اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

شایق در گفت‌وگو با فارس: چرا نمایندگان قبلا اعتراض نکردند؟

عامل خشکشدن دریاچه ارومیه عدم اجرای مصوبه مجلس هفتم بود

خبرگزاری فارس: نماینده سابق مردم تبریز گفت: یک مقام ارشد محلی در آذربایجان‌شرقی، مصوبه مجلس هفتم برای انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را اجرا نکرد. سؤال من این است، چرا هیچکدام از نمایندگان استان در آن زمان چیزی نگفتند و امروز در آستانه انتخابات زبان به سخن گشوده اند.

عامل خشکشدن دریاچه ارومیه عدم اجرای مصوبه مجلس هفتم بود
به گزارش خبرگزاری فارس، عشرت شایق نماینده سابق مردم تبریز و عضو کمیسیون اصل نود مجلس هفتم معتقد است که مسائل به وجود آمده در مورد دریاچه ارومیه توسط جریان انحرافی برنامه‌ریزی شده بود.

البته مصاحبه با شایق که مشروح آن در خبرگزاری فارس منتشر می‌شود در مورد رویکرد فرهنگی دولت بود که در بین آن مسائل مربوط به دریاچه ارومیه هم مطرح شد.
 
شایق در سخنان خود مطالب مهمی را در مورد دخالت جریان انحرافی در مسئله دریاچه ارومیه ذکر کرده که این سخنان در ادامه می‌آید:

در مجلس هفتم انحراف آب ارس به دریاچه ارومیه مصوب شده بود ولی همان فردی که در آن موقع گفت ما این کار را انجام نمی‌دهیم و هنوز هم مسئول است امروز می‌گوید که باید این کار را انجام دهیم.
مقام اجرایی استان در همان زمان این سخن را بیان کرد که تیتر مطبوعات استان هم به این مسئله اختصاص یافت؛ وی گفت که تشخیص بنده این است که نباید آب ارس را منحرف کنیم.

فارس: یعنی آن فرد قانون مصوب مجلس را نپذیرفت؟
شایق: این فرد قانون مصوب مجلس را وتو کرد و در واقع یک قانون‌گریزی علنی اتفاق افتاد؛ این اتفاق به عمد رخ داد و از سوی دیگر گراهایی داده شد و برخی نیروها را فعال شدند تا بگویند که در آذربایجان اتفاقی در حال رخ دادن است.

فارس: این شخص دقیقاً چه کسی بود؟
شایق: این شخص مقام اجرایی استان آذربایجان شرقی بود، اگر یک جستجو در مورد سخنان وی داشته باشیم، می‌بینیم که این فرد چه مواضعی داشته. سؤال من این است زمانی که این فرد قانون مجلس را وتو کرد، چرا هیچکدام از نمایندگان استان چیزی نگفتند و چرا همه سکوت کردند؟ و امروز در آستانه انتخابات زبان به سخن گشوده اند.ما باید صف دلسوزان و دل‌نگران‌ها را با افرادی که سعی در فرصت‌طلبی دارند جدا کنیم؛ همان‌طور که اصلاح‌طلبان به دنبال سوژه بودند که اتفاقی رخ بدهد تا از این طریق ماهی موردنظر خود را صید کنند جریان انحرافی هم علاوه بر اینکه منتظر وقوع اتفاق است خودش اتفاق می‌سازد. جریان انحرافی به سمت و سوی خاصی می‌رود و افراطی عمل می‌کند و در افراط خود حتی اگر به این نتیجه برسد که اگر با ترور یک نفر مردم به سمت آنها خواهند آمد حتی این کار را هم انجام خواهد داد. اصلاح‌طلبان یک دفعه اسلام را می‌زدند اما جریان انحرافی محتوایی عمل می‌کند و می‌گوید من مسلمانم و نماز شب می‌خوانم و ریاضت می‌کشم و تسبیح هم بدست دارم و اسلام را بخوبی می‌شناسم ولی از طریق محتوا اسلام را می‌زنم. جریان انحرافی می‌گوید که اسلام و انقلاب سر جای خود باشد و ما ولایت فقیه را هم قبول داریم ولی گوش به حرفش نمی‌دهیم و نه تنها به حرف ایشان گوش نمی‌دهیم بلکه برخلافش هم عمل می‌کنیم.

فارس: یعنی شما معتقدید که مسئله پیش آمده در مورد دریاچه ارومیه توسط جریان انحرافی برنامه‌ریزی شده بود؟
شایق: بله؛ بنده این مسئله را برنامه‌ریزی شده می‌دانم؛ مقام اجرایی استان آذربایجان شرقی که در مورد آن سخن گفتیم در کارهای خود مطیع لیدر جریان انحرافی است. دریاچه ارومیه یک دفعه خشک نشده و مسائل مختلفی در آن دخیل بود. مسائل دریاچه ارومیه از لحاظ بودجه و اعتبار به آذربایجان غربی مربوط می‌شود ولی مرزهای دریاچه ارومیه بین آذربایجان غربی و شرقی پخش شده است ولی به لحاظ اعتباری این دریاچه در حوزه آذربایجان غربی تعریف می‌شود اما اینکه چرا برخی به دنبال این بودند که بین برخی نمایندگان آذربایجان غربی و شرقی اختلاف بیندازند بحث دیگری است و باید ببینیم از اختلاف برخی نمایندگان در این زمینه چه کسی بهره می‌برد؛ زمانی که بنده به عنوان یک مسلمان و یک شهروند با خودم حساب و کتاب می‌کنم میبینم که مثلا چند پروژه کلان در استان باقی مانده که مدت زیادی است از زمان آن می‌گذرد و مردم هم کم کم شروع کرده‌اند از طریق مطبوعات و رسانه‌های محلی در این موارد مطالبه گری می‌کنند و مثلا می‌گویند که فلان پروژه که قرار بود 2 سال پیش افتتاح شود چرا هنوز افتتاح نشده و زمانی که مسئولین می‌بییند مردم به دنبال مطالبه‌گری هستند سعی می‌کنند کاری کنند تا آن موارد تحت الشعاع قرار بگیرد. موضوع دریاچه ارومیه موضوعی است که همه به آن حساسند و به آن توجه دارند و به همین دلیل دیدیم که مسئله دریاچه ارومیه در این فضا مطرح شد البته همیشه عده‌ای فرصت طلب وجود دارند که از مسائل سوء استفاده می‌کنند وگرنه هیچ دلسوزی دوست ندارد که یک بانک یا وسائل عمومی را آتش بزند چرا که این وسائل متعلق به همه است؛ زمانی که در تبریز یا ارومیه مردم برای نجات دریاچه ارومیه تظاهرات می‌کنند معمولا شعارهایشان را در همین خصوص است ولی عده‌ای وارد می‌شوند و شعارهای سیاسی می‌دهند که شناختن این افراد مهم است.

فارس: دریاچه ارومیه که در استان آذربایجان غربی است؛ رابطه‌اش با استان آذربایجان شرقی چیست؟
شایق: رود ارس در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد و با اعتباری که مجلس هفتم برای انتقال آب به دریاچه ارومیه مصوب کرد باید در آن زمان انتقال آب انجام می‌شد، نه امروز که در حال نزدیک شدن به پایان مجلس هشتم هستیم.

فارس: شما گفتید که در مجلس هفتم طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه مصوب شده بود؛ پس چرا در این خصوص چیزی بیان نشد.
شایق: بحث من هم همین است در واقع یک فضای مغلطه درست شد تا تسویه حساب‌ها صورت بگیرد و خبری درست شود تا سایر عملکردهای مسئله دار تحت پوشش قرار گیرد و مطالبات اصلی در حاشیه قرار گیرد.
 انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول