اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور سینمایی فرهنگ ارشاد اسلامی آذربایجان غربی:

استاندار به ساماندهی سینماهای آذربایجان غربی توجه کند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: لازمه ساماندهی سینماهای فرسوده آذربایجان غربی توجه مسئولان ارشد به ‌ویژه استاندار است.

استاندار به ساماندهی سینماهای آذربایجان غربی توجه کند
حسین پناهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به ‌اینکه هم‌اکنون در روز سینما قرار گرفته‌ایم، اظهار داشت: در اغلب استان‌ها به‌ ویژه در استان‌های هم‌جوار با حمایت‌های مستقیم استاندار و معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعداد قابل توجهی از سینماها بهسازی شده است به‌ همین دلیل در حالت رکود قرار ندارند.
وی افزود: با هدف خارج کردن سینماهای آذربایجان غربی از حالت رکود با پیگیری‌های متعدد و جلب رضایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین استانداری مقرر شد حمایت‌ها و کمک‌های لازم در این راستا اعمال شود با وجودی که یک فقره موافقت‌نامه با مواد و پیش‌بینی اعتبار لازم تنظیم کردیم ولی این موافقت‌نامه از طرف استاندار وقت رحیم قربانی امضا نشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در این موافقت‌نامه اعتباری حدود یک میلیارد تومان برای ساماندهی سه باب سینمای ارومیه، میاندوآب و خوی پیش‌بینی شد ولی متاسفانه استاندار وقت از امضای این موافقت‌نامه خودداری کردند به ‌طوری که اقدامات لازم برای نوسازی سینماها توسط مسئولان اداره ارشاد انجام می‌شود ولی به‌ دلیل فقدان پشتوانه قوی از سوی مدیران ارشد استان، این تلاش‌ها و پیگیری‌ها بی‌نتیجه می‌مانند.
وی در ادامه به فرازی از فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر به فرهنگ ظلم شده از فرهنگ حل مظلومیت کنید، اشاره کرد و افزود: مدیران و متولیان امور اجتماعی استان باید سخنان حکیمانه ر‌‌هبر انقلاب را در خدمت به مردم مورد توجه قرار دهند در این‌ راستا باید نسبت به ساماندهی سینماها اقدام شود.

* جمعیت سینمارو در آذربایجان غربی افزایش یافته است
پناهی با اشاره به افزایش 50 درصد جمعیت سینمارو در آذربایجان غربی، بیان کرد: در پنج ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان جمعیت سینمارو به‌ اندازه قابل توجهی افزایش یافته است بنابراین در نیمه نخست سال 59 هزار و 570 نفر برای تماشا کردن فیلم به سینما رفتند که از این تعداد حدود 19 هزار و 536 نفر برای تماشای فیلم اخراج‌های 2 به سینما رفتند.
این مسئول با بیان اینکه در سینماهای فعال حدود 2 هزار و 130 صندلی وجود دارد، گفت: در سینماهای فعال (سینما ایران، انقلاب و آزادی ارومیه) امسال 37 عنوان فیلم سینمایی اکران شد که در این میان اخراجی‌های 3 عنوان پرفروش‌ترین فیلم و کلانتری غیرانتفاعی عنوان کم‌فروش‌ترین فیلم را به خود اختصاص دادند با این اوصاف به ‌نظر می‌رسد با اکران فیلم سینمایی فاخر و برگزیده، مردم از سینما استقبال خوبی به عمل می‌آورند.

* عمده‌ترین مشکل سینماها مالکیت دولتی است
این مسئول عمده‌ترین مشکل سینماها را مالکیت دولتی آنها و مشخص نبودن مالک اصلی دانست و عنوان کرد: سینماهای کشور به ‌ویژه آذربایجان غربی با مشکلات متعددی از جمله تجهیزات مستعمل، بنای فرسوده، عدم سرمایه‌گذاری برای تجهیز، پخش فیلم سینمایی توسط صدا و سیما، عدم توجه فیلم‌سازان به سلیقه مخاطبان، عدم مطابقت فیلم با نیازهای جوانان و عدم تنوع فیلم‌ها از مهم‌ترین عوامل موثر در رکود سینماها قلمداد می‌شود.
وی با بیان اینکه سینماهای آذربایجان غربی بین سایر استان‌ها در رتبه‌ بیست‌و‌چهارم قرار گرفته است، تصریح کرد: مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محدود به سینماهای آذربایجان غربی نیست ولی در این استان پررنگ‌تر از سایر مناطق کشور است به ‌طوری که جوان‌ترین سینمای ما 50 سال و پیرترین آن 90 سال دارد لذا با ادامه داشتن روند کنونی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 95، سه باب سینمای فعال ارومیه نیز به طور کامل تعطیل شود.
در آذربایجان غربی قبل از پیروزی انقلاب 20 باب سینما بود که به تدریج چهار باب آن تغییر کاربری داده شد به ‌طوری که آخرین مورد یعنی سینما تربیت به مالکیت جمعیت هلال احمر نیز در مرداد ماه امسال تغییر کاربری یافته و به‌طور کامل از حالت سینمایی خارج شد.
هم‌اکنون 16 باب سینما در آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد فقط سه باب در ارومیه فعال است و بقیه نیز در سایر شهرستان‌ها احداث شدند که همه به‌ طور مطلق تعطیل هستند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول