اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار منطقه 7 مشهد خبر داد:

سکوت قانون مقابل بورس‌بازی 5 زمین‌خوار حاشیه مشهد

خبرگزاری فارس: شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد گفت: با وجود مکاتبات صورت گرفته همچنان قانون در مقابل بورس‌بازی پنج زمین‌خوار حاشیه مشهد و در منطقه رباط طرق سکوت اختیار کرده‌ است.

سکوت قانون مقابل بورس‌بازی 5 زمین‌خوار حاشیه مشهد
مجید محمدی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در ارتباط با پدیده زمین‌خواری در این منطقه و فروش زمین‌های موقوفه به مردم اظهار داشت: در این جریان پنج زمین‌خوار عمده اقدام به فروش اراضی و زمین‌های این منطقه کرده‌اند، این در حالی است که زمین‌های این منطقه متعلق به آستان ‌قدس رضوی است.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد ادامه داد: در سال 1379باتوجه به تصمیم استانداری مبنی به افزوده شدن روستاهای حومه مشهد به شهر به منظور بهره‌گیری این افراد از امکانات و خدمات شهری، تعدادی از روستا‌های حاشیه مشهد به مشهد الحاق شد که در این میان روستای رباط طرق نیز یکی از این روستاها بود.

* الحاق روستاهای اطراف به مشهد و بورس‌بازی زمین‌خوران مشهد
محمدی‌فر افزود: افزوده‌شدن این روستاها به مشهد در حالی صورت گرفت که هیچ گونه اعتباری و بودجه‌ای برای پایدار کردن وضعیت این مناطق روستایی و افزایش خدمات شهری در این مناطق منظور نشد.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد با اشاره به پدیده زمین‌خواری در حاشیه کلانشهرهای کشور و به‌ویژه مشهد گفت: با توجه به ویژگی‌های مشهد به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور و نیز گسترش پدیده مهاجرت از شهرها و روستاهای اطراف مشهد به این شهر به منظور اقامت، بستر برای بورس‌بازی زمین‌خواران در این منطقه فراهم شد.
وی اظهار داشت: برخی از افراد با علم به کاربری زمین‌ها که به صورت کاربری فضای سبز در منطقه رباط طرق مشهد معرفی شده است اقدام به فروش این زمین‌ها به قیمت نازل کردند.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد تاکید کرد: این در حالی بود که علاوه بر کاربری فضای و کشاورزی، این اراضی موقوفه و متعلق به آستان‌ قدس رضوی بود که توسط پنج زمین‌خوار به مردم کم درآمد فروخته شد.
محمدی‌فربا اشاره به قرارداد شهرداری مشهد با آستان‌قدس رضوی در ارتباط با اجاره این زمین‌ها برای ایجاد پارک جنگلی در محدوده رباط طرق اظهار داشت: پس از بررسی‌های که شهرداری مشهد درارتباط با این اراضی پرداخت و نیز وجود طرح تفصیلی مشهد در این منطقه به عنوان کاربری فضای سبز مقرر از این اراضی برای ایجاد یک پارک جنگلی استفاده شود.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد ادامه داد: بر این اساس و با توجه به قوانین و اخذحقوقات وقف، شهرداری مشهد این اراضی را برای ایجاد پارک از آستان‌ قدس رضوی اجاره کرد.
محمدی‌فر تصریح کرد: در این راستا و از حدود دو سال قبل شهرداری با توجه به محرومیت‌هایی که در این منطقه وجود داشت وارد عمل شد و اقدام به ایجاد امکانات لازم در یک زندگی شهر برای ساکنان این منطقه انجام داد.

* فرصت‌طلبی زمین‌خوران و کسب سودهای تریلیونی به قیمت کلاهبرداری از حاشیه‌نشین‌ها
 وی با اشاره به فاصله رباط طرق به شهر مشهد اظهار داشت: سکونت در شهرهای بزرگ و جاذبه این شهره سبب شده است که عده‌ای از این فرصت برای کسب سودهای تریلیونی کنند.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد ادامه داد: این افراد با فروش زمین‌های بیت‌المال و یا موقوفه سودهایی را به قیمت کلاهبردای از تعداد زیادی از مردم مهاجر و حاشیه‌نشین‌ها و به خاک مذلت نشاندن آنان کسب کردند.
محمدی‌فر اظهار داشت: بورس‌بازی این افراد در حاشیه مشهد و منطقه رباط طرق بستر رابرای ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه باز گذاشت که در نهایت شاهد ساخت منازل مسکونی بودیم که فاقد هرگونه مشخصه لازم در ارتباط با یک ملک نظر مشخص بودن فروشنده این زمین‌ها بود.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد با اشاره به مشکلات مردم این منطقه گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه درحالی صورت گرفت که سالک به دلیل وجود اراضی کشاورزی در منطقه بیداد می‌کرد.
وی ادامه داد: همچنین در منطقه با وجود اینکه ساخت و سازهای مسکونی صورت گرفته بود و مردم در رباط طرق اقامت داشتند حتی یک واحد درمانی در منطقه وجود نداشت که این امر مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده بود.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد نبود حتی یک سانتی‌متر راه آسفالت در این منطقه، وجود سگ‌های ولگرد، نبود فضای سبز و مشکلات بهداشتی از دیگر مشکلات مردم منطقه عنوان کرد.
وی با اشاره به آلودگی‌های شهرهای بزرگ نظیر مشهد گفت: دادن اجازه برای ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه به نوعی تضییع حقوق مردم مشهد و از میان بردن فضای سبز شهری با توجه به این‌گونه ساخت و سازهاست.
محمدی‌فر در ارتباط با تخریب منازل در این منطقه اظهار داشت: تخریب این منازل با توجه به رای کمیسیون ماده 100 و نیز ساخت غیرمجاز در این منطقه صورت گرفت که در این راستا و در دو سال گذشته در حدود 30 باب منزل به منظور اجرای پارک جنگلی و طرح تفصیلی مشهد و نیز رای کمیسیون ماده 100 تخریب شد.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد ادامه داد: در این راستا بارها از سوی مطبوعات و مسئولان مطرح شد که چرا این منازل که رای کمیسیون ماده 100 برای تخریبی داشته است اجرای حکم صورت گرفته اما آیا تاکنون در ارتباط با این که چه کسانی اقدام به زمین‌خواری و قراردادن مردم مقابل نظام با توجه به تخریب منزل آنان سؤال پرسیده است.
وی با اشاره به اینکه در منطقه رباط طرق پنج زمین‌خوار عمده اقدام به فروش زمین‌های موقوفه کرده‌اند اظهار داشت: این افراد زنده‌اند و در میان مردم زندگی می‌کنند اما هیچ گونه اقدامی برای جلوگیری از عملکرد آنان و بازخواست این افراد در ارتباط با پدیده زمین خواری صورت نگرفته است.
شهردار منطقه 7 شهرداری مشهد گفت: این افراد زمین‌های موقوفه را به راحتی به فروش می‌رسانند، در این ارتباط برخوردی که با یک مجرم مواد مخدر می‌شود با این افراد نمی‌شود که این به نوعی نشان از خلأ قانونی در این حوزه است.
وی تاکید کرد: زمین‌خواری پدیده نوظهوری نیست و در این ارتباط چنانچه مقابل این افراد قانون قرار نگیرد، هر روز شاهد واگذاری زمین‌های بیت‌المال در حاشیه شهرهای بزرگ به مردم کم درآمد با قیمت نازل خواهیم بود.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول