اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یاداشت/

هشتادمین سالگرد ثبت شهر تاریخی سیمره

خبرگزاری فارس: شهر تاریخی سیمره در تاریخ 42 شهریور ماه سال 1310 در ردیف فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

هشتادمین سالگرد ثبت شهر تاریخی سیمره
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، امروز هشتادمین سالگرد ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی است که از آن تاریخ تاکنون برنامه‌های مختلفی در حفظ و نگهدای آن انجام شده است.
شهر تاریخی سیمره در شهرستان دره‌شهر از توابع استان ایلام از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور به حساب می‌آید، این شهر تاریخی دارای 200 هکتار وسعت بوده و براساس مدارک و مستندات متعلق به دوره ساسانیان است.
این اثر تاریخی در آن دوران دارای بناهای حکومتی به نام خانه اربابی و بنای مذهبی نظیر مسجد و بازار و سیستم فاضلاب بوده است.
سبک معماری این شهر تاریخی، سبک ساسانی، اسلامی است، مصالح به کار رفته در این شهر تاریخی و باستانی در جنوب شرقی ایلام از نوع سنگ گچ، قلوه سنگ و گچ نیم‌کوب بوده است.
سال گذشته با رایزنی‌های انجام شده از سوی میراث فرهنگی ایلام 10 میلیارد ریال برای مرمت و احیای این اثر تاریخی هزینه شده است.
اکنون نیز نخستین طرح سه بعدی مرمت و احیای بناهای تاریخی در شهر تاریخی دره‌شهر در حال اجراست، این طرح با هدف مستندسازی کامل تاریخی مکشوفه در 10 فصل کاووش صورت گرفته و اکنون در دستور کار قرار دارد.
تشخیص تخریب‌های صورت گرفته در شهر سیمره، احیا و مرمت مسجد تاریخی دوره اسلامی واقع در این شهر تاریخی، جذب گردشگر و ثبت آثار در فهرست آثار جهانی از دیگر عوامل اجرای این طرح در شهر تاریخی دره‌شهر است.
در قالب این طرح نقشه‌برداری بناها با دقت بالا و با دستگاه‌های پیشرفته برای شناخت اجزا و مصالح به کار رفته در شهر تاریخی سیمره صورت می‌گیرد. 
یکی از مولفه‌های ثبت شهر تاریخی شهر سیمره در فهرست آثار جهانی اجرای این کار تحقیقاتی است، با اجرای این طرح شهر تاریخی سیمره به عنوان یکی از شهرهای توریستی در منطقه خاورمیانه و جذب گردشگران خارجی معرفی خواهد شد.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول