اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد:

راهکارهای اساسی نجات دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان غربی راهکارهای اساسی نجات دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

راهکارهای اساسی نجات دریاچه ارومیه
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه به نقل از استانداری آذربایجان غربی وحید جلال‌زاده اظهار داشت: آذربایجان غربی بستر مناسب اجرای سه راهکار اساسی نجات دریاچه ارومیه است.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس‌های مختلف و تشکیل کارگروه تخصصی هیئت دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور طی چند سال اخیر گفت: در سال‌های گذشته تصمیمات مهمی در این ارتباط اتخاذ شده بود ولی به مرحله اجرایی در نیامده بود که در سال‌های اخیر وارد فاز اجرایی شده است.
این مسئول با برشمردن عوامل تاثیرگذار در بحرانی شدن دریاچه ارومیه افزود: خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی با 67 درصد و 33 درصد مصارف کشاورزی تاثیرگذار بوده است که براساس نظر کارشناسان، تاثیر سدها تنها 5.7 درصد است.
جلال‌زاده ادامه داد: اگر سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه با تمام ظرفیت پر شوند، ظرفیت این سدها تنها 1.5 میلیارد مترمکعب خواهد بود در حالی که میزان ذخیره ما اکنون نزدیک به 700 میلیون متر مکعب است و با توجه به نیاز آبی بیش از 12 میلیارد متر مکعبی دریاچه ارومیه برای رسیدن به حد نرمال اگر آب تمام سدهای حوضه آبریز نیز به دریاچه منتقل شود کمتر از20 تا 25 سانتیمتر ارتفاع آب دریاچه افزایش خواهد یافت.
وی احداث سدها را تنظیم‌کننده و مدیریت منابع آبی حوضه آبریز دانست و ابراز داشت: سدهای استان با مدیریت نزولات آسمانی در فصول مختلف سال نقش کنترل آب برای شرب و کشاورزی را دارا هستند.
جلال‌زاده در پاسخ به سوالی در زمینه تاثیرات احداث پل میانگذر بر روی دریاچه ارومیه نیز گفت: این پل هیچ تاثیری در خشک شدن آب دریاچه نداشته و تنها در چرخش آب در دو طرف پل تاثیرگذار بوده است.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه سه راه اصلی را برای احیای دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: انتقال حوضه به حوضه آب، بارور کردن ابرها و اصلاح شیوه‌های آبیاری کشاورزی مهم‌ترین راهکارها در مورد دریاچه ارومیه است.
وی ادامه داد: برای انتقال حوضه به حوضه آب در آذربایجان غربی دو مسیر در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی انتقال آب از حوضه آبریز گلاس از سال 89 آغاز شده و انتقال آب از حوضه آبریز ارس به دریاچه ارومیه نیز مراحل مطالعاتی خود را سپری میکند.
جلال‌زاده همچنین اقدامات انجام شده دولت در زمینه اصلاح شیوه آبیاری اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و اصلاح الگوی کشت را یادآور شد و افزود: در سال 89، 8 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری تحت فشار تبدیل شد که در برنامه امسال این میزان به 17 هزار هکتار می‌رسد.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: دولت هیچ محدودیتی برای استفاده از تسهیلات آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی در نظر نگرفته است که در مناطق محروم استان، اراضی کشاورزی را به صورت بلاعوض به آبیاری تحت فشار مجهز می‌کند.
انتهای پیام/غ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول