اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر تحقیقات و پ‍ژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

تاریخ شفاهی انقلاب مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری فارس: مدیر تحقیقات و پ‍ژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: باید در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد تا وقایع این دوره را به خوبی در تاریخ ثبت کنیم.

تاریخ شفاهی انقلاب مورد توجه قرار گیرد
مهدی هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار داشت: موضوع تاریخ شفاهی بحثی پژوهشی در تاریخ است که قدمت چندانی در ایران ندارد.
وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی ایران با تولد انقلاب بوجود آمد، تصریح کرد: تاریخ شفاهی، ریشه‌های انقلاب اسلامی و پیامدهای مختلف آن را منعکس می‌کند که در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مراکزی همچون سازمان اسناد ملی فعالیت خود را بر پایه  این محور آغاز کردند.
مدیر تحقیقات و پ‍ژوهش حفظ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان لزوم توجه بیشتر به وقایع دفاع مقدس افزود:  باید در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد تا وقایع این دوره را به خوبی در تاریخ ثبت کنیم.
وی افزود: برای ثبت این وقایع باید از کسانی که در این عرصه فعالیت دارند دعوت به همکاری کرد به همین لحاظ در این دوره کارگاه تاریخ شفاهی، از نویسندگان، هنرمندان و سایر افرادی که در ترویج آثار دفاع مقدس فعال هستند دعوت شده است که برای آنها یک دوره تخصصی آَشنایی با شیوه‌های جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس برگزار می‌شود تا با مقوله تاریخ شفاهی، نظریه‌های تخصصی و ثبت اسناد دفاع مقدس آشنا و اقدامات شایسته‌ای انجام دهند.
هاشمی با بیان اینکه دوره کنونی نخستین کارگاه تاریخ شفاهی در استان قم است، گفت: این دوره به میزبانی اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد و از 80  نفر مولف کتاب‌های دفاع مقدس برای شرکت در این دوره دعوت شده است.
مدیر تحقیقات و پ‍ژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: دو گروه از افراد در این کارگاه‌ها شرکت کرده‌اند، نخست افرادی که در جنگ حضور داشته و وقایع این دوره را از نزدیک دیده‌اند و نیز با مقاطع مختلف جنگ آشنا هستند که در راستای تبیین ارزش‌های دفاع مقدس و ثبت این مسائل همکاری می‌کنند و گروه دیگر، جوانانی که به دفاع مقدس علاقه داشته و در زمینه نویسندگی فعال هستند.
وی با اشاره به تهیه فهرست اسامی فرماندهان و مسئولان حاضر در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: این اداره کل آماده همکاری با این افراد برای ثبت وقایع دفاع مقدس دارد.
هاشمی ادامه داد: آموزش‌های لازم به شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها داده می‌شود ضمن اینکه این افراد در راستای نشر تاریخ شفاهی و جمع‌آوری اسناد با بانوان، کارکنان جهاد سازندگی و ادارات، نیروهای مسلح و سایر افرادی که نقش مهمی در دفاع مقدس ایفا کردند  مصاحبه‌هایی را ترتیب می‌دهند تا خاطرات آنها برای نسل‌های بعدی محفوظ بماند.
مدیر تحقیقات و پ‍ژوهش اداره کل حفظ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه اسناد و اطلاعات منتشر نشده بسیاری از رزمندگان استان قم وجود دارد، گفت: ستاد تدوین در لشکر17 علی بن ابیطالب(ع) به همین منظور تشکیل شده است.
وی ابراز داشت: در بحث پشتیبانی مردم قم از دفاع مقدس فعالیت چندانی صورت نگرفته است بنابراین می‌توان در این زمینه نیز گام‌های بلندی در حد شان مردم قم برداشت.
هاشمی با تاکید بر اینکه نقش شهر مقدس قم در تمام صحنه‌ها به ویژه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بی‌بدیل است، عنوان کرد: قم شهدای زیادی به نظام اسلامی هدیه کرده است و با توجه به حضور پرشور مردم این شهر در مراسم‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی، قم به عنوان الگویی برای سایر شهرهای کشور قرار گرفته است.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول