اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از عملکرد آسیایی سپاهان گزارش می‌دهد؛

7دوره حضور در سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا

خبرگزاری فارس: تیم سپاهان در حالی برای دومین بار در طول تاریخ لیگ قهرمانان آسیا راهی مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات شده است که یک عنوان نایب قهرمانی در آسیا، تنها نقطه عطف این تیم در شش دوره گذشته است.

7دوره حضور در سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تیم سپاهان که در این فصل، برای هفتمین بار تجربه شرکت در مسابقات باشگاهی قاره کهن را به دست آورده بود، با برتری در مرحله پلی‌آف راهی مرحله یک چهارم نهایی شد تا مصاف با تیم السد قطر مشخص کننده تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی باشد.
تیم فوتبال سپاهان که در دوره‌های قبلی حضور در لیگ قهرمانان آسیا تنها یک بار از گروهش صعود کرده، با امیدواری به تکرار درخشش دوره پنجم و پاک کردن ناکامی دوره هشتم پای به این مسابقات گذاشت.
در آستانه دیدار حساس سپاهان در مرحله پلی‌آف قصد داریم به تاریخچه حضور این تیم در جام باشگاهی قاره کهن بپردازیم.
دومین دوره لیگ قهرمانان آسیا 2 200-2001 در این سال تیم سپاهان به عنوان فاتح لیگ برتر در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت.
این تیم در گروه D باید برای صعود با الاتحاد عربستان، العربی کویت و نفتچی ازبکستان دیدار می‌کرد.
سپاهان با پیروزی خیره‌کننده چهار بر صفر در گام نخست برابر نفتچی در قالب یک تیم مدعی ظاهر شد.
محمود کریمی و سید صالحی هر کدام دو گل برای این تیم به ثمر رساندند، در دومین دیدار تساوی دو بر دو در خانه العربی کویت با گل‌های خطیبی در دقیقه (17) و کریمی در دقیقه (79) بازی نتیجه قابل قبولی برای این تیم به حساب می‌آمد که شاگردان فرهاد کاظمی آن را به دست آوردند.
پیروزی سه بر دو برابر الاتحاد عربستان همه را امیدوار کرد که سپاهان به طور قطع به مرحله بعد صعود می‌کند.
در آن دیدار محمود کریمی با به ثمر رساندن دو گل در دقایق 48 و 62 نقش مهمی در این پیروزی داشت، ضمن اینکه خطیبی در دقیقه 53 گل دیگر سپاهان را به ثمر رساند.
در حالی که همه به افتخارآفرینی نماینده اصفهان چشم دوخته بودند، یک اتفاق همه را غافلگیر کرد، سپاهان در چهارمین بازی خود در استادیوم پرنس عبدالله جده با نتیجه غیرمنتظره چهار بر صفر شکست خورد تا الاتحاد شانس اول صعود به مرحله بعد نامیده شود.
دو پیروزی پی ‌در پی و با نتایج مشابه سه بر یک برابر نفتچی و العربی هم نتوانست موجب صعود سپاهان به مرحله بعد شود، زیرا الاتحاد به خاطر تفاضل گل بالاتر و همچنین کسب نتیجه بهتر در دو دیدار رفت و برگشت مقابل زرد پوشان اصفهانی به مرحله یک چهارم این مسابقات صعود کرد تا نخستین حضور آسیایی سپاهان حاصلی برای این تیم در برنداشته باشد.
دومین دوره لیگ قهرمانان آسیا 3 200-2002 سپاهان دومین تجربه آسیایی‌اش را با قهرمانی در جام حذفی ایران به دست آورد.
در گروه B العین، الشباب و الوحده رقیبان سپاهان در مرحله گروهی محسوب می‌شدند، گروهی که با نام گروه مرگ از آن یاد می‌شد.
سپاهان که در گروه بسیار سختی قرار داشت، در بازی نخست در عربستان مقابل الشباب به تساوی یک بر یک رسید که محمود کریمی در دقیقه 64 تک گل زرد پوشان را به ثمر رساند.
در بازی دوم این تیم در خانه در حالی که با گل دقیقه 36 بزیک از العین پیش بود، روی اشتباه مدافعان خود یک گل باد آورده را به حریف تقدیم کرد تا دو امتیاز با ارزش این مسابقه را از دست بدهد.
در بازی سوم سپاهان در سوریه با هتریک خطیبی الوحده را با نتیجه سه بر یک شکست داد، مسابقه برگشت دو تیم که دیدار چهارم آنها در مرحله گروهی بود با گل‌های خطیبی 21 (پنالتی) و بزیک 33 با نتیجه دو بر صفر به سود سپاهان به پایان رسید.
طلایی پوشان در بازی پنجم با تک گل‌ هادی عقیلی در دقیقه 37 الشباب عربستان را شکست دادند و صدرنشین گروه شدند تا تنها با کسب یک تساوی به مرحله بعد صعود کنند.
در بازی آخر سپاهان در امارات با نتیجه سه بر دو مغلوب العین شد تا در یک قدمی صعود، تنها حسرت صعود را به دل داشته باشد.
در آن سال العین با خوش شانسی محض مقابل دو نماینده ایران به برتری دست یافت و در نهایت به جمع چهار برتر تیم صعود کرد.
‌پنجمین دوره لیگ قهرمانان آسیا 2004-2005 با حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، وظیفه سنگینی بر دوش تیم سپاهان قرار گرفت.
آنها تنها نماینده ایران در پنجمین دوره مسابقات آسیایی بودند و باید از اعتبار فوتبال کشورمان در این مسابقات دفاع می‌کردند.
این تیم اصفهانی در آن مسابقات در گروه D و با تیم‌های الاتحاد سوریه، العین امارات و الشباب عربستان هم‌گروه بود که در نخستین گام موفق شد در اصفهان با گل‌های سید صالحی در دقایق 20 و 30 برابر تک گل دقیقه 13 اناس ساری مقابل الاتحاد سوریه به پیروزی دست یابد.
سپاهان در دومین دیدار دست به کاری بزرگ زد و موفق شد با گل دقیقه 83 سید صالحی در ریاض برابر الشباب به پیروزی دست یابد، البته این زردپوشان اصفهانی در سومین مسابقه خود با نتیجه سه بر دو مغلوب العین امارات شدند که سید صالحی در دقیقه (9) و عماد رضا در دقیقه (62) گل‌های این تیم را به ثمر رساندند و وهیبی در دقیقه (6)، فائز در دقیقه (44) و اونگ فاینگ (85) برای العین گلزنی کردند.
توقف یک بر یک برابر العین در اصفهان در مسابقه چهارم شرایط سخت سپاهان را برای صعود به مرحله بعد سخت‌تر کرد، در این دیدار حسین پاپی دقیقه در (49) برای سپاهان گلزنی کرد، اما هوار محمد با گل دقیقه (86) خود مانع از پیروزی ارزشمند شاگردان بوناچیچ شد.
پیروزی پنج بر صفر و شگفت‌انگیز سپاهان در بازی با الاتحاد آن‌ هم در کشور سوریه و شکست همزمان العین برابر الشباب شانس این تیم اصفهانی را برای صعود به مرحله دوم افزایش داد.
در آن مسابقه محمد نوری در دقیقه (40) و در دقیقه (55)، عماد رضا در دقیقه (70) و در دقیقه (90) و ابوالهیل در دقیقه (10) گل‌های سپاهان را در این دیدار به ثمر رساندند.
در حالی که سپاهان به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به الشباب در صدر جدول قرار داشت، در مسابقه آخر در اصفهان میزبان این تیم عربستانی بود.
در این دیدار حساس و سرنوشت‌ساز سپاهان با گل به خودی حسن‌ ماز که در دقیقه 33 به ثمر رسید، موفق به شکست حریف قدرتمند خود شد تا به عنوان تیم نخست این گروه به مرحله بعدی صعود کند.
در مرحله یک چهارم نهایی تیم سپاهان ایران با قرعه‌ای سخت مواجه شد و می‌بایست برای صعود به مرحله نیمه نهایی مقابل کاوازاکی فرونتال ژاپن به پیروزی دست پیدا می‌کرد.
در دو بازی رفت و برگشت دو تیم با نتایج مساوی بدون گل دست یافتند، اما این تیم سپاهان بود که در ضربات پنالتی موفق شد با نتیجه پنج بر چهار میزبان خود را شکست داده و به عنوان نخستین تیم ایرانی راهی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود.
در این مرحله سپاهان اصفهان باید به دیدار الوحده امارات برود، در دیدار رفت که در ورزشگاه فولادشهر برگزار شد، سپاهان با نتیجه سه بر یک از سد الوحده گذشت.
محمود کریمی در دقیقه (11) و در دقیقه (60) و نویدکیا در دقیقه (84- پنالتی) گل‌های سپاهان را در این دیدار به ثمر رساندند و سعید محمد در دقیقه 50 برای الشباب گلزنی کرد.
تساوی بدون گل دو تیم در بازی برگشت موجب شد تیم سپاهان راهی دیدار نهایی این جام شده تا افتخار جدیدی را برای فوتبال باشگاهی ایران در آسیا رقم بزند البته با توجه به صعود اوراواردز ژاپن میزبان مسابقات جام باشگاه‌های جهان به فینال این رقابت‌ها، سپاهان به افتخار دیگر دست یافت و اتوماتیک‌وار جواز حضور در این مسابقات معتبر بین‌المللی را به دست آورد.
در دیدار نهایی بار دیگر سپاهان میزبان مسابقه نخست بود که در اصفهان و در کمال شایستگی برابر این تیم به تساوی یک بر یک رضایت داد.
پونته در دقیقه (45) برای اوراواردز و محمود کریمی در دقیقه (47) برای سپاهان گلزنی کردند.
در بازی برگشت و در جهنم سایتامایا سپاهان با نتیجه دو بر صفر مغلوب میزبان خود شد تا از فتح جام پنجم لیگ قهرمانان آسیا در آخرین گام بازماند.
ناگای در دقیقه (22) و یوکی آبه در دقیقه (71) گل‌های اوراواردز را در این دیدار به ثمر رساندند.
نایب قهرمانی سپاهان در این دوره، بهترین نتیجه تیم‌های ایرانی در طول ادوار لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آید. ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا تیم سپاهان اصفهان با قهرمانی در جام حذفی سهمیه حضور در ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد، تیم سپاهان در گروه A با تیم‌های الاتحاد عربستان، کوروچی ازبکستان و الاتحاد سوریه هم‌گروه بود.
طلایی‌پوشان اصفهانی که برای دفاع از عنوان نایب قهرمانی خود در این رقابت‌های به میدان رفتند، در گام نخست میزبان الاتحاد سوریه بودند، ولی غرور نفرات و عدم از خود گذشتگی که بین بازیکنان هجومی این تیم وجود داشت، موجب شد این تیم شکست تلخی را تجربه کند و این دیدار را با نتیجه دو بر صفر به میهمان خود واگذار کند و آغاز ناامید کننده‌ای در این مسابقات داشته باشد.
این تیم در دومین بازی هم در زمین کوروچی ازبکستان با همین نتیجه مغلوب شد تا بهترین تیم ایران در ادوار مختلف لیگ قهرمانان آسیا، در وضعیت بسیار بدی قرار بگیرد.
پیروزی برابر الاتحاد عربستان در دو بازی رفت و برگشت در اصفهان دو بر یک و در ریاض یک بر صفر، امیدهای این تیم اصفهانی را برای صعود به مرحله بعد افزایش داد، اما باخت دو بر یک برابر الاتحاد سوریه در حلب، پایان تلخی را برای شاگردان وی را رقم زد.
سپاهان در بازی تشریفاتی آخر خود برابر کوروچی ازبکستان هم به تساوی یک بر یک رضایت داد تا بدترین نتیجه خود در تاریخ حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند.
‌هفتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا با تغییراتی که در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به وجود آمد، کنفدراسیون فوتبال آسیا چهار سهمیه آسیایی برای فوتبال کشورمان در نظر گرفت.
تیم سپاهان این بار نیز به دلیل کسب عنوان قهرمانی در جام حذفی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده بود.
طلایی‌پوشان در گروه D با تیم‌های الشباب امارات، الاتفاق عربستان و بنیاد کار ازبکستان هم گروه بودند، سپاهان در بازی نخست در ورزشگاه فولاد شهر آغاز خوبی داشت و توانست تیم الشباب امارات را با شکست دو بر صفر بدرقه کند، مهدی جعفرپور و آرماندوسا گلزنان سپاهان در روز نخست مرحله گروهی بودند.
در هفته دوم، سپاهان در خانه الاتفاق به مصاف این تیم رفت، محسن بنگر مدافع ملی‌پوش تیم سپاهان بر اثر خطایی که در دقیقه 18 بازی روی یکی از مهاجمان تیم الاتفاق کرد و اشتباه بچه‌گانه‌ای که پس از آن انجام داد، داور یک پنالتی به سود تیم عربستانی گرفت و او را نیز از زمین مسابقه اخراج کرد تا سپاهان از آن لحظه تا پایان بازی 10 نفره به کارش ادامه دهد، اما با درخشش رحمان احمدی دروازه‌بان تیم سپاهان پنالتی تیم الاتفاق تبدیل به گل نشد.
در حالی که سپاهان تا اواسط نیمه دوم با تک گل رسول خطیبی برنده بازی بود، اما بر اثر اشتباه خط دفاعی این تیم نتیجه بازی عوض شد و الاتفاقی‎ها موفق شدند با به ثمر رساندن گل دوم خود در آخرین لحظات بازی برنده این دیدار شوند.
سومین بازی سپاهان در دور رفت مقابل تیم بنیادکار عربستان بود که جدی‌ترین رقیب تیم اصفهانی به حساب می‌آمد. سپاهانی‌ها در این بازی با گل‌های هادی عقیلی و عماد رضا با تساوی دو بر دو تک امتیاز ارزشمندی را از تاشکند به ارمغان آوردند.
در بازی نخست دور برگشت، سپاهان این بار در فولاد شهر رو در روی بنیادکار قرار گرفت، اما درخشش ریوالدو ستاره بازنشسته برزیلی تیم ازبک، به پیروزی یک بر صفر این تیم منجر شد تا شانس سپاهان برای صعود به مرحله بعد کم رنگ شود.
سپاهانی‌ها برای زنده نگه داشتن امیدشان برای صعود به مرحله حذفی به برد مقابل الشباب نیاز مبرم داشتند، اما رقم خوردن باخت موجب شد که سپاهان وداع زود هنگامی با لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد.
آخرین بازی مرحله گروهی حکم یک بازی تشریفاتی را برای سپاهان داشت، این تیم که در پنج دیدار قبلی خود تنها چهار امتیاز کسب کرده بود و از گردونه مسابقات حذف زود هنگامی داشت، بازی زیبا و روانی را در برابر نماینده عربستان به نمایش گذاشت تا با پیروزی به کار خود در مسابقات این فصل پایان دهد و بیشتر از گذشته حسرت امتیازات از دست رفته را بخورد.
تیم فوتبال سپاهان اصفهان با پیروزی سه بر صفر برابر الاتفاق عربستان وداع آبرومندانه‌ای با این پیکارها داشت.
هادی اصغری در دقیقه دوم بازی، با فراری زیبا توپ را در اختیار حسین پاپی قرار داد که این بازیکن جوان با ضربه دقیق گل اول سپاهان را به ثمر رساند.
در دقیقه 52 مهدی جعفرپور توپ را روی دروازه الاتفاق فرستاد که هادی اصغری با ضربه سری زیبا زننده گل دوم نماینده ایران لقب گرفت.
در نهایت حمید عزیززاده مدافع جلو کشیده سپاهان کرنر ارسال شده را با یک ضربه سر در دقیقه 82 به گل سوم تبدیل کرد.
با این اوصاف الاتفاق عربستان با وجود باخت سنگین در این بازی با 12 امتیاز به عنوان تیم نخست گروه چهارم به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرد و سپاهان با هفت امتیاز از صعود به مرحله حذفی بازماند تا با حذف سپاهان پرونده ناکامی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا تکمیل شود.
هشتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا تیم سپاهان که با قرار گرفتن در رده چهارم لیگ برتر ایران، شانسی برای هفتمین حضور آسیایی‌اش نداشت، با قهرمانی تیم ذوب‌آهن در جام حذفی و به دلیل اینکه این تیم پیش از آن با نایب قهرمانی در لیگ برتر جواز حضور در رقابت‌های آسیایی را به دست آورده بود، شانس شرکت مجدد در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد.
سپاهان در گروه C با تیم‌های العین امارات، پاختاکور ازبکستان و الشباب عربستان هم گروه بود و در پایان مرحله گروهی نتیجه‌ای برای نماینده ایران رقم خورد که کاملا دور از انتظار بود.
سپاهان در بازی نخست میزبان تیم العین امارات بود، تیمی که در سال‌های گذشته به عنوان گربه سیاه سپاهان معروف شده است.
در این مسابقه تیم سپاهان و به خصوص دو مهاجم خارجی این تیم یعنی ابراهیم توره و عماد رضا موقعیت‌های گل زیادی را از دست دادند تا در پایان نتیجه بدون گل برای دو تیم رقم بخورد و تیم اصفهانی شروع ناامیدکننده‌ای داشته باشد.
تیم الشباب عربستان که به عنوان سر سخت‌ترین حریف سپاهان در این گروه به شمار می‌آمد، در بازی رفت مقابل سپاهان به تساوی یک بر یک دست یافت تا نتیجه مورد علاقه سایر تیم‌ها رقم بخورد، در بازی برگشت با الشباب تیم اصفهانی توانست نماینده عربستان را با شکست بدرقه کند.
در این بازی احمد جمشیدیان تک گل سپاهان را به ثمر رساند و هادی عقیلی نیز یک پنالتی را از دست داد.
پاختاکور حریفی که امیر قلعه‌نویی از آن به عنوان یک تیم مدعی یاد کرده بود، در بازی رفت با نتیجه دو بر یک تیم اصفهانی را شکست داد.
شکست در ازبکستان موجب شد تا انتقادات زیادی از کادر فنی سپاهان صورت بگیرد و شانس این تیم برای راهیابی به مرحله بعد کم شود اما برد دو بر صفر در فولادشهر یک بار دیگر روزنه امید را برای نماینده اصفهان باز کرد.
سپاهان در بازی برگشت توانست با نتیجه دو بر صفر و با گل‌های ‌ابراهیم توره و محسن بنگر حریف را مغلوب کند تا سرنوشت صعود به بازی سوم کشیده شود.
شاگردان امیر قلعه‌نویی برای صعود تنها به یک امتیاز از بازی پایانی نیاز داشتند اما بازی ضعیف و سئوال برانگیز تیم اصفهانی به ویژه دو مهاجم این تیم زمینه حذف سپاهان را فراهم کرد.
العین با نتیجه دو بر صفر تیم اصفهانی را شکست داد تا سپاهان با قرار گرفتن در رده سوم گروه خود تنها تیم حذف شده ایران در مرحله گروهی باشد.
‌نهمین دوره لیگ قهرمانان آسیا تیم سپاهان در این دوره با تیم‌های الهلال عربستان، الغرافه قطر و الجزیره امارات هم گروه بود و در نخستین بازی به مصاف نماینده عربستان رفت.
برد دو بر یک سپاهان در برابر الهلال عربستان موجب شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی آغاز امیدوار کننده‌ای در این رقابت‌ها داشته باشند.
طلایی پوشان در بازی دوم و سوم نیز به تریتب برابر تیم‌های الجزیره امارات و الغزافه قطر به برتری رسید تا به نه امتیاز از دور رفت صعودش به دور بعد را تا حدود 90درصد قطعی کند.
در نخستین بازی برگشت سپاهان با یک گل مغلوب الغزافه قطر شد تا امیر قلعه‌نویی و شاگردانش به یکباره از جو نه امتیاز دور رفت خارج شوند.
سپاهان در بازی دوم دور برگشت برابر الهلال عربستان به تساوی رسید تا دیدار سوم و پایانی سپاهان نقش به سزایی در وضعیت صعود این تیم داشته باشد، سرانجام نیز برد دو بر صفر مقابل الجزیره امارات در خانه این تیم سبب شد تا سپاهان به عنوان تیم اول گروه به مرحله حذفی صعود کند.
سرگروهی در مرحله مقدماتی این حسن را برای شاگردان امیر قلعه نویی داشت تا در مرحله پلی آف در ورزشگاه فولادشهر میزبان تیم بنیادکار ازبسکتان باشد.
فابیو جان واریو، ابراهیم توره و هادی عقیلی سه گل تیم سپاهان را در این دیدار به ثمر رساندند تا نماینده ایران با نتیجه سه بر یک برای دومین بار راهی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول