اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

خشک شدن دریاچه ارومیه اتفاقی تناوبی در طول زمان است

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه در گذشته نیز رخ داده و اتفاقی تناوبی در طول زمان است.

خشک شدن دریاچه ارومیه اتفاقی تناوبی در طول زمان است
ارسلان هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به شرایط دریاچه ارومیه بر شفاف‌سازی و همراهی مردم  در این موضوع تاکید کرد.
وی با بیان اینکه این اداره کل در زمینه موضوعات استحصال آب نظرات کارشناسی ارائه می‌دهد، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی شفاف و مستمر مورد توجه این مرکز قرار گرفته و روند اطلاع رسانی به نسبت چند سال گذشته رشدی چند برابری را نشان می‌دهد.
هاشمی بر شفاف سازی و همراهی مردم در این موضوع تاکید کرد و گفت: بیان صادقانه مسائل همراهی مردم را نیز در پی دارد.
وی ادامه داد: در حوزه دریاچه ارومیه وضعیت بارش‌ها در مدت دو سال اخیر به روند طبیعی بازگشته است اما بر خلاف برخی اظهار نظرها این بارش‌ها در پشت سدها حبس نمی‌شود بلکه عوامل دیگری مانع از نتیجه مطلوب این بارش‌ها می‌شود.
 
*‌خشکسالی هیدرولیکی
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: ‌خشکسالی هیدرولیکی و خشکسالی کشاورزی موجب می‌شود تا آب‌های جاری دچار تبخیر و جذب در خاک شده و کم‌تر به مسیر اصلی و حوزه آبریز خود برسند.
وی گفت: حوزه دریاچه ارومیه سه استان آذربایجان شرقی، ‌غربی و اردبیل را شامل می‌شود که 51 هزار و 200 کیلومتر مربع این حوزه وسعت دارد.
هاشمی ادامه داد: رودخانه‌های بزرگی در سه استان وجود دارد که در آذربایجان شرقی سدها به نسبت سدهای کوچک‌تری است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی  با رد شایعه نقش عمده سدها در خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: بخش قابل توجهی از این سدها قبل از انقلاب زده شده بودند و  با وجود سدها دریاچه پرآب بوده است.
وی ادامه داد: ‌در سال 74 و با وجود سدها دریاچه پیشروی نیز داشته است که این امر به علت بارش‌های جوی از جمله باران و برف بوده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه در گذشته نیز رخ داده و اتفاقی تناوبی در طول زمان است.
هاشمی افزود: بر اساس اسناد موجود در 45 سال گذشته وضعیتی مشابه برای دریاچه ارومیه پیش آمده بود که این مسئله مرتفع شد.
دریاچه ارومیه به دلیل داشتن ارزش‌های اکولوژیک و منحصر به فرد، در سال 1346 براساس مصوبه شماره یک شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شورای عالی در سال 1354 به عنوان پارک ملی ارتقا یافت.
همچنین در سال 1356 براساس مصوبات MAB (انسان و کره مسکون) به عنوان یکی از مناطق بین‌المللی ذخیره‌گاه‌های زیست کره در سطح جهان به ثبت رسیده است.
این دریاچه با تمام جزایر آن در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب‌های بین‌المللی در کنوانسیون رامسر ثبت و از طرف موسسه بین‌المللی تالاب‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
در این دریاچه در حال حاضر 27 گونه پستاندار، 212 گونه پرنده، 41 گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و 26 گونه ماهی زیست می‌کند.
دریاچه ارومیه دارای 102 جزیره است که همه آن‌ها از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است.
دریاچه ارومیه از نظر سطح آب‌های آزاد، بیستمین دریاچه جهان از لحاظ وسعت و شورترین بعد از بحرالمیت محسوب می‌شود. طول دریاچه از 130 تا 146 کیلومتر و عرض آن از 58 کیلومتر تا 15کیلومتر (بین کوه زنبیل و جزیره اسلامی) متغیر است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول