به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد، ظهر امروز جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان با حضور استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و معاونان، برخی مدیران دستگاههای اجرایی برگزار شد.
با وجود اینکه برگزاری کنکور سراسری 98 و برنامههای آموزش و پرورش برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان تشکیل شد اما موضوعات دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت از جمله عدم توسعه توازن در رشته های تحصیلی، آمار پایین قبول شدن کنکور و موارد دیگر، در این زمینه اظهارنظرهای متفاوتی از سوی برخی حاضران مطرح شد.
علل گرایش به سمت رشته تجربی
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کنکور لرستان گرایش شدید به رشته تجربی است، افزود: عدم توسعه متوازن رشتهها به خصوص گرایش شدید زیاد به علوم تجربی، ظرفیت کم دانشگاههای بومی و عدم ناسازگاری رشتههای موجود با واقعیت جامعه و پایین بودن میانگین نمرات خرداد ماه از علل گرایش به رشته علوم تجربی است.
زینی وند ادامه داد: در اجرای کنکور سال 98 نیز با مشکل کمبود سیستم سرمایشی در برخی حوزه های برگزاری کنکور مواجه هستیم، در شهرستانهای کوهدشت، رومشکان پلدختر و خرمآباد به 90 کولر آبی نیاز داریم.
تاکید بر برنامهریزی مدون
استاندار لرستان نیز تاکید کرد: برای ارتقای رتبه کنکورباید هدفگذاری لازم صورت بگیرد هم به لحاظ ترکیب رشتههای تحصیلی هم دروس مهم کنکورو برای این کار نیاز به برنامهریزی مدون است.
سید موسی خادمی عنوان کرد: باید از هم اکنون برنامهریزی کنیم برای کنکور سال آینده، در بخش آموزش نیز باید تحقیقات مورد نیاز انجام تا به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم.
وی گفت: درست یا غلط اما موضوع کنکور در حال حاضر به عنوان معیار مهمی در بخش تحصیل است بنابراین زیرساختهای لازم برای ارتقائ رتبه بندی و برگزاری آن به نحو مطلوب انجام بگیرد.
استاندار لرستان در خصوص کمبود سیستم سرمایشی در برخی حوزههای برگزاری کنکور نیز، تصریح کرد: متولیان برگزاری کنکور باید از همه توان خود برای رفع این مشکل استفاده کند، اما استانداری نیز در صورت نیاز آماده کمک هستیم.
مجتبی باقری، رییس اداره سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز با اشاره به اینکه ارتقائ نمره کتبی نهایی سال 96 مد نظر ما است، افزود: با برنامههای آموزشی صورت گرفته توانستیم نمره کتبی نهایی استان را به 11 و 14 درصد برسانیم قبل این رقم 10 و 76 بوده است، میانگین کشوری 12 و نیم است.
برنامهریزی برای ارتقای معدل
رئیس اداره متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز با بیان اینکه توسعه متوازن اثرش در هرکجا مشخص میشود، افزود: در استان یزد 35 درصد از شرکت کنندگان رشته تجربی است و رتبه اول را به خود اختصاص دادهاند، درحالی که لرستان بیشترین آمار شرکت کنندگان رشته علوم تجربی یعنی 69 درصد را دارد اما رتبه 32 را کسب میکند.
فرزانه علیخانی گفت: در شهرستانهای الیگودرز و ازنا گرایش به سمت رشتههای فنی و حرفهای است زیرا هنرستان های متعددی وجود دارد ، هدف ما کاهش گرایش به رشته تجربی و ارتقائ معدل است.
وی با اشاره به اینکه برای جذب دانش آموزان در رشتههای تجربی با کمبود هنرستان و تجهیزات مواجه هستیم، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل عدم توازن رشتههای تحصیلی عدم آگاهی اولیائ است که در این زمینه نیازمند کارهای آموزشی هستیم.
دکتر حسین مهرداد، جامعه شناس نیز در این راستا با اشاره به اینکه لرستان از نظر صنعت ضعیف است، افزود: به همین علت گرایش به سمت رشتههای فنی کم است موضوعی که باید مورد توجه هم متولیان آموزش و هم خانوادهها قرار بگیرد این است برای انتخاب رشته تحصیلی واقعیتهای جامعه دیده شود تا پس از فارغ التحصیلی بیکار نباشد.
وی تاکید کرد: موضوع فرهنگی نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین برنامه ریزی در حوزه فرهنگی باید دردستور کار قراربگیرد.
این استاد دانشگاه اما درخصوص برگزاری جلسه کنکور نیز توضیح داد: ساختار فیزیکی نامطلوب در سالنهای برگزاری کنکور از چالش هایی است که می توان به آن اشاره کرد.
ضرورت کار فرهنگی
رئیس دانشگاه لرستان نیز با بیان اینکه طبق بررسی های صورت گرفته 45 درصد از فارغ التحصیلان استان پس از اتمام تحصیلات مشغول کار میشوند، گفت: ما با صندلی خالی رشتههای کشاورزی و علوم پایه در دانشگاههای استان مواجه هستیسم.
خسرو عزیزی تاکید کرد: برای انتخاب رشته های تحصیلی متناسب با واقعیت جامعه باید کار فرهنگی انجام شود، همچنین باید شرایط لازم فراهم بشود.
وی همچنین ترافیک و تاخیر در رسیدن سر جلسه کنکور را از چالشهای کنکورسراسری در استان عنوان کرد.
انتهای پیام/