اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کازرون خبر داد:

تولید نهال‌های شناسه‌دار زیتون و مرکبات در کازرون

خبرگزاری فارس: رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کازرون از تولید نهال‌های سالم، مرغوب و شناسه‌دار زیتون و مرکبات در این شهرستان خبر داد.

تولید نهال‌های شناسه‌دار زیتون و مرکبات در کازرون
به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، مهرداد بازیار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شاهد ورود انواع نهال بدون شناسه و بدون برگ قرنطینه یا گواهی بهداشت هستیم اظهار داشت: هیچ تضمینی درمورد اصالت این نهال‌ها وجود ندارد اما توسط افراد غیر متخصص و سودجو از خارج از شهرستان تهیه و در دکه‌های فروش نهال با وضعیت نگهداری بسیار نامطلوب و غیرفنی در حاشیه خیابان‌ها و بخش‌های مختلف تابعه شهرستان عرضه می‌شود که علاوه بر به خطر انداختن سرمایه‌گذاری چند ساله در زمینه احداث باغ‌های جدید با ورود آفات و بیماری‌های گیاهی همراه این نهال‌ها به شهرستان، باغ‌های موجود نیز مورد تهدید جدی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از این معضل بزرگ با همکاری و همراهی و ارشادات فنی مدیریت امور باغبانی و کمیته فنی تولید نهال استان و پیگیری‌های کمیته فرعی تولید نهال شهرستان، نهالستان‌های تولید نهال شناسه‌دار زیتون و مرکبات در شهرستان کازرون احداث و به امر تولید نهال سالم مشغول هشتند افزود: متقاضیان می‌توانند ضمن هماهنگی با مراکز خدمات تابعه یا واحد باغبانی نهال‌های مورد درخواست خود را تهیه کنند.
بازیار اضافه کرد: کمیته فرعی تولید نهال شهرستان کازرون آمادگی لازم برای ساماندهی نهالستان‌های سنتی و مجوز دار کردن آنها را با هماهنگی مدیریت باغبانی استان فارس نیز دارا است.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کازرون از تولید زیتون کنسروی و روغنی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که بالغ بر 200 تن محصول زیتون کنسروی روغنی با کیفیت خوب توسط باغداران شهرستان کازرون در مناطق تابعه از اواسط شهریور ماه سال جاری آماده فروش باشد و متقاضیان می‌توانند ضمن هماهنگی با مدیریت امور باغبانی این استان یا واحد باغبانی شهرستان کازرون نسبت به خرید آن اقدام کنند.
بازیار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تولید خرما در کازرون، این شهرستان را یکی از مناطق مهم تولید خرما در استان فارس دانست و بیان داشت: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان کازرون حدود 4 هزار و 680 هکتار و در مناطق خشت، بالاده، حومه کازرون و شاپور پراکنده است.
وی با بیان اینکه به طور معمول رقم کبکاب به صورت رطب و رقم زاهدی یا قصب به صورت خرمای خشک به بازار عرضه میشود، خرمای کازرون را یکی از بهترین خرماهای کشور برشمرد و عنوان داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تولید این محصول با توجه به خشکسالی‌های اخیر و صدمات وارده به باغات به دلیل بی‌آبی به حدود 25 هزار تن برسد.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کازرون با بیان اینکه برای جلوگیری از خرابی میوه خرما و حمایت از باغداران باید به مسئله بازاریابی، خرید و صدور آن به کشورهای همسایه توجه خاصی شود، ادامه داد: اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به متقاضیان واجد شرایط به منظور فرآوری خرما از موضوعاتی است که در درازمدت باید مد نظر قرار گیرد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول