اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد؛

تئاتر خیابانی خوراکی برای اندیشه تماشاگر

خبرگزاری فارس: تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان علاوه بر تفریح سالم برای تماشاگر، خوراک فکری اندیشه او را نیز فراهم می‌کند.

تئاتر خیابانی خوراکی برای اندیشه تماشاگر
به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، در تئاتر خیابانی هنرمند با عنوان کردن یک مسئله و آگاه کردن مخاطب نسبت به آن موضوع راه برون رفت از آن را با همفکری مخاطب پیدا می‌کند.
تئاتر هنری دارای قدمت بوده و از دیرباز با فرهنگ جامعه ما گره خورده است و اگر مبنای این هنر ویژگی‌های اصیل انسانی و اخلاقی باشد و طبق معیارهای مدنی و هنجارهای اجتماعی عرضه شود بدون تردید در ابعاد مختلف جامعه می‌تواند نقش‌آفرینی کند.
برگزاری تئاتر خیابانی شهروند در شهر گردشگری و سرسبز لاهیجان که به عنوان شهرستان نمونه گردشگری و تاریخی جهان اسلام مطرح است، نشانه مبین تاریخ و فرهنگ غنی این شهر است.

*فرهنگ‌سازی از وظایف شهرداری است
شهردار لاهیجان درباره برگزاری دومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: این جشنواره با هدف آموزش شهروندی برگزار شده و فرهنگ‌سازی مد نظر است.
رضا کهالی، جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان را مکمل وظایف شهرداری عنوان کرد و افزود: جشنواره مذکور بحث فرهنگ‌سازی شهری را دنبال میکند.
وی با اشاره به استقبال بینظیر مردم از جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، تصریح کرد: دبیرخانه این جشنواره از 33 روز گذشته تشکیل شده و 35 اثر به این جشنواره رسیده که 16 نمایش برای اجرا انتخاب شدند.
شهردار لاهیجان پنج نمایش در این تئاتر خیابانی را خارج از استان عنوان کرد و گفت: این آثار از استان‌های قم، همدان و تهران به همراه نمایش‌هایی از گیلان به نمایش در آمده‌اند.
دبیر دومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با بیان اینکه نمایش‌ها همزمان در 12 نقطه این شهر اجرا میشود، خاطرنشان کرد: جایگاه نمایش خیابانی در پارک هنر توسط شهرداری لاهیجان آماده شده و شهروندان برای دیدن نمایش‌ها از آن استفاده میکنند.
وی هدف از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان را توسعه فرهنگ شهروندی ذکر کرد و ابراز داشت: فرهنگ شهروندی و استفاده از فضاها و تاسیسات شهری نیازمند فرهنگ‌سازی است.
به گفته کهالی، تلاش شده نمایش‌هایی در رابطه با فرهنگ شهروندی انتخاب شود.
این مسئول، به اعتبارات دومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اشاره کرد و اذعان داشت: 35 میلیون تومان برای هزینه‌های جاری این جشنواره در نظر گرفته شده ضمن اینکه 160 میلیون تومان نیز برای آماده‌سازی جایگاه نمایش هزینه شده که این جایگاه برای شهر ماندگار است.
وی یکی از وظایف شهرداریها را فرهنگ‌سازی برشمرد و افزود: امیدواریم سال آینده بتوانیم فرهنگ مذهبی و شیعه را در برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی لحاظ کنیم.
 
*هنر در ارتقای فرهنگ شهروندی تاثیرگذار است
کارگردان نمایش رنگ‌ها نوشته زنده‌یاد مهدی دانش‌افزا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این نمایش تولد و تکامل انسان از بدو تولد نشان میدهد.
علی بیداوسی، عدم رعایت حقوق شهروندی را یکی از معضلات اجتماعی ذکر کرد و افزود: هنر در ارتقای فرهنگ شهروندی تاثیرگذار است.
وی استقبال مردم از اجرای نمایش‌های خیابانی را قابل توجه توصیف کرد و ابراز داشت: امسال جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان گسترده‌تر شده و از شهرستانی به استانی تبدیل شده است.
 
*عروس گله نماد نمایش لاهیجان است
کارگردان نمایش عروسکی «عروس گله و پیربابا» از تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: عروس گله و پیربابا نماد نمایش لاهیجان است.
سیدجمشید حسینی با اشاره به عروسکهای اجرای نمایش، افزود: این نوع عروسکها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند و عروسک بر عروسکگردان سوار است.
وی هدایت عروسک توسط عروسکگردان را ویژه خواند و تصریح کرد: کنترل این نوع عروسکها با دیگر عروسکگردانیها متفاوت است.
حسینی خواستار اطلاع‌رسانی بیشتر دومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شد و اذعان داشت: استقبال مردم از اجرای نمایش‌ها قابل توجه است.
 
*نمایش را خیلی دوست دارم
بازیگر خردسال نمایش خیابانی رنگ‌ها نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به نقش خود اشاره کرد و گفت: در این نمایش رنگ قرمز هستم و داستان از جایی آغاز میشود که چهار رنگ به دنیا میآیند و بدون اینکه همدیگر را ببینند، بزرگ میشوند و برای به دست آوردن یک سیب باهم دعوا می‌کنند.
سعید بیداوسی افزود: بچه‌های این چهار رنگ نیز متولد میشوند و از کودکی باهم هستند و این بار برای به دست آوردن یک سیب باهم تلاش میکنند و آن را بین خود چهار تقسیم میکنند.
وی بازی در رنگ‌ها را دومین اجرای خود در تئاتر عنوان کرد و بیان داشت: نمایش را خیلی دوست دارم.
 
*نمایش‌های خیابانی برای کودکان مفید است
یک تماشاگر جشنواره تئاتر خیابانی شهروند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نمایش‌های خیابانی را برای کودکان مفید دانست و تصریح کرد: اجرای نمایش‌های خیابانی با توجه به امکانات و تنوع کم در شهرستان‌ها برای کودکان و حتی بزرگسالان بسیار مفید است.
علی رنجی با بیان اینکه کودکان با نمایش خیلی راحت‌تر میتوانند مسائل را درک کنند، افزود: از نمایش برای آموزش به خانواده‌ها در صرفه‌جویی نیز استفاده میشود.

*لاهیجان شهرستان نمونه گردشگری و تاریخی جهان اسلام است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر لاهیجان نیز در زمینه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در لاهیجان بیان داشت: مردم لاهیجان همواره از لحاظ دانش و فرهنگ و هنر زبانزد بوده‌اند و توانسته‌اند با کمترین امکانات و مراکز علمی و فرهنگی افتخارات خوبی را نصیب خود کنند.
جواد نجارتمیزکار، با اشاره به نظر مقام معظم رهبری درباره لاهیجان یادآور شد: مقام معظم رهبری درباره لاهیجان می‌فرمایند: لاهیجان آنقدر شخصیت‌های علمی و فرهنگی دارد که اگر 30 سال برای آن کنگره برگزار شود به جایی نمی‌رسد.
وی متذکر شد: در تئاتر خیابانی با حذف گیشه هنرمندان بی‌واسطه با مردم و مسئولان سخن می‌گویند و با حسی متعهدانه به برطرف کردن جالش‌ها و بیان نیازهای روز آنها می‌پردازد.

*جشنواره‌ها فرصتی برای شکوفایی استعدادهاست
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز گفت: تئاتر هنری برآمده از دل آیین‌ها و اسطوره‌هاست تا ساختن اسطوره‌هایی نوین را باور کنیم.
منصور ایمانی افزود: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی شهروند به صورت کشوری در لاهیجان نشانه همت والای انسان‌هایی است که برای ساخته شدن باورهایی انسان‌ساز در این مسیر تلاشی شگرف داشته‌اند.
وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به صورت بین‌المللی برگزار شود.

*برگزاری تئاتر خیابانی برگ برنده شورا و شهرداری لاهیجان است
فرماندار لاهیجان نیز با ابراز رضایت و خرسندی از برگزاری دومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند در این شهر اظهار داشت: برگزاری این جشنواره برگ برنده شورا و شهرداری شهر لاهیجان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است زیرا تئاتر خیابانی زیرمجموعه تئاتر محیطی است که به طور مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.
احمد آقایی افزود: هنر تئاتر و توانمند می‌تواند در زمان کوتاه حرف‌های بسیاری را بازگو کند و مخاطب را در جریان اندیشه و فکر هنرمند قرار دهد.
به گفته وی، تئاتر خیابانی شهروند با هدف آموزش مسائل شهروندی و ارزشی می‌تواند بازخورد خوبی را ایجاد کند زیرا علاوه بر تفریح سالم برای تماشاگر، خوراک فکری برای اندیشه او را نیز فراهم می‌کند.
دومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان از 11 تا 15 شهریور جاری در 12 نقطه این شهر در حال اجراست.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول