اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند با اشاره به نتایج جنگ احد:

نتیجه بی‏احترامی به فرمان رهبری شکست است

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند گفت: صحنه امروز ما شبیه جنگ احد بوده و باید دانست که نتیجه بی‏احترامی به فرمان رهبری شکست است.

نتیجه بی‏احترامی به فرمان رهبری شکست است
به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی ظهر امروز در آیین وحدت‏بخش نماز جمعه که با حضور پرشور مردم شهرستان دماوند برگزار شد، با اشاره به 15 ماه شوال، سالروز جنگ احد در سال سوم هجری قمری در مدینه اظهار داشت: مسلمین بعد از پیروزی در جنگ بدر، با حمله سپاه مشرکان مواجه شدند.
وی ادامه داد: در جنگ بدر، کفار قریش 70 کشته و 70 اسیر داده بودند و با شکست به مکه فرار کردند و آنقدر این کینه را در دل خود نگه داشتند و ابوسفیان گفت که بر کشته‏ها گریه نکنید تا عقده‏ها خالی نشود و کینه‏ها باقی بماند و همگی شعار انتقام سر بدهید.
امام جمعه دماوند اضافه کرد: سال بعد از جنگ بدر، کفار مکه با 3 هزار سوار و 2 هزار پیاده و تجهیزات کامل به قصد جنگ با مسلمین به سوی مدینه حرکت کردند.
علاءالدینی افزود: پیامبر (ص) توسط عموی خود که در مکه زندگی می‏کرد، از این ماجرا مطلع می‏شود و به مشورت با اصحابش می‏پردازد که آنها دو رای می‏دهند و عده‏ای گفتند که در مدینه بمانیم و در کوچه‏ها سنگر بگیریم تا همه بتوانند به ما کمک کنند و عده‏ای هم گفتند که از مدینه خارج شویم و در بیرون شهر بجنگیم.
وی ادامه داد: نظریه دوم که همراه با حماسه و اظهار شجاعت بود، جوانان را جذب و طرفدار بیشتری پیدا کرد و در نتیجه رای بر آن شد که از شهر خارج شوند، البته نظر پیامبر (ص) بر این بود که در شهر مدینه بمانند اما به احترام احساسات جوانان از رای خودشان صرف نظر کردند.
امام جمعه دماوند گفت: جنگ احد یکی از جنگ‏هایی است که خطابه‏اش در نماز جمعه صورت می‏گیرد، چون بعد از این مشورت، پیامبر (ص) در خطبه‏های نماز جمعه مردم را از ماجرا مطلع می‏کند و بعد از نماز جمعه با یک‏هزار نفر از مهاجران و انصار عازم اردوگاه جنگ می‏شوند که فرمانده این جنک شخص رسول‏ا‏الله بود.
علاءالدینی تصریح کرد: وقتی پیامبر (ص) از شهر مدینه حرکت کردند، یک‏‏هزار نفر جمعیت به همراه داشتند اما بین راه 300 نفر از لشکر اسلام کم می‏شود و پیامبر (ص) نماز صبح را با 700 نفر اقامه می‏کند.
وی گفت: رسول خدا (ص) در این جنگ تعدادی از افراد خود را مامور حفظ دهانه کوه و بسیار سفارش کرده بود که از منطقه استحفاظی خود غافل نشوند و از طرف دشمن هم ابوسفیان، خالد بن‏ ولید را همراه با 200 نفر سرباز مامور می‏کند تا وقتی نگهبان‏ها از دهانه کوه غفلت کردند، از پشت سر به سپاه اسلام حمله کند.
امام جمعه دماوند اظهار داشت: در ابتدای جنگ، پیروزی با مسلمین بود اما وقت غنیمت‏خواهی، مسلمین برای جمع‏‏آوری غنیمت به سوی غنایم می‏شتابند که به واسطه غفلت ماموران محافظ دهانه کوه که به طمع جمع کردن غنایم، منطقه تحت حفاظت خود را رها کرده بودند و در همان هنگام خالد بن ‏ولید با سپاه خود که در کمین بودند، از فرصت استفاده کردند و از پشت به سپاه اسلام حمله کردند و مسلمین خود را در محاصره کفار دیدند.
علاءالدینی گفت: در جنگ احد افراد زیادی به شهادت رسیدند و حمزه عموی پیغمبر (ص) جزو این افراد هستند.
وی افزود: همچنین در جنگ احد بعد از پیروزی اولیه و بعد از اینکه دشمن حمله می‏کند، همه از اطراف پیامبر (ص) فرار می‏کنند و تنها 13 نفر باقی می‏مانند که یکی از این 13 نفر، امام علی (ع) بود.
امام جمعه دماوند اضافه کرد: درس‎هایی را از جنگ احد می‏گیریم که امروزه در واقع باید آن را عملی و کارآمد کنیم.
علاءالدینی با بیان اینکه صحنه امروز ما شبیه به جنگ احد است، افزود: یکی از درس‏های مهمی که باید از جنگ احد بگیریم، این است که اگر ولایت‏مداری در ما ضعیف شود و به فرمان رهبر بی‏احترامی کنیم، مطمئنا بعد از فرصت غنیمت‏خواهی به شکست کشیده خواهیم شد.
وی تاکید کرد: دومین درسی که از جنگ احد می‏گیرم این است که اگر از دشمن غافل شویم، با هجوم خشم‏گینانه و خروشان دشمن همگی از پا درمی‏آییم و حاکمیت به دست دشمنان می‏افتد.
امام جمعه دماوند ادامه داد: از دیگر درس‏های جنگ احد این است که باید بدانیم که دشمن از شایعه در این جنگ استفاده کرد و با شایعه اینکه پیامبر (ص) به شهادت رسیده، مسلمین را به تفرقه واداشت.
علاءالدینی تصریح کرد: قرآن کریم می‏فرماید که اگر پیغمبر (ص) هم کشته شود، خدای پیغمبر (ص) همیشه زنده است.
وی افزود: عمر پیغمبر (ص) محدود است اما راه پیغمبر (ص) هیچگاه محدودیتی ندارد و ما باید با مبارزه با شایعه‏ها در این زمان به دنبال پیروزی اسلام و بهره‏برداری از این عظمت باشیم.
امام جمعه دماوند گفت: اگر در جنگ‏ها شکستی به ما وارد می‏شود، فکر نکنیم که این شکست پایان راه است و روزهای شکست و پیروزی در بین مردم رد و بدل می‏شود تا خداوند افراد را امتحان کند و افرادی که ایمان آورده‏اند، مشخص شوند.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول