اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد:

ایفای نقش خواهران طلبه در تولید علم

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در حال اجرای سازوکاری هستیم تا زمینه ایفای نقش خواهران طلبه در تولید علم فراهم شود.

ایفای نقش خواهران طلبه در تولید علم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام علی اکبر حصاری رویکرد میانی معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران را توسعه عرصه پژوهش در مدارس علمیه و واحدهای آموزشی حوزوی زیرمجوعه ذکر کرد و ادامه داد: در تلاشیم تا حوزه‌ها و عرصه‌هایی را شناسایی کنیم تا با توجه به ظرفیت محققان و مدرسان حوزوی، زمینه‌های جدیدی را برای فعالیت به روی فراگیران باز کنیم.
وی از ایجاد ظرفیت جدید برای امور پژوهشی به عنوان راهکاری در این زمینه یاد کرد و افزود: بسیاری از زمینه‌ها و فضاها وجود دارد که خواهران طلبه و فارغ‌التحصیلان از طریق آنها به راحتی می‌توانند در چرخه تولید به ایفای نقش بپردازند.
مسئول دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به زمینه‌هایی که به صورت اختصاصی به لحاظ جنسیت برای طلاب خواهر تعریف شده است، خاطرنشان کرد: صرف نظر از این عرصه‌ها، به منظور آن که خواهران طلبه و فارغ‌التحصیل را به سمت تولید علم پیش ببریم تا در گستره تولید علم دینی، نقش بیشتری را ایفا کنند، در حال ظرفیت‌سنجی و تیپ‌شناسی علمی طلاب شاغل به تحصیل و فارغ‌التحصیل هستیم.
وی اضافه کرد: با انجام این ظرفیت‌سنجی، طلاب در تیپ‌های تعریف‌شده علمی سازمان‌دهی می‌شوند و بر همان اساس در فعالیت‌های علمی و پژوهشی فعال خواهند شد.
حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه برای تحقق این هدف به امکانات، مهارت‌ها و ارتباطاتی نیاز است، تصریح کرد: با انجام این کار آمادگی برای نهضت علمی در حوزه‌های علمیه خواهران فراهم خواهد شد.
وی سرفصل‌های رویکرد میانی معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران را شامل ایجاد ادبیات گفتمانی در زمینه تولید علم، فرهنگ‌سازی نهضت علمی در سطح حوزه‌های علمیه خواهران، ایجاد خودباوری جدی در میان دانش‌آموختگان به دلیل عقب‌ماندگی‌های قبلی در جامعه بانوان، ظرفیت سنجی پژوهشی طلاب و فارغ‌التحصیلان، تیپ‌شناسی پژوهشی طلاب و فارغ‌التحصیلان و ساماندهی آنان در قالب گروه‌های مختلف برشمرد و افزود: از میان این سرفصل‌ها، برخی عملیاتی شده و برخی دیگر در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سه رویکرد اصلی مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد: رویکرد اصلی و درازمدت در این معاونت، تعریف «زیر نظام بینشی» یا همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند «بصیرت» از نظام تعلیم و تربیت دینی است تا این نظام برای اجرا پیشنهاد شود.
حجت‌الاسلام حصاری رویکرد میانی در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران را «توسعه عرصه پژوهش» در مدارس و واحدهای حوزوی دانست و خاطرنشان ساخت: رویکرد سوم این معاونت نیز شامل «بهسازی و ساماندهی و نظام‌مند کردن هر نوع فعالیت پژوهشی» در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران است.
وی افزود: برای دستیابی به رویکرد سوم باید تلاش کنیم تمام فعالیت‌های پژوهشی را در عرصه ستاد و صف به سطح استانداردهای مقبول علمی برسانیم و پس از آن در اندیشه ارتقای سطح استانداردها باشیم.
مسئول دفتر برنامه‌ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران سرفصل‌های این رویکرد را شامل ارتقای نظام ارزیابی پژوهشی، ارزیابی وضعیت پژوهشی در سطح مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران و ارتقای جایگاه فعالیت‌های پژوهشی در ستاد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در برنامه و بودجه معاونت پژوهش و سایر معاونت‌ها برشمرد.
وی گفت: در زمینه ارتقای نظام ارزیابی پژوهشی که قسمتی از آن به انجام رسیده است، با توجه به گستره جغرافیایی مدارس و محدودیت سفرهای ارزیابی پی در پی، سیستم خاصی تعریف کردیم تا بر اساس آن عملکرد مدارس را دریافت کنیم.
حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه در این زمینه شاخص‌گزاری‌ها انجام شده اضافه کرد: اکنون در حال استخراج اولین مرحله گزارش‌گیری و تبدیل آن به مولفه‌های ارزیابی عملکرد هستیم تا با توجه به این مسئله، خروجی مورد نظر را به دست آوریم.
وی ادامه داد: با انجام این کار می‌توان دریافت هر مدرسه علمیه در چه وضعیتی است، کدام مدرسه علمیه نیازمند توجه است، کدام مدرسه علمیه مطلوب یا محروم است و از این طریق می‌توانیم اطلاع‌یابی تفصیلی از وضعیت پژوهشی مدارس علمیه داشته باشیم.
مسئول دفتر برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران اجرای این سرفصل را تسهیل‌کننده امتیازدهی به فعالیت‌های پژوهشی و سنجش پژوهش در مدارس علمیه دانست و افزود: از این طریق مدارس قوی و ضعیف و نواقص و محرومیت‌ها شناخته می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌گرفته در رویکرد بهسازی و ساماندهی فعالیت‌های بخش پژوهش خاطرنشان ساخت: در این زمینه هم نظام گزارش‌گیری، هم شاخص‌ها و هم فرآیندهای پژوهشی را تعریف کرده‌ایم و با تنظیم نظام جامع استاندارد و کنترل کیفیت، قدم اساسی برای بهسازی وضعیت پژوهشی برداشته خواهد شد.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول