اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مستندساز همدانی:

میرسیدعلی همدانی یک مدیر فرهنگی بزرگ بود

خبرگزاری فارس: یک مستندساز همدانی گفت: میرسیدعلی همدانی بزرگ‌ترین مدیر فرهنگی و رایزن فرهنگی جهان بود که دارای الگوی مدیریتی خاص خود بوده است.

میرسیدعلی همدانی یک مدیر فرهنگی بزرگ بود
علی جیحونی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به لزوم شناخت شخصیت‌های تأثیرگذار استان و شناساندن آن به جامعه اظهار کرد: میرسیدعلی همدانی یکی از بزرگ‌مردانی بود ‌که در دیار فرهنگی همدان پرورش یافت و مناطق بسیاری را از رویکرد فرهنگی خود متأثر ساخت.
وی با اشاره به مهاجرت میرسیدعلی همدانی در سن 20 سالگی به سوی آسیای صغیر امروزی گفت: این اقدام ایشان، پس از دیدن خواب رسول گرامی اسلام(ص) و گرفتن دستور از ایشان صورت می‌پذیرد که در طی سفر خود وارد منطقه کشمیر هندوستان می‌شود.
این مستندساز همدانی ادامه داد: در شهر سرینگر، همدان‌هایی از نوادگان میرسیدعلی و همراهان ایشان زندگی می‌کنند که دارای تعصب و عرق عجیبی نسبت به همدان هستند طوری که با نصب قسمتی از شجره‌نامه خود بالای سردرب خانه‌هایشان، همدانی بودن خود را ثبت و ضبط کرده‌اند.
وی با اشاره به ارج و قرب این سید بزرگوار در میان مردم همدان عنوان کرد: میرسیدعلی همدانی در زمان حیات خود، دارای عزت و احترام ویژه‌ای در میان مردم بود به طوری که در اکثر شهرهای ایران، ترکمنستان و هندوستان و در میان عموم طبقات مردم مقام و منزلتی خاصی به دست آورده بود.
جیحونی از سفرهای میرسیدعلی همدانی به منطقه کشمیر هندوستان، کشمیر پاکستان، بخشی از افغانستان و حتی جنوب چین گفت و افزود: ایشان با توجه به سفرهای بی‌نظیر و اثربخش خود، یکی از بزرگ‌ترین مبلغان جهان اسلام بودند که پیام صلح و دوستی و فرامین وحدت‌بخش قرآن را تبلیغ و ترویج می‌کردند.
به گفته وی میرسیدعلی را می‌توان بزرگ‌ترین مدیر فرهنگی و رایزن فرهنگی جهان اسلام خواند که دارای الگوی مدیریتی خاص خود بوده است.
این مستندساز همدانی در ادامه به نمونه‌ای جالب از نوع تبلیغ فرهنگی میرسیدعلی پرداخت و گفت: ایشان در سفرهای خود به دیگر مناطق، صنایع دستی موجود در همدان آن روز را به صورت یک بسته فرهنگی به همراه داشتند که ضمن معرفی آثار و تمدن همدان، زمینه‌سازی لازم را برای برقراری ارتباط با مردمان فراهم می‌کردند.
وی تأکید کرد: میرسیدعلی همدانی در ایام حضور خود در دیگر کشورها، از یک سو از طریق تولید همین محصولات ارتزاق می کردند و از سویی دیگر، طریقه ساخت آن را به مردمان آن سامان آموزش می‌دادند.
جیحونی در ادامه با بیان اینکه در حالت معمول برای موفقیت در امر تبلیغ باید زبان کشور هدف را فرا گرفت و سپس در مقام تبلیغ برآمد، اظهار کرد: نکته عجیب و جالب توجه در نوع تبلیغ میرسیدعلی در این بود که ایشان با حضور در دیگر مناطق جهان، ضمن اینکه رسم‌الخط فارسی را به مخاطبان خود آموزش می‌داد، از این طریق نسبت به برقراری ارتباط و ترویج دین مبین اسلام همت می‌گماشت.
وی این نوع مدیریت فرهنگی را بی‌نظیر خواند و افزود: اینکه بدون هیچ درگیری و تنشی، شاهد شکل‌گیری تبادل فرهنگی و اشاعه آن به طرف مقابل باشیم و آثار غنی فرهنگی خود را تا مدت‌ها در قلب منطقه دیگری جا دهیم، امری شایان توجه و نادر است.
این مستندساز همدانی با تأکید بر اینکه الگوی مدیریتی فرهنگی میرسیدعلی همدانی قابل مطالعه بوده و جای تأمل دارد، ابراز کرد: تعداد مراکز اسلامی و فرهنگی ایجاد شده در آن زمان توسط این سید والامقام بی‌نظیر است و از این طریق نهضت فراخوان گرایش به اسلام و فرهنگ ایرانی را ترویج دادند.
وی با استناد به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مطالعه دقیق تاریخ ایران بعد از اسلام تصریح کرد: میرسیدعلی همدانی یکی از نمونه‌های شاخص اثرگذاری اسلام عزیز بر ایران است به طوری که توانست 37 هزار نفر را به دین اسلام دعوت کند.
جیحونی در ادامه از سفر خود به هندوستان و حضور در منطقه سرینگر گفت و ادامه داد: با وجود گذشت 700 سال از درگذشت این مرد بزرگ، با بردن نام وی متوجه جمع شدن اشک در چشم مردمان این دیار می‌شوی که بروز چنین احساساتی، پیامی جز والایی مقام شامخ این سید بزرگوار نمی‌تواند داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطره‌ای از تأثیرگذاری نام میرسیدعلی همدانی پرداخت و گفت: سفیر تاجیکستان در دهلی نو به من می‌گفت؛ "وقتی به پاکستان می روم و کارم گیر می‌کند، فقط کافی است که بگویم میرسید علی همدانی در شهر من دفن است، تا گره از کارم گشوده شود چرا که آنها به خاطر احترام به ایشان کارم را راه می‌اندازند".
این مستندساز همدانی موفقیت میرسیدعلی همدانی را در بضاعت معنوی و فرهنگی وی دانست و بر لزوم معرفی ایشان نه تنها به جامعه خود که به جهانیان تأکید کرد.
به گفته وی با قدری تأمل بر پیشینه همدان، این دیار را مهد پرورش مردان بزرگی درمی‌یابیم که در اعصار و قرون مختلف اثرگذار و اثربخش بوده‌اند، بنابراین معرفی این الگوهای بزرگ باید از مهم‌ترین وظایف مسئولان فرهنگی استان باشد.
جیحونی فقدان مجموعه همدان‌شناسی انتقاد کرد و اضافه کرد: سؤال بنده این است که وقتی استان فاقد چنین مجموعه‌ای کلی است چه طور می‌تواند در معرفی میرسیدعلی‌ها که جزئی از تاریخ همدان هستند، عملکرد موفقی داشته باشد؟
وی گفت: مسئولان فرهنگی استان آن قدر مشغول بی‌فرهنگی‌ها و بی‌تفاوتی‌های خود نسبت به مقوله فرهنگ هستند که داشته‌هایی چون مثل میرسیدعلی همدانی‌ را به فراموشی سپرده‌اند.
این مستندساز همدانی با بیان اینکه جدیت در معرفی نخبگان فرهنگی، در پس خود توسعه را به ارمغان می‌آورد، ابراز کرد: جوان امروز با شناختن ظرفیت‌ها و باور آنها، نه تنها می‌تواند استعدادهای نهفته خود را بارور کند که زمینه‌ساز پیشرفت فردی و به تبع آن اجتماع خواهد شد.
وی عنوان کرد: امروز کشورهایی چون تاجیکستان، پاکستان و هندوستان در معرفی و مطالعه آثار میرسیدعلی همدانی وارد عرصه شده‌اند در حالی که متأسفانه دیارش وی را به فراموش سپرده است.
جیحونی از میرسیدعلی همدانی به عنوان سرباز گمنام امام زمان یاد کرد و در ادامه ابراز کرد: اخیراً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت جمع‌‌آوری آثار ایشان تأکید کرده که در صورت حمایت، بنده می‌توانم با کمترین هزینه آنها را جمع‌آوری کنم.
وی در ادامه به تحمل سختی‌های سفر و عدم حمایت مسئولان برای ساخت این مستند پرداخت و افزود: آقایانی که در فصل تابستان زیر خنکای کولرهای گازی همدان وقت می‌گذرانند، باور کنند مردمان کشورهای دیگر بیش از آنها برای همدان ارزش قائل هستند.
این مستندساز همدانی با اشاره به اینکه تنها حامی معنوی بنده صدا و سیمای همدان بوده، گفت: بهتر است مسئولان فرهنگی استان سر از لاک خود بیرون بیاورند تا متوجه شوند که شهرهای دیگر به لحاظ‌ توسعه فرهنگی دست به هر کاری می‌زنند تا شهر خود را مطرح کرده و توسعه بخشند.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول