اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با فارس:‌

سود بالای LC بانک‌ها را وارد گود اختلاس کرد؛ "جهرمی" استعفاء دهد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه ضعف نظارت بانک مرکزی و صادرات دلیل اصلی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی بوده بر استعفای جهرمی تأکید کرد و گفت:‌ بانک‌های دیگر نیز به خاطر سود شیرین ، lcهای بانک صادرات را تنزیل کردند.

سود بالای LC بانک‌ها را وارد گود اختلاس کرد؛ "جهرمی" استعفاء دهد
غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در پاسخ به این پرسش که آیا اتفاق اخیری که در بانک صادرات رخ داده از طریق جعل اسناد بوده یا اختلاسی انجام شده اظهار داشت:‌ اخباری که مجلس تا کنون دریافت کرده مبنی بر این است که این اتفاق ترکیبی از اختلاس،‌ جعل اسناد، ایجاد شرکت‌های صوری و بده بستان بین این شرکت‌ها و استفاده از منابع بانک‌های دولتی برای راه‌اندازی یک بانک خصوصی بوده است.
وی با بیان اینکه برخی از این اقدامات بعنوان جرم، تخلف و اختلاس مطرح است،‌ افزود: مجلس این پرونده را با دعوت از وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دنبال می‌کند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در جلسه‌ای که با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در این کمیسیون خواهیم داشت بررسی خواهیم کرد که ریشه‌های این مسأله چه بوده که این اختلاس بزرگ انجام شده است.
مصباحی‌مقدم در ادامه درباره علت احضار رئیس کل بانک مرکزی به مجلس بیان کرد: به اعتقاد بنده ضعف نظارت در این اختلاس مؤثر واقع شده به همین دلیل ناظر هم باید در مقام نظارت به اندازه کافی نظارت انجام دهد و مانع از بروز این تخلفات شود.

* بانک مرکزی می‌توانست مانع از این اختلاس شود

مصباحی‌مقدم ضمن تأکید بر انتخاب راه‌کارهایی برای جلوگیری از بروز این تخلفات در نظام اقتصادی کشور، گفت: ‌اگر بانک مرکزی مجموعه اطلاعات بانک‌ها را در سامانه متمرکز خود به روز کرده بود با نظارت و مراقبت می‌توانست از وقوع این پدیده شوم در اقتصاد ایران جلوگیری کند.
وی افزود:‌ بانک مرکزی سامانه جامع اطلاعاتی دارد که بالای 94 درصد تحقق پیدا کرده ولی بنا به تأخیر در طی این مراحل هنوز به 100 درصد نرسیده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ درصورتی که بانک مرکزی این سامانه را 100 درصد عملیاتی می‌کرد در شبکه بانکی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی رخ نمی‌داد.

* مدیر عامل بانک صادرات باید استعفاء بدهد

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که احتمال تغییر مدیر عامل بانک صادرات در پی وقوع این اختلاس وجود دارد یا خیر؟ گفت:‌ در این حالت 2 فرضیه وجود دارد؛ شاید مدیر عامل بانک صادرات از سمت خود استعفاء دهد و به صورت داوطلبانه از اقدامی که در زیرمجموعه مدیریتی وی رخ داده کناره گیری کند که البته به اعتقاد بنده این تصمیم خوبی است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد:‌ اگر جهرمی از سمت خود استعفاء ندهد باید منتظر بررسی های قضائی شد و اینکه آیا این تخلف منجر به کنار گذاشتن مدیر عامل بانک می‌شود یا ربطی به وی نخواهد داشت.

*بانک‌های دیگر هم در اختلاس شرکت کرده‌اند

وی با بیان اینکه ضعف نظارت سیستم دلیل اصلی این اختلاس بزرگ بوده است، اذعان داشت:‌ اگر از سوی بانک مرکزی و بانک صادرات نظارت می شد زیر مجموعه این اختلاس را انجام نمی‌دادند.
مصباحی‌مقدم ادامه داد: بانک‌های دیگری نیز با این اختلاس ارتباط پیدا می‌کنند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بانک‌ها نیز در کنار بانک صادرات در این بده بستان شرکت کرده‌اند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: این بانک‌ها ال‌سی‌های بانک صادرات را به خاطر اینکه سود خوبی برای آنها داشته تنزیل کرده‌اند.

* سود شیرین تنزیل lc بانک‌های دیگر را وارد گود کرد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید براینکه همیشه در کنار "سود شیرین" تخلفاتی نیز انجام می‌شود، گفت:‌ این بانک ها توجهی به تخلفات نداشتند ولی باید توجه می‌کردند که سود بالای این ال‌سی‌ها بدون تخلف امکان‌پذیر نیست.
وی افزود:‌ بانک‌های دیگر در این مسأله اغماض کرده‌اند و این امر سهل‌انگاری است که این اتفاق هم غیرقابل قبول است.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول