اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مجری نیروگاه بوشهر عنوان کرد:

تکمیل 95 درصد ساختمان‌های نیروگاه بوشهر با دانش فنی ایرانی

خبرگزاری فارس: مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر گفت: 95 درصد کارهای اجرایی تکمیل ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر توسط پیمانکاران داخلی انجام شده است.

تکمیل 95 درصد ساختمان‌های نیروگاه بوشهر با دانش فنی ایرانی
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمود جعفری دوشنبه شب در حاشیه آیین بهره برداری مقدماتی از نیروگاه اتمی بوشهر و اتصال این نیروگاه به شبکه برق سراسری کشور اظهارداشت: امروز در تاریخ جمهوری اسلامی ایران روزی میمون و مبارک است که تلاش‌های چندین ساله به ثمر نشست و برق نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری متصل شد. 
وی یاد آورشد: نیروگاه اتمی بوشهر دارای 145ساختمان باقیمانده از پیمانکاران آلمانی و 45 ساختمان جدید است که با مشارکت پیمانکاران با تجربه و با صلاحیت بازسازی ساختمان‌های نیمه تمام انجام و احداث ساختمان‌های جدید به شکل مطلوب انجام شده است. 
جعفری ادامه داد: از مجموع 36 هزار تن تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر حدود 21 هزار تن دارای کلاس چهار ایمنی و از این میزان 9 هزار و 400 تن آن در داخل ایران تامین شده است. 
جعفری اظهار داشت: از هفت هزار و 390 تن مواد معدنی مورد نیاز نیز 51 درصد آن در داخل تامین شده و برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر 5 هزار و 710 کیلومتر تجهیزات الکترونیکی و ابزار دقیق نصب شده است. 
وی اضافه کرد: از مجموع تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر18 هزار تن توسط پیمانکاران شرکت‌های داخلی و 34 هزار تن تجهیزات خارجی به کار گرفته شده است. 
جعفری با اشاره به منحصر به فرد بودن نیروگاه اتمی بوشهر، عدم وجود تجربه مشاور در تلفیق دو صنعت و دو تکنولوژی روسی و آلمانی، وضعیت آب و هوایی، عدم همکاری کشورهای دیگر در خرید تجهیزات، طولانی شدن زمان تجهیز تجهیزات و کمبود نقدینگی پیمانکار را از دلایل تاخیر در اجرای نیروگاه اتمی بوشهر ذکر کرد. 
وی اظهار داشت: با وجود تهدیدها و سیاست‌های ددمنشانه کشورهای استکباری و پایداری و تلاش و جدیت و کوشش خستگی ناپذیر متخصصان داخلی هم اکنون نیروگاه اتمی بوشهر مراحل خود را پشت سر گذاشته و به شبکه سراسری برق وصل شده است. 
جعفری اضافه کرد: با توجه به همکاری مطلوب شرکت‌های روسی و ایرانی در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر این سرمایه و شناخت دو طرف زمینه اجرای پروژه‌های آتی همکاری موثر طرفهای ایران و روس را فراهم می‌کند.
جعفری اضافه کرد: با توجه به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در بدو امر توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد و برای تکمیل این نیروگاه در سال 1373شمسی توافقی با کشور روسیه انجام شد و در سال1377نیزبازبینی قرارداد اولیه انجام و قرارداد تکمیل واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر منعقد شد. 
جعفری بیان کرد: به دلیل پیچیدگی پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در سال 1377 الحاقی شماره 1 به قرارداد یادشده به صورت کلید در دست انجام شد.
وی اضافه کرد: از مهم‌ترین اهداف قرارداد، توجه و اهمیت ویژه به مسئله ایمنی نیروگاه اتمی بود که در همین زمینه در ارتباط با پروانه، مجوزها و ثبت شرکت‌های فعال در این نیروگاه تصمیمات لازم اتخاذ شد. 
جعفری با اعلام اینکه در همین راستا ساختمان‌های نیروگاه اتمی بوشهر در برابر زلزله با شتاب افقی حداکثر 4G طراحی شده است افزود: برای ساخت نیروگاه اتمی بوشهر109 هزار متر مکعب بتن ریزی و دو هزار و 600 و 60 تن سازه‌های فلزی انجام شده است. جعفری یادآور شد: شستشوی رآکتور نیروگاه اتمی در سال 86 انجام شد و سوخت گذاری مجازی در سال 88 پایان یافت.
وی گفت: انجام تست 250 بار در سوم آذر سال 88 و تست 110 بار در سال  88 پایان یافت و همچنین تست کره فلزی در سال یاد شده انجام شد.
جعفری با بیان اینکه بارگذاری نخستین سوخت در نیروگاه اتمی بوشهر در چهار آبان 89 انجام شد یادآور شد: ورود به مرحله C1نیروگاه اتمی بوشهر در 11خرداد امسال انجام شد. 
وی گفت: توربین نیروگاه اتمی بوشهر در ساعت 15و 17دقیقه اول شهریور به قدرت اسمی سه هزار دور در دقیقه رسید و برای نخستین  بار در ساعت 23و 28دقیقه 12 شهریور نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری پیوست. 
 انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول