اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

گزارش فارس از نشست خبری جشنواره؛

جشنواره نمایش‌های عروسکی کانون نیمه شهریور‌ماه در اصفهان برپا میشود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی کانون پرورش فکری گفت: افتتاحیه جشنواره نمایش‌های عروسکی در تاریخ سیزدهم شهریور ماه و اختتامیه آن شانزدهم شهریور ماه خواهد بود.

جشنواره نمایش‌های عروسکی کانون نیمه شهریور‌ماه در اصفهان برپا میشود
به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبری فارس «توانا»، نشست خبری چهاردهمین جشنواره نمایش عروسکی کانون پرورش فکری و کودکان نوجوانان صبح امروز با حضور محمدباقر آدوسی معاون فرهنگی کانون و دبیر جشنواره، حسین مؤذن مدیر مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون، سید‌احمد عسگریفر مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان شهر اصفهان و دبیر اجرایی جشنواره و با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی در کانون پرورش فکری و کودکان نوجوانان برگزار شد.
بنابر این گزارش، آدوسی گفت: فصل تابستان فصل حضور گسترده اعضاء در کانون است و اگر به مراکز کانون توجه کنیم متوجه میشویم که ثبت‌نام در یکی دو روز اول مهلت ثبت‌نام در مراکز به پایان میرسد و ما حدود 800 هزار عضو در مراکز کانون در تهران و شهرستان‌ها داریم.
به همین دلیل فصل تابستان که دانش‌آموزان به مدارس نمیروند فصل جشنواره‌ها و اردوهای کانون است و ما در تیر و مرداد ماه، پنج جشنواره عروسکی منطقه‌ای داشته‌ایم و هفت اردو برای برگزیدگان این جشنواره‌ها برگزار کرده‌ایم.
وی در ادامه گفت: فعالیت‌های کانون در 850 مرکز در تهران و شهرستان‌ها در حال انجام است. اما باید بگوییم رسالت کانون کشف و شکوفایی استعداد کودکان و نوجوانان براساس خرد‌ورزی و تعقل‌‌گرایی است و برای انجام این رسالت کانون از اهرم‌هایی استفاده میکند مانند یک کتاب. مراکز کانون برای دانش‌آموزان مانند کتابخانه است که میتوانند همیشه از آن استفاده کنند.
وی اظهار داشت: فعالیت‌های کانون که خود بر 5 دسته تقسیم میشود. فعالیت های هنری با 12 فعالیت، فعالیت ادبی با 4 فعالیت ، فعالیت اجرایی با 3 فعالیت و فعالیت دینی با 4 فعالیت انجام میشود و باقی این فعالیت‌ها در گروه فرهنگی هستند که ما برای انجام این فعالیت‌ها چهار مدیریت تشکیل داده‌ایم. تا این فعالیت ها را هدایت کنند.
آدوسی در حوزه نمایش گفت: ما در حوزه نمایش از 5 فعالیت بهره میبریم؛ 1ـ نمایش خلاق، 2ـ نمایشنامه‌خوانی، 3ـ نمایشنامه نویسی، 4ـ نمایش عروسکی و نمایش، بحث نمایش عروسکی در این مقطع مهم است زیرا کانون به صورت دو سالانه به برپایی نمایش عروسکی میپردازد و ما در آذرماه سال گذشته شیوه‌نامه‌ایی به مدارس جهت جشنواره‌های عروسکی ارسال کردیم تا بتوانیم براساس جشنواره‌های استانی جشنواره کشوری را برگزار کنیم.
وی در ادامه افزود: در ابتدا 370 گروه تا اردیبهشت‌ماه در 31 استان با هم به رقابت پرداختند و 60 گروه از این 370 گروه انتخاب شده و باز به رقابت پرداختند تا به 13 گروه در حال حاضر رسیده‌اند.
وی در ادامه افزود: هدف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش افراد تئاتری نیست بلکه هدف کانون استفاده از تئاتر در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان است. زیرا معتقدیم که دانش‌آموزان باید یک پله به بالا صعود کند.
رسالت دیگر کانون این است که این 160 گروه تئاتر را به شهرهای خود معرفی کرده تا بتوانند در آنجا نیز به فعالیت بپردازند.
آدوسی گفت: در این جشنواره ما از 8 کشور مختلف دعوت کردیم تا در این جشنواره حضور یابند. اما متأسفانه بعضی از کشورها به دلیل عدم اعلام آمادگی به موقع و آماده نشدن ویزای خود نتوانستند در این جشنواره حضور یابند و فقط سه کشور لبنان، افغانستان، آفریقای جنوبی توانستند میهمان کشور ما در این جشنواره باشند.
وی در ادامه افزود: این جشنواره از سیزدهم تا شانزدهم شهریور‌ماه در شهر اصفهان و به میزبانی این شهر برگزار میشود.
به گزارش فارس؛ در ادامه این نشست عسگریفر گفت: این جشنواره در تاریخ سیزدهم شهریور‌ماه افتتاح و اختتامیه آن در شانزدهم همین ماه در اصفهان است و به این شکل است که در تاریخ چهاردهم و پانزدهم شهریور این 13 گروه به رقابت پرداخته و اسامی منتخبین در تاریخ شانزدهم شهریور‌ماه اعلام میشود.
وی در ادامه گفت: چند اثر از کارهای نمایشی این استان به صورت دو زبانه به نمایش در میآید.
وی در ادامه افزود: سه ماه متوالی که نیروهای استان اصفهان در اوج فعالیت‌های کانون مشغول انجام وظیفه هستند و همه بسترها فراهم شده‌ است تا جشنواره خوبی در اصفهان برگزار شود، یک سالن مجهز استاد فرشچیان و یک سالن مجهز خود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده برگزاری این نمایش‌ها میباشد.
وی در ادامه گفت: نمایش‌های برگزاری دارای تکنیک و فن‌های خوبی هستند لذا امیدواریم جشنواره خوبی برگزار شود.
عسگریفر در ادامه گفت: در کنار تمام این اجراها ما کارگاه‌های آموزشی ساخت عروسک که توسط کارشناسان کشوری که اداره میشود را نیز در شهر اصفهان خواهیم داشت. ما برای کارشناسانمان نیز که در این جشنواره حضور دارند کارگاه عروسکسازی کاغذی نیز تدارک دیده‌ایم که با استادی آقای خواجه‌نژاد برگزار میشود. لذا امیدواریم پس از برگزاری این جشنواره بتوانیم نمایش عروسکهای کاغذی در کشور را رونق دهیم.
وی در ادامه دو فعالیت دیگر این جشنواره در ایام برگزاری را نمایشگاه عکس 36 جشنواره استانی و نمایشگاه عکس عروسکی اعلام کرده و گفت: علاوه بر این نمایشگاه‌ها قرار است ما یک کارناوال شادی در مدت برگزاری جشنواره در اصفهان نیز داشته باشیم که با حضور عروسکهای قول‌پیکر دارا و سارا در پارکهای این شهر برگزار میشود.
در ادامه این نشست آدوسی درباره حضور کشورهای دیگر در این جشنواره گفت: در ابتدا قرار نبود که از کشورهای دیگر برای این جشنواره دعوت کنیم اما به این نتیجه رسیدیم که ما باید این جشنواره را ارتقاء داده و کم کم به صورت برگزاری بین‌المللی پیش برویم. به همین جهت از کشورهای مختلفی دعوت کرده تا در این جشنواره حضور به هم رسانند.
در ادامه «حسین مؤذن» درباره داوریهای انجام شده در این جشنواره، گفت: بحث داوری در کانون تفاوت فاحشی با آنچه در بیرون است دارد زیرا کانون توجه خاصی به تئاتر فرآیند محور دارد، نگاه‌های ما به داوری جشنواره نگاه فرآیندمحوری است و ما نمیخواهیم که بچه‌ها وارد فضای داوری حرفه‌ای شوند.
وی در ادامه افزود: کانون برای داوری و تعیین برتر گروه خود در مرحله استانی از کارشناسان فرهنگی خود استفاده کرد و در مرحله منطقه‌ای از سه تن از کارشناسان خبره این حرفه‌ بهره گرفته که دو تن از آنها تحصیل‌کردگان خود کانون و نفر دیگر از داوران خبره تئاتر عروسکی هستند و ما نیز در جشنواره از سه تن دیگر از داوران تئاتر عروسکی استفاده کرده‌ایم. البته باز هم خاطر نشان میکنم که داوریهای ما به صورت حرفه‌ای نخواهد بود.
در ادامه این صحبت‌ها آدوسی درباره پیشنهاد موضوع به دانش‌آموزان برای انجام این نمایش‌ها گفت: بر این فکر بوده‌ایم که پیشنهاد موضوع به دانش‌آموزان خلاقیت را از آنها میگیرد که ما فقط میخواستیم هر موضوعی را که انتخاب میکنند بعد پرورشی آن را از یاد نبرند و تمام موضوعات انتخاب شده ما توسط کارشناسان دارای بعد پرورشی میباشد.
انتهای پیام/ا
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول