اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور:

کاهش بارندگی سبب افزایش 20 درصدی قیمت‌ها است

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور گفت: 20 درصد افزایش قیمت مواد غذایی در سال جاری به خاطر کاهش بارندگی است.

کاهش بارندگی سبب افزایش 20 درصدی قیمت‌ها است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عبدالعلی غفاری عصر امروز در نوزدهمین گردهمایی سالیانه محققین کشور که در مرکز آموزش شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در سال جاری در بعضی مناطق 70 درصد کاهش بارندگی داشتیم که 25 درصد از تولیدات را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه 74 درصد کشور تحت تأثیر خشکسالی است، افزود: 15 درصد خشکسالی بسیار شدید، 49 درصد خشکسالی کم و 27 درصد ملایم و 9 درصد ضعیف بوده است.
غفاری با بیان اینکه 80 درصد اراضی دنیا به صورت دیم کشت می‌شود که باروری آن نسبت به آبی بسیار پایین است، تصریح کرد: در دیم‌زارها تخریب منابع فرسایش خاک و فقر خاک سبب تخریب منابع میشود که در این زمینه باید برنامه‌ریزی و اعمال سیاست شود که این خود نیازمند تحقیقات فراوان است.
وی اظهار داشت: گزارشات مزارع نشان‌دهنده این است که باوجود کاهش بارندگی پائیزه و شرایط نامساعد (که یک روز تأخیر معادل 1 درصد کاهش در عملکرد است) با اعمال مدیریت سیاست‌گذاری بازده خوبی داشتیم.
رئیس مؤسسه تحقیقات دیم کشور با بیان اینکه افزایش دما از خرداد تا شهریور سبب تعریق بیشتر و کاهش عملکرد محصولات دیمی نشده است افزود: ما باید به دنبال ارقامی باشیم که کمتر تحت تأثیر شرایط آب و هوایی و محیطی باشند و از کارایی بالاتری برخوردار باشند.
در ادامه محمدمهدی کابلی، مدیرکل محصولات اساسی علوفه و غلات وزارت جهاد کشاورزی تهران افزود: در دهه‌ 80 به‌ویژه در دو سال اخیر در تولید محصولات دیمی و میزان بارندگی دچار ناپایداری و نااطمینانی هستیم که باید به اثبات برسد و با توجه به کمبود بارندگی در سال‌های اخیر شرایط بسیار سختی برای کشت بوجود آمده است.
وی با بیان اینکه حاصلخیزی به عنوان فاکتور کلیدی و مهم در کشاورزی پایدار است، اظهار داشت: در سال‌های اخیر با توجه به خاک فقیر و محدود و آهکی، شاهد کاهش چشمگیر یارانه کودهای کشاورزی هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است.
کابلی با بیان اینکه کاهش بهره‌برداری از منابع آبی به دلیل سطوح متفاوت تکنولوژی و فرهنگ مشهود است، افزود: با توجه به شرایط جغرافیایی کشور قرار گرفتن در کمربند خشکی، اختلاف فاحش بین عملکرد استان‌ها وجود دارد که به دنبال این تفاوت‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه قانون اصلاح اقتصادی و آزاد شدن قیمت‌ها بر تولیدات بخش کشاورزی تاثیر گذاشته است و سطح محدودی از کشور زیر پوشش قرار دارند تصریح کرد: میزان اعتبارات طرح خودکفایی گندم کاهش پیدا کرده است و مازاد را به کارهای تحقیقاتی می‌دهیم.
کابلی اظهار داشت: بذر 9 درصد در عملکرد محصولات دیمی مؤثر است و باید روی سایر عوامل مانند تنوع و تعدد رقم و محصول برای دیم‌زارها کار شود.
وی با بیان اینکه در اکثر استان‌ها بستر نامطلوبی وجود دارد و کشاورز به دلیل رعایت نکردن نکات فنی استاندارد برداشت کمی دارد تصریح کرد: برنامه‌های خود کفایی گندم در سال 90 شامل ساماندهی بذر توسعه مزارع الگوئی مدیریت مزرعه و کنترل پروژه است.
در ادامه رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: در خراسان رضوی 250 هزار هکتار از اراضی زیر کشت دیم هستند که 200 هزار هکتار آن مربوط به کشت گندم است که رقم قابل توجهی است.
حسین توکلی افزود: باید متناسب با نوع خاک و آب و هوا ارقام متنوعی از محصولات کشاورزی وجود داشته باشد و فقط محدود به چند رقم خاص نباشد
توکلی اظهار داشت: استفاده از آب‌های تکمیلی در مواقع بحرانی ارقام مقاوم به حشکسالی و کشاورزی حفاظنی از جمله راه‌های افزایش حفظ رطوبت خاک است.
درادامه رئیس بخش تحقیقات مدیریت منابع موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اظهار داشت: برداشت گیاهان سبب نداشتن حاصلخیزی و خاک‌ورزی سنتی عمق خاک و ریشه دوانی را کاهش می‌دهد.
غلامرضا ولی‌زاده با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی است، افزود: در خاک‌ورزی حفاظتی 30 درصد خاک بعداز شخم با بقایای گیاهی پوشانده می‌شود و خاک‌ورزی حفاظتی در مقابل خاک‌ورزی سنتی مصرف سوخت را کاهش و سبب نفوذ پذیری بیشتری می‌شود.
وی افزود: خاک‌ورزی حفاظتی درصد رطوبت را بیشتر و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول