اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی قاینات خبر داد:

وجود 1894 هکتار سطح زیر کشت پسته در قاینات

خبرگزاری فارس: مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات گفت: قاینات با داشتن یک‌هزار و 894 هکتار سطح زیر کشت پسته مقام چهارم خراسان جنوبی را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

وجود 1894 هکتار سطح زیر کشت پسته در قاینات
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محسن رئوفی صبح امروز در جلسه بررسی برخی مشکلات مطرح شده از سوی باغ‌داران و اقدام‌های انجام شده توسط آن مدیریت اظهار داشت:  از این مقدار یک‌هزار و 358 هکتار بارور و 536 هکتار نهال است.
وی پسته بادامی سفید، کله قوچی، فندقی و علیآباد قریش را از جمله ارقام پسته در شهرستان قاینات عنوان کرد.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات افزود: با توجه به جوان بودن بیشتر باغ‌های پسته شهرستان، متوسط عملکرد پسته خشک 935 کیلوگرم در هر هکتار است که این مقدار در مناطق دارای باغ‌های قدیمی بیشتر است.
رئوفی با اشاره به انجام 82 هکتار عملیات هرس، سم‌پاشی زمستانه و تابستانه و محلول پاشی باغ‌ها تصریح کرد: 10 هکتار از این عملیات در روستای شیخ علی اسفدن انجام شد.
وی از تامین اعتبار بلاعوض و تسهیلات برای آبیاری تحت فشار باغ‌های پسته خبر داد و یادآور شد: کسانی که متقاضی این طرح هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات پسیل پسته و سوسک جوانه‌خوار یا سرشاخه‌خوار را مهم‌ترین آفات محصول پسته دانست.
رئوفی درباره اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با پسیل پسته اظهار داشت: 5 هزار کارت زرد چسبنده برای مبارزه با این آفت تهیه و بین باغ‌داران شهرستان به صورت الگویی توزیع شد.
وی درباره مبارزه با سوسک جوانه‌خوار گفت: کنترل غیر شیمیایی آفت با قطع شاخه‌های آلوده، آتش زدن شاخه‌های هرس شده موجود در حاشیه باغ‌ها در طول فصل زمستان و کنترل شیمیایی با نظر کارشناس امکان‌پذیر است.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات گموز پسته و عارضه سیاه شدن میوه‌ها را از دیگر بیماریهای این محصول عنوان کرد و ادامه داد: در ابتدای سال یعنی ماه‌های فروردین و اردیبهشت نباید کار آبیاری انجام شود و پس از تشکیل میوه با کود کلسیم چند نوبت درختان محلول پاشی شود.
رئوفی تصریح کرد: کلاس‌ها و کارگاه‌هایی نیز هر سال برای ارتقای آگاهی و دانش باغ‌داران در شهرستان تشکیل میشود.
وی با اشاره به وجود 3 هزار و 600 بهره‌بردار پسته در شهرستان قاینات گفت: مراکز خرید مشخصی در شهرستان وجود ندارد و کشاورزان میتوانند محصول خود را به هر کس که آن را با قیمت بیشتری بخرد بفروشند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات عرضه و تقاضای بین محصول را از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت پسته عنوان کرد و یادآور شد: امسال قیمت هر کیلوگرم پسته بین 20 تا 25 هزار ریال در نوسان بود.
رئوفی تشکیل یک واحد تعاونی پسته‌کاران را برای رفع برخی مشکلات باغ‌داران و جلوگیری از سرگردانی آنها توصیه کرد و گفت: یک ترمینال ضبط پسته مکانیزه و یک واحد کوچک نیمه مکانیزه و چند دستگاه کوچک پوست گیری خانگی در شهرستان وجود دارد که در این زمینه مشغول فعالیت است.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان قاینات در پاسخ به سؤالی مبنی بر توزیع ناعادلانه برخی اقلام تجهیزاتی رایگان که بین تعداد خاصی از کشاورزان توزیع میشود، تصریح کرد: برای اصلاح و احیای باغ‌ها یا به زراعی و افزایش محصول زراعی برخی نهاده‌ها خریداری و بین کشاورزان به صورت الگویی توزیع میشود که با توجه به ناچیز بودن اعتبارات، امکان اختصاص آن به همه کشاورزان وجود ندارد و معمولا کشاورزان پیشرو در این زمینه انتخاب میشوند.
رئوفی ادامه داد: سال آینده سعی میشود این مزایا به کشاورزان دیگر هم تعلق گیرد.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول