اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ابلاغ الکترونیکی قضایی در اراک به بیش از ۹۰ درصد رسیده است/صلح و سازش ۹ فقره پرونده قتل

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب اراک گفت: ابلاغ‌های الکترونیکی در 3 ماه ابتدای سال جاری به ۹۰/۳ درصد رسیده است.

ابلاغ الکترونیکی قضایی در اراک به بیش از ۹۰ درصد رسیده است/صلح و سازش ۹ فقره پرونده قتل

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حجت اله درودگر پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال جاری درصد ابلاغ الکترونیک به ۹۰/۳ رسیده در حالی که یکی از مشکلات در این خصوص پرونده‌های اتباع خارجه است که بالاجبار به دلیل شرایط خاص به روش سنتی ابلاغ آنها را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سال گشته تعداد بازدید از زندان‌های اراک ۱۳۰ مورد بوده است افزود: یکی از سیاست‌های دستگاه قضایی در بخش کاهش زندانی‌هاست و در اجرای قوانین قانون مجازات اسلامی تمام تلاش این است که از تأسیسات حبس‌زدا از جمله پابند الکترونیکی، آزادی مشروط، جایگزین حبس و... استفاده شود که در این خصوص در سال ۹۹، دو هزار و ۵۹۷ مورد از تأسیسات حبس زدا بهره گرفته شده است.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک با بیان اینکه سامانه نوبت‌دهی برای انجام امور و ورود به دادگستری راه‌اندازی شده است بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات در دادگستری تکریم ارباب‌رجوع است که در این رابطه  دو هزار و ۶۲۸ ملاقات مردمی داشتیم.

درودگر بیان داشت: تعداد پرونده‌های ورودی دادگاه‌های انقلاب شهرستان اراک در سال گذشته با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال ۹۸ که بالغ‌بر ۵۷ هزار و چهار فقره بوده به ۶۱ هزار و ۸۸۹ فقره رسیده است.

وی اضافه کرد: پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های در بخش حقوقی شهرستان اراک ۱۹ هزار و ۶۰۱ فقره، شعب خانواده ۱۰ هزار و ۳۲ فقره، شعب کیفری ۲۰ هزار و ۵۲۲ فقره، دادگاه‌های انقلاب ۴ هزار و ۹۶۴ فقره و شعب اجرای احکام مدنی نیز ۶ و ۷۶۳ فقره بوده است.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک خاطرنشان کرد: پرونده‌های مختومه در سال گذشته ۶۳ هزار و ۷۶ فقره بوده و نسبت به سال ۹۸ که ۵۸ هزار و ۶۷۲ بوده رشد ۸ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین تعداد پرونده‌های مانده در سال گذشته ۹ هزار و ۵۸۸ و در سال ۹۸ نیز ۱۰ هزار و ۷۹۴ فقره بود.

درودگر با بیان اینکه به طور میانگین مدت‌زمان رسیدگی به پرونده‌ها در اراک در سال ۹۹ برابر با ۱۲۹ و در سال ۹۸ برابر با ۱۹۱ روز بوده است بیان داشت: با الکترونیکی شده رسیدگی به پرونده‌ها از اواخر سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۳۲ جلسه دادرسی الکترونیک با زندان‌های استان انجام شد و برای اشخاصی که داخل زندان بودند ۹۳ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی و از ابتدای سال جاری نیز ۴۹۶ جلسه به این‌صورت برگزار شده است.

وی تعداد ابلاغیه‌های صادر شده در سال ۹۹ را ۳۹۲ هزار فقره عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۳۵۰ هزار و ۳۸۳ ابلاغیه به صورت الکترونیک صادر شده است؛  برای آگاهی اصحاب پرونده‌ها از برگزاری دادرسی الکترونیکی پیامکی از سوی دادگاه ارسال می‌شود اما در صورتی که این پیامک دریافت نشده است می‌توانند با شماره ۳۳۴۱۸۷۸۵ واحد فناوری اداری تماس حاصل کنند.

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب اراک همچنین از راه‌اندازی واحد ارشاد در مجتمع قضایی خبر داد و اظهار داشت: در این واحد برخی از اعضای کانون وکلا حضور دارند و خدمات مشاوره‌ای به صورت رایگان ارائه می‌دهند

درودگر تعداد پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف اراک در سال ۹۹ را ۴۲ هزار و ۹۰۸ برشمرد و افزود: تعداد پرونده‌های مختومه در این شورا نیز ۴۶ هزار و ۴ فقره بوده که نسبت به سال ۹۸ افزایش ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته وی ۲۸ درصد پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف که معادل ۱۰ هزار و ۸۸۵ فقره در سال ۹۹ بوده منجر به صلح و سازش شد؛ ۳۸ درصد پرونده‌های دارای قابلیت صلح و سازش به سازش ختم شده است.

صلح و سازش ۹ فقره پرونده قتل در استان مرکزی

رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شوراهای حل اختلاف به منظور ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها تشکیل شده و حدود دو دهه است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

صمد خدابخشی تعداد شورای حل اختلاف در استان را ۱۶۶ شعبه برشمرد و اظهار کرد: شعبه روستایی، ۱۹ شعبه اجرای احکام و ۱۱۸ شعبه نیز شهری است.

وی افزود: ۹۰ هزار و ۹۸۸ فقره پرونده‌های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان و تعداد ۹۳ هزار و ۹۱۶ تعداد پرونده‌های مختومه در سال ۹۹ بوده است، همچنین تعداد پرونده‌های مانده برابر با ۷ هزار و ۱۷۷ در سال ۹۸ به ۳ هزار و ۸۵۳ در سال ۹۹ رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۴۶ درصدی پرونده‌های مانده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی تعداد پرونده‌های منجر به صلح و سازش در سال ۹۹ در استان را هزار و ۹۳ پرونده برشمرد و افزود: این رقم در سال ۹۸، ۱۲ هزار و ۶۳۵ فقره بوده است.

به گفته وی ۹ فقره پرونده قتل در استان در سال ۹۹ منجر صلح و سازش شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول