اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل موسسه ویراستاری پارس:

متن‌ روزنامه‌ها دور از زبان معیار است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل موسسه ویراستاری حرفه‌ای پارس گفت: متن‌های درج شده و به نمایش درآمده روزنامه‌ها و رسانه‌ها دور از زبان معیار است.

متن‌ روزنامه‌ها دور از زبان معیار است
محمدمهدی باقری امروز در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی ویرایش و درست‌نویسی که با حضور دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط با زبان فارسی، فعالان حوزه نشر، ویراستاران در مشهد برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با بیان این مطلب اظهار داشت: بدین صورت تصمیم بر این شد تا نخستین سایت ویرایش در ایران تدوین شود و امروزه به عنوان شرکت تعاونی ویراستاری حرفه‌ای پارس آماده ارائه خدمات هستیم.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های ویراستاری حرفه‌ای در این موسسه، افزود: در بحث ویرایش دو محور را این موسسه در نظر دارد آموزش متن‌های گوناگون به صورت حرفه‌ای طبق استانداردهای روز و همچنین به صورت دیجیتال که همچنین سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
مدیرعامل موسسه ویراستاری پارس بیان داشت: برگزاری دوره کارگاه‌های آموزش ویرایش، ویراستاری و درست‌نویسی از آذر 88 تا به امروز ادامه داشته است و تاکنون 16 کارگاه در شهرهای تهران و مشهد برگزار شده است و همچنین به دعوت حوزه علمیه دو کارگاه در تهران و شیراز در هفته آینده برگزار می‌شود.
این مدرس گفت: با توجه به اینکه زبان این کشور فارسی است و این زبان پشینه 1200 ساله دارد، اکثرا شاهد هستیم که در بعضی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها قاعده درست‌نویسی و درست ویرایش کردن رعایت نمی‌شود چرا که از بعضی جهات دیگر مرز ورود ساختارهای زبان بیگانه به زبان فارسی هیئت تحریریه رسانه‌ها و روزنامه‌ها هستند که باید این موضوع را رعایت کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید آموزش‌های لازم توسط تیم‌های متخصص در مورد ویراستاری به رسانه‌ها داده شود، خاطر نشان کرد: عده خیلی کمی از این افراد تجربه کمی دارند چرا که نهادهای متولی زبان فارسی باید این افراد را دریابند و به صورت حرفه‌ای آموزش‌های لازم را به آنان فرا بخوانند.
باقری گفت: تاکنون 370 نفر در دوره‌های آموزشی ویراستاری این موسسه از ابتدای شروع کار آن آموزش دیده اند و اکثر آنان پی به نگارش صحیح ومنطبق با زبان فارسی پی برده اند زیرا این دوره‌ها کاملا تضمینی هستند و با هزینه بسیار کمی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این دوره‌ها آشنایی با فضای سالم زبان فارسی است، اظهار داشت: اکثر شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزش ویراستاری این موسسه از دانش آموختگان رشته‌های مرتبط با زبان فارسی، فعالان حوزه نشر، ویراستاران، نویسندگان، متخصصان در سایر رشته‌ها علمی هستند و همچنین این دوره‌ها در نظر دارد آسیب‌ها و آفت‌های زبان فارسی را برطرف کند.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول