اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین خبر داد:

رقابت عروسک قزوینی با دارا و سارا

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین از تولید انبوه عروسک قزوینی به نام چَمچه خاتون و نمایش در موزه عروسک تهران خبر داد.

رقابت عروسک قزوینی با دارا و سارا
طیب ملکپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در سال جاری عروسک کانونی متعلق به قزوین به نام‌های باران و چَمچه خاتون خواهیم داشت که این عروسک سنتی قزوین است که به تهران برای تولید معرفی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: ما موزه عروسکی در تهران داریم که عروسک چمچه خاتون با ساختار استانی به موزه تهران منتقل شده است و به عنوان نماد عروسک استان قزوین، قرار است به تولید انبوه برسد و به ایران معرفی شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اضافه کرد: البته در عروسک چمچه خاتون تغییراتی صورت خواهد گرفت چراکه این عروسک در قدیم با کفگیر ساخته میشد ولی مهم نوع ساخت این عروسک نیست بلکه مهم تاریخچه و گذشته این عروسک است که بسیار جذاب است و گره با مسائل مذهبی این استان دارد زیرا این عروسک برای طلب باران در مراسم‌های معنوی مختلف استفاده میشده است.
وی عنوان کرد: نماد عروسک باران به نام‌های مختلف در استان‌هایی چون گیلان وجود دارد ولی در بررسیهای ما چمچه خاتون در ضیا آباد و قزوین به صورت خاص دیده میشود.
ملکپور تصریح کرد: این عروسک به عنوان عروسک بومی محلی و استانی به تولید انبوه خواهد رسید و به نوعی در کنار دارا و سارا قرار میگیرد.
وی با اشاره به تاریخچه عروسک چمچه خاتون در قزوین توضیح داد: در میان مردم منطقه ضیا آباد رسم بر این بود اگر سالی باران کم باریده و یا خشکسالی میشد، زنان و دختران دور هم جمع شده و از ملاقه و یا کف‌گیر که از جنس چوب بوده عروسک درست میکردند و برای آن لباس میدوختند که نامش عروسک باران (چمچه خاتون) بود و سپس به کوچه و محل میرفتند و در خانه‌ها به صدا درمیآوردند و شعری به زبان ترکی میخواندند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین یادآور شد: مردم پس از شنیدن این اشعار هر کدام به اندازه توانایی خود گندم، آرد، عدس، لوبیا، نخود و غیره هدیه میدادند و پس از جمع‌آوری هدایا به منزل یکی از همسایگان برگشته و دور هم جمع شده و آش نذری باران را میپختند و پس از آماده شده یک کاسه از آش را به نزدیکترین مسجد میبردند و از ناودان مسجد پایین میریختند و بعد نماز شکر و نزول باران میخواندند و سپس برمیگشتند و دور هم آش میخوردند.
وی خاطرنشان کرد: آنها اعتقاد داشتند بعد از انجام این کار به طور حتم نتیجه گرفته و باران رحمت خداوندی نازل میشود؛ امیدواریم با تولید این عروسک شاهد آشنایی کودکان و نوجوانان این استان و دیگر استان‌های کشور با این عروسک سنتی باشیم.
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول