اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر؛

آب منطقه‌ای هرمزگان نسبت به برداشت‌های بی‌رویه هشدار داد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برای چندمین بار در ماه‌های اخیر مجددا نسبت به بحرانی بودن منابع آبی این استان و برداشت‌های بی‌رویه هشدار داد.

آب منطقه‌ای هرمزگان نسبت به برداشت‌های بی‌رویه هشدار داد
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، جعفر زیرراهی در حاشیه بازدید از تاسیسات صنعت آب در این شهرستان با بیان اینکه متوسط تغذیه سالانه دشت‌های استان یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است، گفت: میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی در استان یک میلیارد و 271 میلیون متر مکعب است.
به گفته وی از سال گذشته تاکنون تعداد 26 حلقه چاه غیر مجاز در هرمزگان مسدود و عملیات انسداد چاه‌های غیر مجاز همچنان ادامه دارد.
مدیر‌عامل آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه تعداد چاه‌های فعال استان 18 هزار حلقه است، گفت: بیلان منفی سالانه منابع آب زیرزمینی بالغ بر 90 میلیون متر مکعب است.
زیرراهی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت دشت‌های استان بر لزوم توقف برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی تاکید کرد و ابراز داشت: ادامه روند برداشت غیر متعارف و بیش از میزانی که در پروانه بهره برداری مشخص شده، خسارت‌های جبران ناپذیری را در پی دارد که تهدیدی جدی برای منابع آب زیرزمینی محسوب می‌شود.
وی افزود: افت شدید سطح منابع و سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش آب شیرین در سفره‌های آب زیرزمینی و شور شدن منابع آب، کاهش آب‌دهی چاه‌ها و کاهش درآمد کشاورزان از جمله پیامدهای ناشی از برداشت بی رویه آب از دشت‌هاست.
این مقام مسئول اضافه کرد: استان هرمزگان 82 دشت دارد که هم اکنون 32 دشت آن به دلیل اضافه برداشت با هدف توسعه بهره‌برداری ممنوع اعلام شده است که در این راستا ایجاد طرح‌های مقابله و پیشگیری از خسارت‌های ناشی از برداشت غیرمجاز، تشکیل گروه‌های گشت و بازرسی و جلوگیری از حفاری غیرمجاز، تهیه و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها، کنترل و نظارت بر شرکت‌های حفاری مجاز به فعالیت، اطلاع رسانی و آموزش کشاورزان و همچنین ایجاد سیستم‌های جغرافیاییGis  برای حفاظت و بهره‌برداری از جمله اقداماتی بوده که از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان صورت گرفته است.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول