادیو شرق الاوسط مصر داشت و در مدت یک سال و نیم اقامت در کشور مصر از طرف جمال عبدالناصر به سمت رئیس بخش فارسی صدا و سیمای مصر منسوب ‌شد و از طریق این رادیو به آگاه‌سازی اذهان مردم درباره جنایات حکومت پهلوی پرداخت.
مقیمی اضافه کرد: آیت‌الله بهلول در دوران انقلاب و بعد از انقلاب هم نقش موثری ایفا کرد و در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها به تبلیغ می‌پرداخت و دل‌های جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه‌ی خود نشاط و شادابی بخشید و به آنها روحیه می‌داد.
وی در ادامه به علاقه خاص ایشان به ورزش اشاره کرد و گفت: آیت‌الله بهلول به کوهنوردی و شنا و پیاده روی علاقه خاصی داشت و تا سنین بالا به این امر می‌پرداخت به گونه‌ای که از هشت مرتبه‌ای که به کربلا مشرف شده بود، سه مرتبه آن را از کارون تا فرات شنا کرده بود.
این نویسنده اصفهانی ساده‌زیستی را از جمله خصوصیات مهم ایشان برشمرد و در این باره تصریح کرد: ایشان بسیار کم خوراک بود و  غذای رسمی وی در اغلب موارد نان و ماست بود، ضمن اینکه بیشتر روزها روزه بود و تنها دارایی به جا مانده از وی پس از مرگ اندک لباس‌هایی بود که می‌پوشید.
وی درباره دیدگاه ایشان راجع به  دین و سیاست تصریح کرد: از دیدگاه آیت‌الله بهلول دیانت و سیاست لازم و ملزوم یکدیگرند و همیشه می‌فرمود؛ «در سایه دیانت سیاست حفظ می‌شود و در سایه سیاست دیانت محفوظ می‌ماند».
مقیمی افزود: ایشان همچنین ارادت خاص به رهبر معظم انقلاب داشت و درباره رهبر معظم انقلاب می‌فرمود، من در بین مردم به زهد مشهورم شاید این‌طور باشد، اما زهد آقای خامنه‌ای از من بیشتر است، چون بنده از مال دنیا چیزی ندارم، ولی ایشان با اینکه همه چیز در اختیارشان هست به دنیا بی‌اعتنا هستند.
 
*ویژگی‌های خاص شخصیتی آیت‌الله بهلول
شاگرد آیت‌الله بهلول درباره ویژگی‌های خاص شخصیتی آیت‌الله بهلول نیز اظهار داشت: از مهم‌ترین خصوصیات آیت‌الله بهلول این بود که ایشان حتی در کهن ‌سالی از حافظه عجیبی برخوردار بود و علاوه بر 250هزار بیت شعر که از حفظ بود، قرآن مجید، بسیاری از خطبه‌های نهج‌البلاغه، دعاهای صحیفه سجادیه و بسیاری از دعاهای مفاتیح‌الجنان و تعداد زیادی از کتاب‌های ادبی و فقهی و حوزوی را از برداشت.
وی از جمله کرامات ایشان را داشتن طی‌الارض دانست و به نقل خاطره‌ای در این باره پرداخت و گفت: وی این امر را تائید نمی‌کرد تا که یک بار شاگردان اصرار کردند که آیا طی الارض دارید، دستش را در هوا تکان داد و گفت، حالا دارم، که چی؟ کار فوق‌العاده‌ای نیست!
مقیمی تصریح کرد: این عالم ربانی یک مسلمان به معنای واقعی بود زیرا آن‌طور که از ائمه اطهار به ما دستور رسیده است به همه ابعاد زندگی می‌پرداخت و یک بعدی نبود.
وی تاکید کرد: زندگی این عالم ربانی  در علم و عرفان و مجاهدت بهترین الگوی ماست، زیرا راه و روش زندگی او برگرفته از سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) بود.
 انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول