اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/اختصاصی فارس/

تلفیق هنر قلم‌زنی با آیات قرآن برای نخستین بار در ایران

خبرگزاری فارس: هنرمند قلم‌زن اصفهانی گفت: برای نخستین بار در ایران ‌روی صفحات برنجی آیات قرآن در ابعاد بسیار ریز با هنر قلم‌زنی حکاکی شده که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.‌

تلفیق هنر قلم‌زنی با آیات قرآن برای نخستین بار در ایران
کورش جهانیان امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، درباره نمایشگاه کتیبه‌های آسمانی که در موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار شده است، اظهار داشت: ‌روی صفحات برنجی سوره‌هایی از کلام‌اللّه مجید را با قلم بسیار ریز و خط نسخ همراه با اعراب به وسیله دست و به روش قلم‌زنی حکاکی شده است.
وی با اشاره به اینکه 18 سال به کار قلم‌زنی مشغول است، بیان داشت: به مدت چهار سال به کار قلم‌زنی آیات قرآن با خط نسخ بسیار ریز همراه با اعراب بر روی صفحات برنجی پرداخته که نتیجه آن آثاری است که باید با ذره‌بین‌های قوی مشاهده شود.
هنرمند قلم‌زن اصفهانی به یکی از آثارش در نمایشگاه کتیبه‌های آسمانی اشاره و تصریح کرد: یکی از آثار به نمایش در‌آمده صفحه‌ای به اندازه 12*15 سانتی‌متر است که در آن سوره‌های حمد، بقره، آل عمران، مزمل و مدثر را که در مجموع در قرآن 1150 خط است در این اندازه قلم‌زنی شده است.
وی به دشوار بودن کار قلم‌زنی در اندازه کوچک اشاره و تاکید کرد: در حین انجام کار با چکش و سمبه در قلم‌زنی به هیچ عنوان نمی‌توان از ذره‌بین یا وسیله بزرگنمایی دیگری استفاده کرد زیرا هم سبب برخورد چکش به آن و هم به دلیل دقیق بودن کار ایجاد سرگیجه برای فرد می‌کند.
جهانیان ادامه داد: با استفاده از حس لامسه و 9 سال تمرین توانستم فرمول میزان چکش زدن، دقت و هماهنگی در دو دست در ضربه زدن را به دست آورده چرا که اگر یک ضربه نادرست خورده ‌شود منجر به خرابی کل کار می‌شود.
وی به اهدا آثار خود به آستان قدس رضوی اشاره داشت و افزود: زمانی که یکی از آثار خود را به آستان قدس رضوی اهدا کردم کارشناسان عدم استفاده از لیزر و کار دست بودن را تائید کردند.
هنرمند قلم‌زن اصفهانی با اشاره به اینکه نگریستن به آیات قرآن دل را نورانی می‌سازد، اضافه کرد: قلم‌زنی به صورت بسیار ظریف در افراد حس کنجکاوی را ایجاد تا به واسطه آن در آیات قرآن دقیق شوند.
وی زبان هنر را مشترک در همه ملل دانست و اظهار داشت: آیات قرآنی با نور خود همه را به سمت خود جذب می‌کند چنانچه در کشورهایی که با قرآن آشنا نبوده به واسطه زبان مشترک هنر در همه ملل مجذوب آن می‌شوند.
جهانیان به استفاده از هنرهای دیگر همچون مینیاتور در کنار قلم‌زنی آیات قرآنی اشاره و تصریح کرد: سوره‌های یاسین، جمعه، واقعه، الرحمن و تقابن را به صورت تک سوره بر روی یک صفحه برنجی که در حاشیه آن نقوشی که مرتبط با سوره مورد نظر باشد، حک شده است.
وی با اشاره به اینکه قلم‌زنی آیات قرآن در اندازه بزرگ بسیار راحت است، افزود: اندازه بسیار ریز آثار قلم‌زنی شده چرا را در ذهن بازدیدکنندگان ایجاد و منظور قرآن هم همین تفکر در آیات است.
هنرمند قلم‌زن اصفهانی کودکان را همچون سنگی که هر نقشی بر آنها حک می‌شود دانست و ادامه داد: در کودکی تار مویی که در کلیسای وانگ دیده بودم در ذهن داشته تا این زمان که توانستم آن را به صورت قلم‌زنی در غالب بسیار کوچک و ظریف عملی کنم.
وی گفت: نمایشگاه کتیبه‌های آسمانی در موزه هنرهای معاصر اصفهان تا پایان شهریور ماه برای بازدید عموم ادامه دارد.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول