اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با 83 میلیون ریال اعتبار؛

خانه قجری مشروطه یزد مرمت شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از مرمت و بازسازی بخشی از خانه قدیمی و تاریخی مشروطه یزد خبر داد.

خانه قجری مشروطه یزد مرمت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد، ذات‌الله نیکزاد اظهار داشت: این عملیات شامل تراشیدن و آماده‌سازی پایه‌ها برای استحکام‌بخشی، زیربندی و استحکام‌بخشی پایه‌ها، پوشش طاق با خشت و ملات گچ و خاک، جمع‌آوری آجرچینیها و پله‌های فرسوده، بازسازی پله‌ها و هره‌ها با آجر فرشی و ملات ماسه و سیمان و بندکشی پله‌ها و هره‌ها با ملات سیمان سفید و پودرسنگ است.
وی اجرای آجرفرش کف، بندکشی آجر فرش کف با ملات ریگ و آهک، زیرسازی و شفته کف با آهک و جمع‌آوری و حمل خاک‌های اضافی و نخاله‌های موجود به خارج شهر را از دیگر عملیات انجام شده برای مرمت خانه مشروطه یزد عنوان کرد.
نیکزاد یادآور شد: مرمت خانه مشروطه با اعتباری بالغ بر 83 میلیون ریال انجام شده است.
وی افزود: خانه مشروطه که در خیابان امام در شهر یزد واقع شده است با سبک معماری سنتی و قدمتی حدود 200 ساله، مربوط به دوره قاجاریه است.
نیکزاد ادامه داد: این خانه دارای یک حیاط مرکزی است که حوض مستطیل شکلی در میان حیاط واقع شده و در دو طرف آن باغچه، درخت و گل‌کاری است و درب ورودی خانه در ضلع شمالی است و در چهار طرف حیاط اتاق‌هایی مناسب فصل ساخته شده است.
وی عنوان کرد: اتاق‌های یک دری، دو دری، سه دری و چهار دری که از ویژگیهای معماری سنتی خانه‌های یزدی است نیز در این حیاط مشاهده میشود.
نیکزاد یادآور شد: اتاق دو دری خانه، معروف به اتاق مادر بزرگ را محمود مشروطه به صورت گنجینه‌ای زیبا آراسته و اشیای عتیقه فراوانی در این اتاق جمع‌آوری کرده و به نمایش گذاشته است.
وی اظهار داشت: اتاق ضلع جنوبی که به احتمال زیاد در گذشته تالار بوده، اکنون به صورت اتاق چهار دری تابستانی از آن استفاده میشود و طبقه زیرین به جوی آب و فضایی مشهور به زیر زمین تعلق دارد که ویژه استراحت در تابستان و نگهداری میوه در گذشته بوده است.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول