اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط کارگاه مرمت اسناد آثار فرهنگی آستان ‌قدس؛

149صفحه از اسناد آستان ‌قدس رضوی مرمت شد

خبرگزاری فارس: 149صفحه از اسناد مدیریت اسناد و مطبوعات مرکز اسناد آستان ‌قدس رضوی توسط کارگاه مرمت اسناد اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی این مجموعه مرمت شد.

149صفحه از اسناد آستان ‌قدس رضوی مرمت شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان‌ قدس رضوی، اسناد مذکور مربوط به حدود سال 1013 قمری بوده و در موضوع املاک وقفی یا خریداری شده، پرداخت مواجب به کارکنان، پرداخت مقرری به سادات اناث و.... است.
از جمله علل فرسایش کاغذ آسیب‌هایی است که به ‌علت محیط نامناسب نگه‌داری، زمینه‌ رشد و تغذیه‌ میکروارگانیزم‌ها را فراهم می‌کند و از آنجا که سلولز به عنوان اصلی‌ترین ماده‌ تشکیل دهنده‌ کاغذ است، کهنگی این ماده و دیگر عوامل سبب آسیب‌دیدن کاغذ می‌شود که در این حالت آسیب‌زدایی به عنوان یکی از مراحل اصلی در ترمیم این گونه آثار به شمار می‌رود.
این گزارش حاکی است، با بررسی‌های دقیق انجام شده توسط کارشناسان مجرب کارگاه مرمت اسناد آستان قدس رضوی روی اسناد ذکر شده، این اسناد فاقد آلودگی به قارچ و کپک و همچنین اسیدی بودن بوده است اما مرمت‌های غیراصولی و استفاده از چسب‌های شیشه‌ای صنعتی و کاغذهای نامرغوب در وصالی‌هایی صورت گرفته‌، این اسناد را دچار تخریب‌های اساسی کرد که قسمت‌های آسیب‌دیده با استفاده از چسب کربوکسی متیل سلولز (cmc ) استحکام گذشته استحکام‌بخشی شده و پارگی‌های آن با کاغذ «تیشو» مرمت شد.
حفاظت و ترمیم اسناد خطی تخریب شده از وظایف مهم اداره‌ی حفاظت و مرمت آستان قدس رضوی، به شمار می‌رود که با عنایت امام هشتم (ع) و توسط کارشناسان خبره و کارآزموده‌ اداره‌ حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی صورت می‌گیرد.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول