اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر ارمنستان:

زمینه‌ تجارت و سرمایه‌گذاری باید تسهیل شود

خبرگزاری فارس: سفیر ارمنستان بر ضرورت تسهیل زمینه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران و استان مرکزی توسط مسئولان ایرانی برای تجار ارمنی تاکید کرد.

زمینه‌ تجارت و سرمایه‌گذاری باید تسهیل شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک گریگور آراکلیان ظهر امروز در جمع مسئولان استان مرکزی اظهار داشت: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات بسیار خوبی در ایران از جمله استان مرکزی وجود دارد که باید بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سوی مسئولان در این کشور فراهم شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌‌های بالای استان مرکزی در زیرساخت‌های صنعتی، کشاورزی و خدمات تصریح کرد: چنانچه شرایط و بستر سرمایه‌گذاری در این استان فراهم باشد، مسئولان کشور ارمنستان از آمادگی لازم برای تقویت تعاملات دو جانبه با این منطقه برخوردارند.
سفیر ارمنستان هدف از سفر دو روزه به استان مرکزی را شناخت قابلیت‌ها و بررسی بسترهای مناسب برای افزایش تعاملات دوجانبه دانست و ادامه داد: سابقه فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک این کشور با ایران به 19 سال گذشته برمی‌گردد و باید روز به روز این فعالیت‌ها را گسترش داد.
به گفته وی می‌توان با بهره‌گیری از فرصت‌ها و برنامه‌ریزی مناسب زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت را بین دو کشور گسترش و توسعه داد.
معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی نیز با اشاره به استقرار دو هزار و 618 واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک در استان مرکزی گفت: استان مرکزی یکی از مهم‌ترین استان‌های صنعتی کشور است به طوری که هم اکنون رتبه دوم صنایع مادر و رتبه چهارم صنعت ایران را در اختیار دارد.
محمدرضا عاشوری اظهار داشت: در حال حاضر کارخانجات بزرگی همچون ماشین‌‌‌سازی، واگن‌پارس، هپکو، آلومینیوم‌سازی و چندین کارخانه بزرگ مادر در شهر اراک وجود دارد که از توانمندی بسیار بالایی در بخش صنعت برخوردار هستند.
وی میزان سرمایه‌گذاری صنعتی استان را 83 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: محصولات صنعتی و کشاورزی این استان به 50 کشور دنیا صادر می‌شود که گل‌های آپارتمانی، ماهیان زینتی، شمش آلومینیم، ماشین‌آلات سنگین، روغن موتور، لوله و پروفیل، اتصالات، دکل‌های انرژی، شمش روی، مواد پتروشیمی و... عمده این صادرات را شامل می‌شوند.
وی همچنین ارزش تولیدات کشاورزی استان در سال را بیش از یک میلیارد دلار دانست و گفت: حدود 10 درصد از ارزش صادرات غیرنفتی استان مرکزی مربوط به بخش کشاورزی است.
معاون برنامه‌ریزی استانداری مرکزی با اشاره به هم‌نامی دو شهر دلیجان در استان مرکزی و ارمنستان گفت: موضوع خواهرخواندگی شهرهای دلیجان ارمنستان و استان مرکزی می‌تواند بستری برای تقویت مناسبات فرهنگی و اقتصادی این دو منطقه باشد.
علیرضا زاوشی رئیس سازمان صنایع و معادن استان مرکزی نیز بر ضرورت افزایش تبادلات خارجی بین استان مرکزی و ارمنستان تاکید کرد و گفت: در استان مرکزی مزیت‌های نسبی صنعت نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد که می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه باشد.
محمدرضا جعفری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اراک نیز هدف از دعوت سفیر ارمنستان به استان مرکزی را تسهیل امور و تقویت حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو طرف دانست و بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری و اقتصادی بین استان مرکزی و ارمنستان تاکید کرد.
اصغر عالیخانی رئیس سازمان بازرگانی استان مرکزی هم در این نشست گفت: در طراحی برنامه‌های راهبردی و تقویم نمایشگاهی تخصصی صادرات استان، کشور ارمنستان به عنوان یکی از بازارهای هدف مجموعه توسعه صادرات و تجارت خارجی استان مرکزی در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول