اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/گفت‏وگوی فارس با داور جشنواره سیب/

رصافی: جشنواره سیب موسمی و فصلی نباشد

خبرگزاری فارس: داور جشنواره سیب می‏گوید: اگر جشنواره سیب دماوند به صورت موسمی و فصلی برگزار شود، اثر چندانی نخواهد داشت و این جشنواره باید به صورت مستمر برگزار شود.

رصافی: جشنواره سیب موسمی و فصلی نباشد
به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، جشنواره استانی فیلم کوتاه «سیب» به منظور کشف استعدادها، رقابت و تشویق فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، از 27 تا 30 شهریور به میزبانی شهرستان دماوند برگزار می‏شود.
در جشنواره سیب دماوند، آثاری با موضوعات معارف و مضامین دینی، فرهنگ عمومی و جهاد اقتصادی مورد ارزیابی قرار می‏گیرد.
در بخش جنبی این جشنواره نیز به معرفی سیب دماوند و تقویت شهرت جهانی آن در قالب فیلم کوتاه پرداخته می‏شود.
مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی فیلم کوتاه سیب دماوند، 30 شهریور ماه در شهرستان دماوند با حضور مسئولان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان برگزار می‏شود و از برگزیدگان جشنواره و همچنین از حمیدرضا آشتیانی‏پور کارگردان سینما و مدیر دوبلاژ آثار سینمایی و تلویزیونی نظیر سریال مختارنامه تقدیر به عمل می‏آید.
هیئت داوران این جشنواره که متشکل از قاسم قلی‏پور تهیه کننده، آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و آرش رصافی فیلم‏ساز و مدرس است، در روزهای اخیر آغاز به کار کرده و به همین خاطر گفت‏وگویی را با آرش رصافی، داور بخش پایانی دومین جشنواره استانی فیلم کوتاه سیب دماوند ترتیب داده‏ایم که از نظرتان می‏گذرد.
 
* فارس: در کار انتخاب فیلم‏ها آیا معیار خاصی در نظر گرفته می‏شود یا به نظر و سلیقه تک تک داوران تکیه می‏کنید؟
رصافی: معیار کلی در وهله نخست، خود سینماست.
نظر شخصی من این است که هر فیلمی که معیارهای اولیه ساختار سینما را رعایت کرده باشد، به خصوص در زمینه معرفه‏های فیلم کوتاه، قابلیت این را دارد که به هر حال دیده و مطرح شود و مورد داوری قرار گیرد.
 
* فارس: ارزیابی شما از وضعیت فیلم کوتاه این دوره چگونه است؟
رصافی: اگر بخواهم مقایسه کلی با سال گذشته داشته باشیم، نمی‏توان گفت که فیلم‏ها بهتر یا بدتر شده‏اند.
در حقیقت ما سال گذشته هم فیلم خوب داشتیم، هم فیلم متوسط و هم فیلم بد و امسال هم همان شرایط وجود دارد.
می‏توان گفت که فیلم‏های خوبی در بین آثار ارائه شده وجود دارد، فیلم های بد هم بود و همچنین فیلم‏های متوسط نیز دیده می‏شود.
 
* فارس: چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته است؟
رصافی: تمرکز تعدادی از فیلم‏ها بر مسئله سیب بوده که مربوط به بخش موضوعی و سفارشی جشنواره است.
یک سری از فیلم‏ها هم مستند اجتماعی هستند و محوریت اکثریت فیلم‏های داستانی نیز مسائل اجتماعی است.
 
* فارس: به نظر شما چرا فیلم کوتاه هنوز نتوانسته جایگاه حقیقی خود را بین مردم پیدا کند؟
رصافی: این یک بحث بسیار طولانی است؛ به هر حال مسئله فیلم کوتاه یک مسئله خاص و برخورد کشورهای مختلف دنیا با این مسئله متفاوت است اما تمام کشورهایی که می‏خواهند سینمای متفاوت، دگراندیش و خلاق داشته باشند، اساساً به فیلم کوتاه توجه ویژه‏ای می‏کنند.
توجه شامل این است که خیلی به بازدهی اقتصادی و مسائل مالی آن نگاه نمی‏کنند و در واقع بازدهی فرهنگی فیلم‏های کوتاه دارای اهمیت است.
آنها در بحث فیلم کوتاه سرمایه‏گذاری می‏کنند تا این عرصه خود را بروز دهد و نهایتاً انسان‏هایی خلاق و متفاوت فیلم می‏سازند و فیلم‏های متفاوتی از دل این سینما بیرون می‏آید و این امر بر کلیت سینما اثر می‏گذارد.
به هر حال فیلم کوتاه دارای سینمای مستقلی است که ویژگی‏های خاص خود را دارد و قطعاً نیازمند حمایت است.
فیلم کوتاه نیازمند این است که مراکز دولتی نه به عنوان یک عنصر اقتصادی بلکه به عنوان یک عنصر فرهنگی به آن نگاه کنند و علاوه بر حمایت از تولید برای عرضه آن در سینما، برای تلویزیون، جشنواره‏ها و... نیز تدبیری اندیشیده شود.
وقتی این اتفاق به شکل کامل رخ ندهد، طبیعتاً بر کلیت فیلم کوتاه تأثیر می‏گذارد و فیلم کوتاه به جایگاهی که انتظار می‏رود، دست پیدا نمی‏کند.
 
* فارس: چه اقداماتی را برای بالابردن کیفیت فیلم‏های کوتاه لازم می‏دانید؟
رصافی: مهم‏ترین اقدام برای بالا بردن کیفیت فیلم‏های کوتاه مسئله آموزش است.
به خصوص مراکزی که فیلم کوتاه تولید می‏کنند و آموزش می‏دهند، باید مسئله آموزش را بسیار جدی بگیرند چرا که فیلم کوتاه یک سینمای مستقل بوده و دارای فیلمنامه مستقلی است.
کسی که فیلم کوتاه را تدوین می‏کند، باید مسائل خاص‏تری را نسبت به مسئله کلی تدوین بداند. فیلم‏برداری و تمام رشته‏های تخصصی فیلم کوتاه نیز کاملاً مستقل بوده و این مستلزم آن است که آموزش به شکل صحیح کارگاهی و علمی اتفاق بیفتد.
بعد از آن حمایت از تولید است که کمک می‏کند تا فیلم‏های کوتاه خوب تولید و جایگاه فیلم کوتاه از آنچه هست، بهتر شود.
 
* فارس: نتایج مثبتی که جشنواره فیلم کوتاه سیب دماوند می‏تواند داشته باشد، چیست؟
رصافی: با توجه به اینکه فیلم‏های کوتاه فرصت‏های محدودی برای عرضه دارند، مهم‏ترین فایده این جشنواره و تمام جشنواره‏های فیلم کوتاه این است که این فیلم‏ها بالاخره در جایی پخش و دیده می‏شوند.
فیلمساز باید فیلمش را در مقابل مخاطب ببیند تا تأثیرش را حس کند.
وقتی فیلم در جشنواره عرضه می‏شود، فیلمساز متوجه ضعف‏ها، قدرت کار و مسائل دیگر مربوط به فیلمش می‏شود.
نتیجه دیگر جشنواره این است که باعث تشویق فیلمساز و ایجاد دلگرمی، شور و هیجان در او می‏شود.
اما این جشنواره‏ها یک آسیب هم دارند و آن اینکه، صرف برگزاری جشنواره تنها هدف باشد.
یعنی نهاد یا ارگانی بودجه‏ای دارد، می‏خواهد این بودجه را در جایی خرج کند و آن را صرف برگزاری یک جشنواره موضوعی می‏کند و بعد از دو سال هم آن جشنواره به فراموشی سپرده می‏شود و هیچ اتفاق دیگری نیفتاده و تأثیری بر کلیت فیلم کوتاه نمی‏گذارد. مهم‏ترین وجه یک جشنواره تداوم آن است و اگر بتواند تداوم خود را حفظ کند، هر سال نسبت به سال گذشته پربارتر، وسیع‏تر و همگانی‏تر می‏شود و حتی به سمت بین‏المللی شدن حرکت کرده و جایگاه مناسبی پیدا می‏کند.
به این ترتیب، تأثیر قابل توجهی بر فیلم کوتاه می‏گذارد؛ بنابراین اگر این جشنواره موسمی باشد قطعاً هیچ تأثیری نخواهد داشت.
 
* فارس: اگر نسبت به تعداد انتخابی، شیوه بازبینی و شکل برگزاری جشنواره نکته خاصی دارید، بفرمایید.
رصافی: مسئله برگزاری جشنواره نیاز به یک سازماندهی و برنامه مشخص دارد و نیازمند این است که در بخش‏های مختلف برای انتخاب، داوری، برگزاری، تشریفات، پوستر، تیزر و مواردی از این قبیل هیئت‏ها و کمیته‏های مختلفی تشکیل شود.
باید در هر کمیته، کارشناسان متخصصی حضور داشته باشد و در همه بخش‏ها نظرات کارشناسی داده شود و هر چه جشنواره وسیع‏تر باشد، این کمیته‏ها و کارشناسان بیشتر و گسترده‏تر می‏شوند.
حضور بیشتر این متخصصان طبیعتاً بر کیفیت جشنواره اثر بیشتری می‏گذارد.
به هر حال امسال، سال دوم برگزاری جشنواره سیب است. این جشنواره قطعاً در آغاز راه است ولی برای اینکه پربارتر و حرفه‏ای‏تر برگزار شود، نیاز به حمایت بیشتری دارد.
این جشنواره به خصوص از لحاظ مالی باید کمک شود تا بتواند با برنامه‏ریزی دقیق‏تر و سازماندهی مناسب‏تری به سمت مطلوب شدن پیش برود.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول