اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان حج و زیارت‌:

عربستان، ایرانیها را با فرهنگ‌ترین زائران میداند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به دیدارهای متعدد با وزیر حج عربستان گفت: وزیر حج عربستان سعودی در دیدارهای متعدد بیان کرده که ایرانیان بهترین، منظم‌ترین، کم‌آزارترین و با فرهنگ‌ترین زائرانی هستند که در حج شرکت میکنند.

عربستان، ایرانیها را با فرهنگ‌ترین زائران میداند
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی لیالی ظهر امروز در مراسم افتتاح ساختمان حج و زیارت استان قزوین که در سالن اجتماعات اداره کل راه و ترابری قزوین برگزار شد، بیان کرد: از موهبت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم ایران، جاری کردن فرهنگ زیارت و حج در بین آحاد جامعه است.
وی ادامه داد: آخرین آماری که در سال 57 داریم تعداد حاجیان در حج حدود 5 هزار و 500 نفر بوده است که امروز اگر شرایط عربستان سعودی اجازه دهد و امکان اعزام متقاضیان حج را داشته باشیم بیش از دو تا سه میلیون نفر از مردم کشورمان آمادگی اعزام به حج را دارند و این تحول، موهبت انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به جایگاه ساختاری حج در نظام جمهوری اسلامی اضافه کرد: از دیگر مواهب انقلاب و نظام به حج و زیارت، تعیین جایگاه و مرتبه این بخش از نیاز مردم است به طوری که ایران تنها کشوری است که حاکمیت و نظام برای ساماندهی به موضوع زیارت و حج مردم، ساختاری اینگونه تعریف کرده که سطح ساختار اداره حج در مقایسه با دیگر بخش‌های نظام سطحی قویتر است.
 
* نظام جمهوری اسلامی بیشترین توجه را به موضوع حج دارد
وی عنوان کرد: عالیترین مقام نظام، مقام عظمای ولایت برای موضوع حج، نماینده‌ای را تعیین میکند تا با یک واسطه دیدگاه‌ها و انتظارات رهبری در حوزه حج دنبال شود و همچنین ریاست شورای عالی حج بر عهده رئیس جمهور است و هشت وزیر و چند رئیس سازمان عضو این شورا هستند تا مسائل حج در این سطح پردازش شده و مورد بحث قرار گیرد و چارچوب آن تدوین شود.
لیالی یادآور شد: امورات حج در حوزه ریزتر در قالب وزارت فرهنگ و ارشاد در سطح جدیتر پردازش میشود و همه آماده‌سازیها در یک سازمان مستقل به نام سازمان حج و زیارت به مرحله اجرا درمیآید و این سازمان تنها نهاد مجری اهداف نظام در حوزه حج است و چنین ساختاری را در هیچ کشور اسلامی نداریم به طوری که در عربستان سعودی به عنوان میزبان زائران، ساختار مدیریت و پرداختن به مسئله حج در قالب یک وزارتخانه است.
وی تأکید کرد: این موضوع نشان میدهد نظام چه توجه ویژه‌ای به موضوع حج و زیارت دارد که این توجه نیز با استدلال است که به دلیل جایگاه، تأثیرگذاری و بازده حج است.
 
* ایران موفق‌ترین کشور در عملیات سنگین حج
رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به بازدهی ساختار حج در کشور توضیح داد: ما به عنوان موفق‌ترین کشور در عملیات سنگین حج هر ساله نمره عالی میگیریم به طوری که در دیدارهای متعدد با وزیر حج عربستان سعودی، ایشان میگفت ایرانیان بهترین، منظم‌ترین، کم‌آزارترین و با فرهنگ‌ترین زائرانی هستند که در حج شرکت میکنند و این فرد اهل تعارف و اضافه‌گویی با ما نیست زیرا دلیلی برای تعریف وجود ندارد و این موضوع بازده ساختار موجود است.
وی تصریح کرد: در سال جاری با وجود همه مشکلات در منطقه و خیزش بزرگ اسلامی، بالاترین رتبه را در تعداد زائران عمره در عملیات عمره گذشته بین کشورهای اسلامی داشتیم و این برای ما در صحنه بین‌المللی نشانه قوت نظام و اقتصاد، تأمین منابع مالی آحاد جامعه، امنیت بالای نظام، مدیریت سنگین نظام و اعتقاد مردم این دیار به اسلام و احکام دینی است.
لیالی یادآور شد: در حج گذشته 103 هزار ایرانی داشتیم که خدمات به آنها ارائه شد و طرح نظام ترددی را طراحی کردیم که این تعداد زائر به صورت پراکنده در نقاط مختلف مکه بودند که ظرف 6.5 ساعت به سرزمین عرفات منتقل شدند و این یک کار استثنایی بود که به ساختار و جایگاه مدیریت این عملیات بازمیگردد.
 
* مشارکت 50 هزار نفر از مردم با حج و زیارت
وی با اشاره به پایین بودن پرسنل حج و زیارت توضیح داد: سازمان حج و زیارت دارای 700 نفر پرسنل در کل کشور است که عملیات سنگین رفت و برگشت و خدمات‌رسانی برای 97 هزار حاجی در سال جاری، 800 هزار زائر عمره، یک میلیون و 500 هزار زائر عتبات عالیات و 600 هزار زائر سوریه را دارد که این با توان 700 نفر پرسنل ممکن نیست.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور خاطر نشان کرد: بنابراین ما دست نیاز به سوی آحاد جامعه دراز کرده و هر سال در عملیات حج و عمره نزدیک 50 هزار نفر از اقشار مختلف جامعه به این سفرهای زیارتی رفته و به مردم خدمت کرده و یازمیگردنند که بهترین‌های افراد در این جمعیت هستند و گزینش این 50 هزار نفر کار سختی است.
وی عنوان کرد: با حضور جمعیت مومن،  هدایت مقام معظم رهبری و دلسوزی دولتمردان شاهد اداره موفق حج و زیارت در بین کشورهای اسلامی هستیم البته این به معنای رسیدن به انتهای انجام وظیفه نیست چراکه شأن مردم ما بالاتر است.
لیالی اعتماد مردم به سازمان حج و زیارت را سرمایه این سازمان دانست و گفت: مردم ما دین‌مدار هستند و تنها نهادی که مردم تمام عیار به او اعتماد دارند و عزیزان خود را به این نهاد میسپارند، سازمان حج و زیارت است که امیدواریم این سرمایه را حفظ کنیم.
 
* کمترین اعتراض از سوی زائران قزوینی است
وی با تقدیر از مدیر حج و زیارت استان اعلام کرد: کمترین خواست، اعتراض و فشار را ما از مدیران و زائران استان قزوین داشتیم که این حکایت از فرهنگ و بخشش بالای مردم این استان قزوین است.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: در سال 88 به دلیل آنفلوآنزا 36 هزار زائر بالای 65 سال توفیق تشرف نیافتند و همه در سال 89 مشرف شدند که ضریب سنی بالا در این سال استثنا بود که این زائران نیاز به مراقبت و خدمت بیشتری داشتند که همکاران من در تمامی سطوح با ادب تمام و کار شبانه‌روزی از خود سابقه خوب و خدمت‌رسانی معقول به یادگار گذاشتند.
 
* ریشه شکل‌گیری خیرش اسلامی در کنگره‌های حج بود
وی در ادامه با اشاره به خیزش‌های اسلامی در منطقه اظهار کرد: همه ما میدانیم که حسنی مبارک 30 سال در مصر حکومت کرد و یکی از دلایلی که باعث شد که از دل حکومتی امنیتی و لائیک خیزش بزرگ اسلامی برخیزد این بود که انقلاب اسلامی در دل مردم مصر امید ایجاد کرد و حضور مسلمانان کشور مصر در حج و ارتباطی که زائران ایران با این زائران گرفته و واقعیت‌های بیرون از مرزهای مصر را برای آنها منعکس میکردند موجب این امر شد و سال‌ها گذشت و مردم مصر احساس کردند باید علیه حکومت دیکتاتور و لایئک برخیزند و انقلاب اسلامی را در آنجا دنبال کنند.
لیالی اضافه کرد: آن روز که شعارهای این کشورها اسلامی نبود، رهبری با اطمینان اعلام کردند خیزش اسلامی است و اگر منتهی به انقلاب شود انقلابی که رخ میدهد انقلاب اسلامی است و ریشه شکل‌گیری این انقلاب در کنگره‌های حج بود.
وی تصریح کرد: احساس میکنیم در سال جاری در حج، یک شرایط تأثیر گرفته از مسائل منطقه داشته باشیم اما حجاج ما امسال عزتمندانه‌تر حضور مییابند زیرا نتیجه ایستادگی مردم ایران امروز تأثیر خود را در سایر بلاد اسلامی گذاشته است.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور عنوان کرد: مسئولان کشور میزبان نیز چه بخواهند چه نخواهند از بین زائران مصری، یمنی، بحرینی، تونسی و لبنانی قطع یقین بخش عمده کسانی هستند که این خیزش را اداره و مدیریت کردند و امیدواریم حج امسال به نقطه‌‌ای برسد که امام نوید دادند که حج باید محل بیان مشکلات مسلمانان و هجمه به استکبار و طاغوت باشد.
وی با اشاره به توجه کارکنان حج و زیارت در حفظ حرمت زائران تأکید کرد: امیدواریم در کسوت خدمت‌گذاری به زائران هرگز سستی و کم‌توجهی در ما عارض نشود و زائران ما دارای روحیات مختلفی هستند و اگر سیلی به گوش ما بزنند آن دست را میبوسیم زیرا آن سیلی موهبت الهی است زیرا زائر ممکن است از مسائل مختلفی  در رنج باشد و بهترین جایی که میتواند رنج خود را آرام بخشد سنگینی این رنج بر روی دوش من و همکارانم گذارد و همه میکوشیم ناراحتی برای زائران پیش نیاید.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول