اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

تربیت اسلامی مانع انحراف است

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: با تربیت اسلامی است که جامعه از انحراف دور می‌شود.

تربیت اسلامی مانع انحراف است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام علی ذوعلم سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت سی‌امین سالگرد شهادت شهید قدرت الله چگینی که در گلزار شهدای قزوین برگزار شد، بیان کرد: شهادت نقطه کمال تربیتی است و همه باید تلاش کنیم تا از این جام ارزشمند و ویژه که برای مخلصان قرار داده شده، بهره‌مند شویم.
وی ادامه داد: مفهوم شهادت، مفهوم عمیق و توسعه یافته است و در واقع شهادت یکی از برترین و شاخص‌ترین مصادیق کشته شدن در راه خداست ولی این مفهوم ارزشمند مصادیق دیگری نیز دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: به هر حال شهدا در زمان خودشان در مسیر نورانی اسلام و ارزش‌های ناب الهی حرکت کرده و رسالت خویش را به انجام رساندند اما امروز ما از خان کرم نام و یاد شهدا بهره‌مند هستیم.
وی افزود: در واقع شهدا از الطاف الهی هستند که در نزد خداوند سبحان از جایگاه والایی برخوردارند و ما در هر صورت مدیون شهداییم.
ذوعلم خاطرنشان کرد: این قبیل برنامه‌ها و یادبودها حداقل کارهایی است که ما در راستای انجام وظیفه دنبال کرده و باید دنبال کنیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در اسلام بسیار بدان تأکید شده است موضوع تربیت است، وقتی سخن از تربیت به میان می‌آید رایج‌ترین نگاهی که به تربیت می‌شود، همان علوم تربیتی است.
وی تصریح کرد: تربیت یک فرایندی است که به گونه‌ای علت و معلولی در این فرایند موثر است و مؤلفه‌های مشخصی در تربیت تأثیر خود را بر جای می‌گذارند، در واقع اساس آموزش علمی با دخالت عوامل و مؤلفه‌هایی به تربیت و تربیت کردن منتج می‌شود.
ذوعلم اعلام کرد: یک کشاورز با برنامه‌ریزی می‌تواند به خواست خود دست یابد؛ تربیت نیز همینگونه تعریف می‌شود.
وی گفت: در نگاه توحیدی و قرآنی نگاه به تربیت متفاوت است در نتیجه تلاش ما و دوستان باید بر این باشد که تفاوت‌ها را در تدابیر خود ببینیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در نگاه توحیدی تربیت انسان مبتنی بر نگاه به ارزش‌ها و متفاوت از پرورش حیوانی است.
وی تأکید کرد: حقیقت تربیت انسان یک حقیقت الهی است از این رو خداوند سبحان زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که اراده اولیائش محقق شود.
ذو علم اظهار کرد: هدایت از دیدگاه ما ثمره تربیت است؛ در حقیقت هدایت در دست خداست و اوست که هر کس را بخواهد هدایت می‌کند حال این سخن به معنای نفی رسالت نیست بلکه فرایند تربیت، فرایند خاصی است.
وی توضیح داد: در نگاه تربیتی اسلام مربی اگر بتواند نقشی داشته باشد این نقش متربی را متوجه خودش می‌کند والا مربی باید بتواند جهت‌گیری دینی را در متربی، فطرت درونی او را متوجه حقیقت کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: متربی در جریان تربیت متأثر از محیط پیرامونی است بنابراین باید در ابعاد مختلف تربیت با دقت مورد پیگیری و ارزیابی قرار گیرد.
وی ادامه داد: از نگاه دینی، عالَم اساس تربیت انسان است و در کتاب الهی نیز پیامبران برای زمینه‌سازی تربیت دینی که یکی از عوامل تکوینی است به میان مردم آمده‌اند.
ذوعلم عنوان کرد: از نگاه اسلام تربیت در هر مقطعی قابلیت فراگیری دارد البته برخی مواقع ممکن است فکر کنیم که تنها در مقاطعی خاص تربیت موثر است ولی از نظر اسلام اگر چه تربیت دشوار است و باید بدان توجه کرد ولی انسان همواره به توبه دعوت شده است و این نشان می‌دهد که امکان تربیت در همه مقاطع وجود دارد.
وی گفت: البته ممکن است انسان از مسیر اصلی نیز منحرف شود و گاهی پس از سال‌ها حرکت در مسیر صحیح از حق منحرف شود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در مجموع همه عالم صحنه تربیت است و ما باید تلاش کنیم در گام نخست و اساسی مربی خودمان باشیم.
در ادامه دو تن از شاگردان و همکاران شهید چگینی به بیان خاطراتی از وی پرداختند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول