اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با مصرف مواد روان‌گردان صورت می‌گیرد؛

حرکت به سوی مرگ با سرعت نور

خبرگزاری فارس: تعداد ماده‌های روان‌گردان روز به روز بیشتر می‌شود و با مصرف آن حرکت به سوی مرگ با سرعت نور صورت می‌پذیرد.

حرکت به سوی مرگ با سرعت نور
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، دور و زمانه عوض شده است. قدیم معتادها خماری می‌کشیدند و بدن درد می‌گرفتند اما امروز روز، هر که بیشتر بخندد و خوشحال باشد همه به چشمی دیگر به او نگاه می‌کنند که یعنی طرف «x زده» و باز هم همه اینها یعنی اگر کسی زیادی خندید و سر خوش بود می‌تواند بالقوه یک معتاد به مخدرهای روان‌گردان و شادی‌آور جدید باشد. از همان‌ها که مردم می‌خورند و استعمال می‌کنند تا «بترکانند».
از آنها که می‌گویند بعد از مصرفش توهم می‌زنی و هر آنچه را که در واقعیت از پس آن بر نمی‌آمدی، یک تنه حریفش می‌شوی. همه چیز دنیا برعکس شده است؛ این مدل سال‌هاست از نوبرانگی در آمده است اما سازندگان و فروشندگان و تهیه کنندگان همواره سعی می‌کنند که محصولاتشان را به روز و جدید نگاه دارند.

* نخستین مخدر آزمایشگاهی
همانقدر که قدیم‌ها تریاک یک مخدر تفریحی محسوب می‌شد، «هروئین» برای آن قدیمی‌ترها یک خط قرمز بود. خطی که عبور از آن بدون شک انگ «معتاد» را به همراه داشت.
تغییرات شیمیایی موجود در هروئین، آن را به نخستین مخدر آزمایشگاهی جهان تبدیل کرد. پس از آن بود که به مرور زمان، نام‌های عجیب و غریب دیگری هم شنیده شد، کوکائین، حشیش، بنگ، علف، اکستازی، کراک، یخ، جیب، برنز، نخ، تینا، بان پراگ و اسم عجیبی مثل تسبیح.
کارشناسان معتقدند تنوع این نام‌ها تنها یک ترفند تجاری است، واقعیت این است که این مواد، تفاوت چندانی در ماهیت ندارد. اندازه مواد مخدر توهم‌زا در آنها بالا و پایین می‌شود و نامی جدید می‌گیرد.
این نام‌ها تا زمانی باقی می‌ماند که فروش بالایی داشته باشند و زمانی که این نام‌ها سر از رسانه‌ها در می‌آورند و مسئولان از آنها سخن می‌گویند، به قول معروف لو می‌روند و فروش پایین می‌آید، دیگر این ترفند که «این قرص تنها شادی آور است و اعتیاد ندارد»، هر کسی را گول نمی‌زند.
معاون آموزشی مرکز ملی مطالعات اعتیاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس عنوان کرد: این مواد به هیچ عنوان جدید نیستند بلکه در بازار هر از گاهی با نام‌های جدید شایع می‌شود که این کارها فقط تلاش برای نگه داشتن سودآوری این تجارت است.
آذرخش مکری تاکید کرد: این مواد همان «امفتامین» و مواد محرک‌زا هستند و جوانان نباید فریب این مواد را بخورند زیرا تنها نام و ظاهر مواد تغییر کرده است. ترکیب این مواد همان مواد اعتیادآور آشناست. آگاه‌سازی خانواده‌ها و پیشگیری در این امر حائز اهمیت است.

* نام‌ها از کجا می‌آیند
کسی نمی‌داند این نام‌های عجیب و غریب از کجا می‌آیند. قرص‌های ریز رنگ از آنجا نام «اکس» به خود گرفتند که تا مدت‌ها ساختار آنها ناشناخته بود. این ناشناخته ماندن، نام «اکس» را روی آن نهاد؛ حرفی از حروف لاتین که در علم ریاضیات نشانگر عدد یا اعدادی مجهول است. هرچند بعدها مواد تشکیل دهنده این ماده شناسایی شد اما این نام همچنان برای آن قرص باقی ماند. نام‌هایی چون علف و یخ ترجمه انگلیسی این مواد هستند که در اروپا و آمریکا به این نام خوانده می‌شوند.
در این میان اما خبر ورود ماده مخدر و شادی آفرین به نام تسبیح نیز منتشر شد. وجه تسمیه نام این ماده نیروزا و مخدر، تشابه شکل آن به دانه‌ها تسبیح است. این ماده شبیه دانه‌های گرد است که با رشته‌هایی از جنس همان ماده به هم متصل شده‌اند. این شباهت ظاهری، چنین نامی را به این مخدر جدید داده است که مخلوطی از آمفتامین و شیشه است. این مخدر جدید به دو شکل دهانی و کشیدنی قابل مصرف است و استفاده دهانی آن موجب تاثیر فوری روی مغز می‌شود.
آتوسا انصاری، یک دارو ساز است که در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس تاکید کرد: آمفتامین‌ها یک گروه دارویی هستند که روی سیستم عصبی اثر می‌گذارند. این دارو معمولا برای کودکان بیش فعال یا افرادی که چاقی‌های غیر طبیعی دارند و هیچ درمانی برای آنها موثر نبوده است، تجویز می‌شود.
وی افزود: این گروه دارو، در فرد مقاومت و وابستگی ایجاد می‌کند یعنی فرد بعد از مدتی نسبت به دوز قبلی واکنش نشان نمی‌دهد و باید آن را افزایش دهد و این روند در نهایت به اعتیاد منجر می‌شود. به همین دلیل این گروه داروها به راحتی تجویز نمی‌شوند و وسواس زیادی برای استفاده از آنها وجود دارد.
محمد میری، یکی دیگر از داروسازان میهن اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارتباط با تولید مواد مخدر از دارو سرما خوردگی بزرگسالان اظهار داشت: این موضوع چندی پیش سبب شد، این داروها بدون نسخه پزشک به فروش نرسند.
وی ادامه داد: استفاده از قرص‌های سرماخوردگی برای این منظور خاص کار بسیار سختی است. این قرص‌ها باید تجویز شود و این کار تنها در آزمایشگاه ها ممکن است. از طرف دیگر فرد باید اطلاعات زیادی در زمینه علم شیمی داشته باشد تا بداند مواد را چطور و با چه مقداری باید مخلوط کند.

* پولی‌هایی که بر باد می‌روند
طی گزارشی که در ارتباط با گران‌ترین مواد مخدر تهیه شده بود، هروئین رتبه نخست را از آن خود کرد. این ماده کشنده، در طول 20 سال گذشته از 438 هزار تومان در سال 1368، با طی روند سعودی، به کیلویی 580 هزار تومان در سال 1374 رسیده است. قیمت میلیونی هر کیلو هروئین از سال 1375 آغاز شد و با رسیدن به کیلویی 2 میلیون 973 هزار تومان در سال 1381، روندی کاملا سعودی را نشان داد. این روند سعودی ادامه داشت تا آنجا که قیمت هر کیلو هروئین از 3 میلیون و 262 هزار تومان در سال 82، به کیلوی 3 میلیون 147 تومان در سال 86 ختم شده است.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول