اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان آب و برق خوزستان:

بحران کرخه منبع طرح غدیر را تغییر داد

خبرگزاری فارس: به دنبال بحران در رودخانه کرخه، نیاز طرح آبرسانی غدیر از رودخانه دز تامین می‌شود.

بحران کرخه منبع طرح غدیر را تغییر داد
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به تاثیر خشکسالی بر کاهش آورد رودخانه کرخه، اظهار داشت: تا نیمه شهریور ماه، آورد حوزه کرخه نسبت به سال‌های نرمال ۷۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد کاهش نشان داد.
فتح‌الله دهکردی افزود: آورد رودخانه کرخه در مرداد ماه نیز نسبت به سال‌های نرمال ۹۴ درصد کاهش داشت.
وی ادامه داد: طرح غدیر آبرسانی به ۱۲ شهر و یک هزار و ۲۰۰ روستای خوزستان از رودخانه کرخه را شامل می‌شد که با ارتقای روستا‌ها و شهر‌ها و اضافه شدن شهرهای جدید احتمالا افزایش هم به دنبال دارد.
دهکردی افزود: حوزه کرخه با وجودی که از نظر قابلیت دسترسی به عنوان منبع آب در این طرح آبرسانی بهتر بود، اما به عنوان منبع تامین آب این طرح بزرگ از اطمینان و پایداری برخوردار نبود و به همین دلیل وزارت نیرو موافقت کرد که تامین آب طرح غدیر از طریق حوزه دز انجام شود که هم از نظر کمی و هم کیفی وضعیت بهتری دارد.
به گفته وی، تمام نیاز و تخصیص طرح غدیر از طریق حوزه دز تامین می‌شود، اما حوزه کرخه به عنوان منبع آب پدافندی در این طرح مورد توجه است که در صورت هر گونه کمبود در حوزه دز از آن استفاده شود.
عضو ستاد خشکسالی استان توضیح داد: استفاده از حوزه رودخانه دز به عنوان منبع آبی طرح غدیر از نیمه دوم سال ۸۸ و متعاقب گزارشات متعددی که سازمان آب و برق در مورد کاهش آب در حوزه کرخه ارائه داد صورت گرفت.
وی با اشاره به اینکه فاز نخست طرح آبرسانی غدیر با عنوان طرح تامین آب اضطراری آبادان و خرمشهر انجام گرفت، گفت: به دلیل وضعیت نامناسب کیفیت آب رودخانه کارون در این شهر‌ها این طرح به صورت اضطراری با تامین آب از حوزه کرخه اجرا شد.
دهکردی اظهار داشت: کیفیت آب کارون به دلیل پیشروی آب دریا به ویژه در بخش‌هایی که با اروندرود و خلیج فارس ارتباط جذر و مدی دارند در وضعیت نامناسبی قرار داشت که مقرر شد از طرح اضطراری استفاده شود و انتقال آب از حوزه کرخه و در قالب یک طرح ضربتی با کمک قرارگاه خاتم در مدت زمان نسبتا کوتاه به اجرا درآید که آب با کیفیت به مراتب مناسب‌تر برای این شهر‌ها تامین شد.
وی تاکید کرد: طرح اضطراری غدیر (فاز نخست طرح برای آبرسانی خرمشهر و آبادان) همسو با طرح بزرگ غدیر است و هزینه اضافه‌ای بر طرح تحمیل نمی‌کند، اما این بخش به دلیل نامناسب بودن آب شهرهای خرمشهر و آبادان در اولویت قرار گرفت.
دهکردی همچنین در مورد تاثیر وضعیت نامناسب رودخانه کرخه بر تامین انرژی برق، اظهار داشت: نیروگاه کرخه با توجه به ظرفیتش در حل معضلات برق سراسری اثر تعیین کننده ندارد و نیاز اصلی تولید برق از سدهای کارون و دز تامین می‌شود.
حجم روان‌آب‌ها در سال‌های نرمال در رودخانه کرخه ۵ میلیارد و ۴۳۵ میلیون مترمکعب است که امسال با ۷۴ درصد کاهش رو به روست.
تا نیمه شهریور ماه امسال مجموع روان آب‌ها در تمام حوزه‌های خوزستان نسبت به سال‌های نرمال ۵۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در حال حاضر آورد کارون بزرگ نسبت به سال‌های نرمال ۴۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد همچنین روان آب‌ها در حوزه مارون نسبت به سال‌های نرمال ۴۱ درصد و نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش دارد.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول