به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، جشنواره استانی فیلم کوتاه «سیب» به منظور کشف استعدادها، رقابت و تشویق فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه، از 27 تا 30 شهریور به میزبانی شهرستان دماوند برگزار میشود.
در جشنواره سیب دماوند، آثاری با موضوعات معارف و مضامین دینی، فرهنگ عمومی و جهاد اقتصادی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در بخش جنبی این جشنواره نیز به معرفی سیب دماوند و تقویت شهرت جهانی آن در قالب فیلم کوتاه پرداخته میشود.
مراسم اختتامیه دومین جشنواره استانی فیلم کوتاه سیب دماوند، 30 شهریور ماه در شهرستان دماوند با حضور مسئولان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان برگزار میشود و از برگزیدگان جشنواره و همچنین از حمیدرضا آشتیانیپور کارگردان سینما و مدیر دوبلاژ آثار سینمایی و تلویزیونی نظیر سریال مختارنامه تقدیر به عمل میآید.
هیئت داوران این جشنواره که متشکل از قاسم قلیپور تهیه کننده، آتیلا پسیانی کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و آرش رصافی فیلمساز و مدرس است، در روزهای اخیر آغاز به کار کرده و به همین خاطر گفتوگویی را با آرش رصافی، داور بخش پایانی دومین جشنواره استانی فیلم کوتاه سیب دماوند ترتیب دادهایم که از نظرتان میگذرد.
* فارس: در کار انتخاب فیلمها آیا معیار خاصی در نظر گرفته میشود یا به نظر و سلیقه تک تک داوران تکیه میکنید؟
رصافی: معیار کلی در وهله نخست، خود سینماست.
نظر شخصی من این است که هر فیلمی که معیارهای اولیه ساختار سینما را رعایت کرده باشد، به خصوص در زمینه معرفههای فیلم کوتاه، قابلیت این را دارد که به هر حال دیده و مطرح شود و مورد داوری قرار گیرد.
* فارس: ارزیابی شما از وضعیت فیلم کوتاه این دوره چگونه است؟
رصافی: اگر بخواهم مقایسه کلی با سال گذشته داشته باشیم، نمیتوان گفت که فیلمها بهتر یا بدتر شدهاند.
در حقیقت ما سال گذشته هم فیلم خوب داشتیم، هم فیلم متوسط و هم فیلم بد و امسال هم همان شرایط وجود دارد.
میتوان گفت که فیلمهای خوبی در بین آثار ارائه شده وجود دارد، فیلم های بد هم بود و همچنین فیلمهای متوسط نیز دیده میشود.
* فارس: چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته است؟
رصافی: تمرکز تعدادی از فیلمها بر مسئله سیب بوده که مربوط به بخش موضوعی و سفارشی جشنواره است.
یک سری از فیلمها هم مستند اجتماعی هستند و محوریت اکثریت فیلمهای داستانی نیز مسائل اجتماعی است.
* فارس: به نظر شما چرا فیلم کوتاه هنوز نتوانسته جایگاه حقیقی خود را بین مردم پیدا کند؟
رصافی: این یک بحث بسیار طولانی است؛ به هر حال مسئله فیلم کوتاه یک مسئله خاص و برخورد کشورهای مختلف دنیا با این مسئله متفاوت است اما تمام کشورهایی که میخواهند سینمای متفاوت، دگراندیش و خلاق داشته باشند، اساساً به فیلم کوتاه توجه ویژهای میکنند.
توجه شامل این است که خیلی به بازدهی اقتصادی و مسائل مالی آن نگاه نمیکنند و در واقع بازدهی فرهنگی فیلمهای کوتاه دارای اهمیت است.
آنها در بحث فیلم کوتاه سرمایهگذاری میکنند تا این عرصه خود را بروز دهد و نهایتاً انسانهایی خلاق و متفاوت فیلم میسازند و فیلمهای متفاوتی از دل این سینما بیرون میآید و این امر بر کلیت سینما اثر میگذارد.
به هر حال فیلم کوتاه دارای سینمای مستقلی است که ویژگیهای خاص خود را دارد و قطعاً نیازمند حمایت است.
فیلم کوتاه نیازمند این است که مراکز دولتی نه به عنوان یک عنصر اقتصادی بلکه به عنوان یک عنصر فرهنگی به آن نگاه کنند و علاوه بر حمایت از تولید برای عرضه آن در سینما، برای تلویزیون، جشنوارهها و... نیز تدبیری اندیشیده شود.
وقتی این اتفاق به شکل کامل رخ ندهد، طبیعتاً بر کلیت فیلم کوتاه تأثیر میگذارد و فیلم کوتاه به جایگاهی که انتظار میرود، دست پیدا نمیکند.
* فارس: چه اقداماتی را برای بالابردن کیفیت فیلمهای کوتاه لازم میدانید؟
رصافی: مهمترین اقدام برای بالا بردن کیفیت فیلمهای کوتاه مسئله آموزش است.
به خصوص مراکزی که فیلم کوتاه تولید میکنند و آموزش میدهند، باید مسئله آموزش را بسیار جدی بگیرند چرا که فیلم کوتاه یک سینمای مستقل بوده و دارای فیلمنامه مستقلی است.
کسی که فیلم کوتاه را تدوین میکند، باید مسائل خاصتری را نسبت به مسئله کلی تدوین بداند. فیلمبرداری و تمام رشتههای تخصصی فیلم کوتاه نیز کاملاً مستقل بوده و این مستلزم آن است که آموزش به شکل صحیح کارگاهی و علمی اتفاق بیفتد.
بعد از آن حمایت از تولید است که کمک میکند تا فیلمهای کوتاه خوب تولید و جایگاه فیلم کوتاه از آنچه هست، بهتر شود.
* فارس: نتایج مثبتی که جشنواره فیلم کوتاه سیب دماوند میتواند داشته باشد، چیست؟
رصافی: با توجه به اینکه فیلمهای کوتاه فرصتهای محدودی برای عرضه دارند، مهمترین فایده این جشنواره و تمام جشنوارههای فیلم کوتاه این است که این فیلمها بالاخره در جایی پخش و دیده میشوند.
فیلمساز باید فیلمش را در مقابل مخاطب ببیند تا تأثیرش را حس کند.
وقتی فیلم در جشنواره عرضه میشود، فیلمساز متوجه ضعفها، قدرت کار و مسائل دیگر مربوط به فیلمش میشود.
نتیجه دیگر جشنواره این است که باعث تشویق فیلمساز و ایجاد دلگرمی، شور و هیجان در او میشود.
اما این جشنوارهها یک آسیب هم دارند و آن اینکه، صرف برگزاری جشنواره تنها هدف باشد.
یعنی نهاد یا ارگانی بودجهای دارد، میخواهد این بودجه را در جایی خرج کند و آن را صرف برگزاری یک جشنواره موضوعی میکند و بعد از دو سال هم آن جشنواره به فراموشی سپرده میشود و هیچ اتفاق دیگری نیفتاده و تأثیری بر کلیت فیلم کوتاه نمیگذارد. مهمترین وجه یک جشنواره تداوم آن است و اگر بتواند تداوم خود را حفظ کند، هر سال نسبت به سال گذشته پربارتر، وسیعتر و همگانیتر میشود و حتی به سمت بینالمللی شدن حرکت کرده و جایگاه مناسبی پیدا میکند.
به این ترتیب، تأثیر قابل توجهی بر فیلم کوتاه میگذارد؛ بنابراین اگر این جشنواره موسمی باشد قطعاً هیچ تأثیری نخواهد داشت.
* فارس: اگر نسبت به تعداد انتخابی، شیوه بازبینی و شکل برگزاری جشنواره نکته خاصی دارید، بفرمایید.
رصافی: مسئله برگزاری جشنواره نیاز به یک سازماندهی و برنامه مشخص دارد و نیازمند این است که در بخشهای مختلف برای انتخاب، داوری، برگزاری، تشریفات، پوستر، تیزر و مواردی از این قبیل هیئتها و کمیتههای مختلفی تشکیل شود.
باید در هر کمیته، کارشناسان متخصصی حضور داشته باشد و در همه بخشها نظرات کارشناسی داده شود و هر چه جشنواره وسیعتر باشد، این کمیتهها و کارشناسان بیشتر و گستردهتر میشوند.
حضور بیشتر این متخصصان طبیعتاً بر کیفیت جشنواره اثر بیشتری میگذارد.
به هر حال امسال، سال دوم برگزاری جشنواره سیب است. این جشنواره قطعاً در آغاز راه است ولی برای اینکه پربارتر و حرفهایتر برگزار شود، نیاز به حمایت بیشتری دارد.
این جشنواره به خصوص از لحاظ مالی باید کمک شود تا بتواند با برنامهریزی دقیقتر و سازماندهی مناسبتری به سمت مطلوب شدن پیش برود.
انتهای پیام/ش10
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.