اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کاهش شرکت کنندگان رشته علوم تجربی در کنکورسراسری 98

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: کاهش 9 درصدی شرکت کنندگان رشته علوم تجربی نتیجه سیاست‌های آموزش اجرا شده در آموزش و پرورش بوده است.

کاهش شرکت کنندگان رشته علوم تجربی در کنکورسراسری 98

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، مجتبی زینی‌وند در شورای آموزش و پرورش لرستان  به برخی مصوبات جلسه گذشته اشاره و اظهار کرد: در جلسه گذشته این موضوع که مجوز فعالیت پیش دبستانی‌ها حتما باید از طریق آموزش و پرورش صادر شود مصوب شد که به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد، همچنین پیگیری بهینه‌سازی بخشی از املاک آموزش و پرورش با کمیسیون ماده 5  و تخلیه فضاهای آموزش و پرورش که در اختیار دستگاه‌های دیگر قراردارند از دیگر مصوبات بود که در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان به آمار شرکت کنندگان کنکورسراسری اشاره و افزود: سال گذشته  39 هزارو 597  نفر رشته در کنکور سراسری شرکت کردند که امسال این رقم به 40 هزار و 926 نفرافزایش پیدا کرده است.

وی گفت: یکی از مشکلات کنکور لرستان گرایش شدید به رشته تجربی ظرف چندسال گذشته است و دراین زمینه آسیب شناسی 6 دوره کنکور یعنی از سال 90 تا 96 انجام داده‌ایم.

زینی‌وند بیان کرد: عوامل مهمی در گرایش به رشته تجربی وجود دارد که از جمله می‌توان به عدم توسعه متوازن رشته‌ها به خصوص گرایش شدید زیاد به علوم تجربی، ظرفیت کم دانشگاه‌های بومی و عدم سازگاری رشته‌های موجود با واقعیت جامعه و پایین بودن میانگین نمرات خرداد ماه اشاره کرد.

وی گفت: شبیه سازی امتحانات نهایی و کنکور، برگزاری اردوی شبانه‌روزی در مناطق سیل زده با حضور 100 دبیر نخبه کشور برای 400 نفر، همایشی برای مرور درس‌های کنکور در خرم‌آباد، پل‌دختر و نورآباد برای 1500 دانش آموز از جمله اقداماتی است که انجام داده‌ایم. 

این مسوول با اشاره به اینکه امسال با برخی کارهای انجام شده شاهد کاهش شرکت کنندگان دررشته علوم تجربی بودیم، افزود: سال گذشته 26 هزار و 802 در رشته تجربی شرکت کردند که امسال به 24 هزار و 319 نفر رسید یعنی حدود 9 و 27 صدم کاهش داشته ایم،  در رشته ریاضی نیز 9  و 84 درصد افزایش درصد رشد داشته‌ایم سال گذشته 2291 نفر و امسال به 2541 نفر افزایش پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان ادامه داد: در رشته انسانی نیز سال گذشته 6015 نفر شرکت کردند اما  امسال به 8175 نفر ارتقا پیدا و ما شاهد رشد  26 و 43  درصد بودیم، در رشته هنر نیز با افزایش21 و 55 درصدی مواجه بودیم همچنین رشد 24 درصدی شرکت کنندگان دررشته زبان خارجی نیز قبابل توجه است.

زینی وند تاکید کرد: این آمار نشان می‌دهد که سیاست آموزشی در زمینه توازن رشته‌های تحصیلی نتیجه بخش بوده است.

وی همچنین تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری 98  32  هزار و 751 نفر عنوان کرد و گفت: یکی از نکات حائز حرکت به سمت رشته‌های فنی و حرفه ای است که باید بستر و زیرساخت لازم فراهم بشود، سال گذشته 28 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه رشته های فنی را انتخاب کردند که امسال این رقم را به 32 درصد رساندیم.

زینی وند در مورد رتبه کنکور سال گذشته نیز عنوان کرد: رتبه استان در کل رشته ها 31 بوده، همچنین رتبه استان در رشته تجربی 32 بوده یعنی تنها 16 درصد از شرکت کنندگان رشتنه تجربی در کنکور سال گذشته پذیرفته شدند.

وی افزود: اما در رشته ریاضی 57 درصد قبولی داشته‌ایم و رتبه 28 را به خود اختصاص داده‌ایم در رشته انسانی نیزرتبه 27 را کسب کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: سال 96، 144 قبولی زیر 100 داشتیم که این رقم درسال 97 به 271 نفر افزایش پیدا کرد، همچنین تعداد قبول شدگان دو رقمی کنکور سراسری سال 96، 27 نفر بود درحالی که سال 97 به 35 نفرارتقا پیدا کردند، اما رتبه تک رقمی پس از انقلاب تنها سال 93 بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول