اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

بررسی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه/

برای جبران آب دریاچه ارومیه 15 هزار میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم

خبرگزاری فارس: مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: با توجه به اینکه سطح دریاچه 5 هزار کیلومتر مربع است، برای جبران این میزان باید 15 هزار میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود تا دریاچه به حداقل شرایط محیط زیستی خود برسد.

برای جبران آب دریاچه ارومیه 15 هزار میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم
به گزارش خبرنگار جامعه فارس علی نظریدوست در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: انتقال حوزه به حوزه یکی از راهکارهای کمک کننده به حل بحران دریاچه ارومیه است و انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه نیم میلیارد متر مکعب آب را وارد دریاچه میکند.

وی ادامه داد: نیاز آبی دریاچه ارومیه سالانه 3.1 میلیارد متر مکعب آب است و اگر این مقدار آب را بتوانیم به دریاچه ارومیه وارد کنیم این دریاچه میتواند پویا و زنده بماند.

نظری دوست افزود:‌ در طرح‌هایی که ارائه شده و به خصوص در طرح مجلس که اخیراً مطرح شده است حدود یک میلیارد متر مکعب آب از حوزه آبریز به دریاچه ارومیه وارد میشود ولی مشکل دریاچه ارومیه به تنهایی با این مقدار حل نمیشود همچنین برنامه جامع دریاچه ارومیه از سال‌های قبل شروع شده بود و در سال 88 نهایی شده و در سال 89 مصوبه دولت را گرفت ضمن اینکه این این برنامه با مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت نیرو، کشاورزی، کشور و استان‌ها انجام میشود.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه طرح جامع مدیریت دریاچه ارومیه طرحی کارشناسی شده است، گفت: این طرح در قالب طرح بین‌المللی بوده است و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست در این طرح مشارکت داشته‌اند و روی این موضوع صحه گذاشته شده‌اند.

نظری دوست ادامه داد: طرح انتقال آب حوزه به حوزه یکی از راهکارها است و یکی دیگر موضوع ارتقاء مصرف آب در حوزه آبخیز  است و ما در حوزه آخیز دریاچه ارومیه 6.8 متر مکعب آب موجود داریم.

وی بیان کرد: سهم آب هر استان در تأمین آب دریاچه ارومیه محاسبه شده است و هم‌اکنون مشخص است که هر کدام از استان‌های آذربایجان غربی، شرقی و کردستان سالانه چه مقدار آب به دریاچه انتقال دهند و چقدر نیز بهره‌برداری کنند.

نظریدوست افزود: باید آب مورد نیاز دریاچه ارومیه را از موجودی حوزه تأمین کنیم و انتقال حوزه‌ای بخشی از آب دریاچه ارومیه را تأمین میکند و در کنار آن به توسعه استان هم کمک میکند چرا که قرار نیست به خاطر دریاچه ارومیه جلوی توسعه را بگیریم بلکه با روال منطقی و در چارچوب توسعه پایدار با لحاظ معیارهای زیست محیطی باید توسعه انجام بگیرد.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران عنوان کرد: میزان آبی که آذربایجان غربی باید به دریاچه ارومیه وارد کند یک میلیارد و 780 میلیون متر مکعب است و در قبال آن 2 میلیارد و 35 میلیون متر مکعب اجازه بهره‌برداری دارد.

وی گفت: آذربایجان شرقی 270 میلیون متر مکعب باید آب به دریاچه ارومیه بفرستد و یک میلیارد و 79 میلیون متر مکعب حق برداشت آب از حوزه ملی دیگر را دارد.

نظری دوست تأکید کرد: با توجه به اینکه 10 درصد از دریاچه ارومیه در استان کردستان قرار دارد، حدود 1.5میلیارد آب در کردستان تولید میشود که از این مقدار 185 میلیون متر مکعب اجازه برداشت دارد و 959 میلیون متر مکعب باید به دریاچه بریزد پس تأمین آب دریاچه ارومیه با آب حوزه‌ها بسته شده است اما طرح‌های اجرایی به استان‌ها برای تأمین نیاز آبی و صنعتی کمک میکند.

وی افزود: چون سقف برداشت آذربایجان شرقی و غربی پر شده است، مصوبه 89 ستاد دریاچه ارومیه هرگونه تخصیص جدید زمین را ممنوع کرده است.

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: در طرح دریاچه ارومیه 24 طرح وجود دارد که از سال 89 به تصویب رسید و معاون اول رییس جمهور، 2 معاون دیگر رئیس جمهور، 5 وزیر و 3 استاندار در آن عضو هستند.

نظری دوست اظهار داشت: برای این 24 طرح یک دوره 5 ساله با اعتبار 13 هزار و 200 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی در مورد برنامه‌های سازمان محیط زیست برای حفاظت از عرصه‌های زیست محیطی افزود: تعیین دوره 5 یا 3 سال برای گذران دوره نیست بلکه تراز دریاچه ارومیه 1271.1 است و حداقل‌ ترازی که باید باشد 1274.1 است که حدود 3 متر از آب دریاچه ارومیه پایین‌تر هستیم.

نظریدوست گفت: با توجه به اینکه سطح دریاچه 5 هزار کیلومتر مربع است، برای جبران این میزان باید 15 هزار میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود تا دریاچه به حداقل شرایط محیط زیستی خود برسد.

نظری دوست خاطرنشان کرد: براساس تصمیم شورای هماهنگی آبخیز دریاچه ارومیه از اول مهرماه امسال استان‌ها روند انتقال آب به دریاچه را با کنترل سازمان محیط زیست شروع میکنند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول