اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کردستان در ابتدای شیب ابتلا به کرونا قرار دارد/مردم به شایعات بی‌اساس توجه نکنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر استان کردستان در ابتدای شیب ابتلا به کرونا قرار دارد و باید مراقب باشیم که به قله نرسیم چرا که اگر آمار مبتلایان در استان زیاد شود احتمال دارد عملا ما نتوانیم به تمام آنها رسیدگی کنیم.

کردستان در ابتدای شیب ابتلا به کرونا قرار دارد/مردم به شایعات بی‌اساس توجه نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، دکتر ابراهیم قادری شنبه‌شب در برنامه زنده «چریکه‌ی شه‌و» که از شبکه استانی سیمای مرکز کردستان پخش شد، اظهار داشت: از ابتدا تعداد مبتلایان به کرونا در کردستان پایین بود اما با توجه به اینکه هر فرد مبتلا می‌تواند ۲ الی ۳ نفر دیگر را مبتلا کند لذا تعداد مبتلایان بصورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در استان کردستان ۱۰۷ نفر بیمار مبتلا به کرونا داریم، احتمال اینکه روند ابتلا و همه‌گیری کرونا شیب صعودی به خود بگیرد، بالاست بنابراین شک نکنیم که اگر موارد بهداشتی و در خانه ماندن را رعایت نکنیم شیب ابتلا به سرعت رشد می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: در حال حاضر استان کردستان در ابتدای شیب ابتلا به کرونا قرار دارد و باید مراقب باشیم که به قله نرسیم چرا که اگر آمار مبتلایان در استان زیاد شود احتمال دارد عملا ما نتوانیم به تمام آنها رسیدگی کنیم لذا از مردم خواهش می‌کنیم بیشتر از این رعایت کنند.

قادری گفت: از افرادی که برخی علائم کرونا دارند تقاضا داریم به سایت وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir مراجعه و فرم خوداظهاری را تکمیل کنند که بعد از چند ثانیه پیامکی از وضعیت آنها ارسال و اگر نیاز به مراقبت‌های بیشتر باشد همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اکثر انتقال‌ها در خانه‌هایی که افراد مشکوک به کرونا دارند اتفاق می‌افتد لذا از این خانواده‌ها تقاضا داریم که افراد مشکوک به کرونا را در اتاق جداگانه‌ای که تهویه مناسب هوا دارد، نگهداری کنند، مایعات زیاد مصرف کنند، استراحت کامل داشته باشند و در خانه بمانند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون بهترین روش پیشگیری از انتقال ویروس کرونا است.

وی گفت: شاید عده‌ای انتقاد کنند که چرا برای تعطیلی کل شهر تصمیمی گرفته نمی‌شود، در پاسخ باید گفت برای هر مرحله از همه‌گیری باید اقدامات مخصوص و ویژه آن مرحله را انجام دهیم فعلا وضعیت استان کردستان به آن حد نرسیده است که کل استان را به مدت چند ماه تعطیل و قرنطینه کنیم در واقع ما امروز تعطیلی‌های محدودی در سطح استان انجام داده‌ایم و فعلا نیازی به حجم وسیع تعطیلی نداریم.

قادری ادامه داد: خوشبختانه روستاهای استان از لحاظ شیوع کرونا پاک هستند و موردی از آنها گزارش نشده است لذا از روستائیان تقاضا داریم که ارتباط خود را با شهرها قطع کنند و در مقابل از مردم شهرها تقاضا داریم به روستاها مراجعه نکنند بلکه هر فردی در خانه خود بماند چرا که امن‌ترین و مطمئن‌ترین مکان در این شرایط خانه خود فرد است.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز برخی از افراد ابتلای خود به ویروس کرونا را کتمان می‌کنند و آن را عیب و عار می‌دانند در حالیکه همه باید بدانند که بیماری کرونا مانند بسیاری از امراض دیگر است که نیازی به کتمان ندارد و نباید آن را پنهان و یا از آن ترسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها مردم را ارزیابی می‌کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدامات لازم را انجام می‌دهند البته در ایام تعطیلات نوروز پایگاه‌های ۱۶ ساعته سلامت فعال هستند و اگر وضعیت رو به بدی رفت کل پایگاه‌های سلامت را فعال می‌کنیم.

وی یادآور شد: تنگی نفس یکی از علائم شایع ویروس کرونا است لذا افرادی که تنگی نفس غیرطبیعی داشتند حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به بازار گرم شایعات در این روزها، گفت: متاسفانه در زمان بحران از یک طرف همیشه بازار شایعه زیاد است و از طرف دیگر اعتماد مردم به مسئولین و مردم به مردم کم می‌شود، اما از مردم خواهش می‌کنم که به حرف مسوولین گوش کنند و مطمئن باشند هر اقدامی که تا امروز لازم بوده انجام شده است.

قادری اضافه کرد: مردم نباید انتظار داشته باشند به محض اینکه اولین مورد ابتلا به کرونا را پیدا کردیم سریع به مدت طولانی کار و زندگی کل مردم را تعطیل کنیم این اصلا امکان‌پذیر نیست اما با در خانه ماندن می‌شود زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کرد‌.

وی گفت: اگر فردی که مبتلا به ویروس کرونا است اما در خانه نمی‌ماند و نکات ایمنی را رعایت نمی‌کند در واقع به کل مردم استان و شهر خود خیانت کرده است و به عمد جان و سلامت دیگران را به خطر انداخته است‌.

وی به چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: همانطور که ما مراسمات عروسی، عزا و همچنین نمازهای جمعه و جماعت را تعطیل کردیم یعنی ما نگران‌ سلامت مردم هستیم لذا از مردم درخواست داریم که مراسمات چهارشنبه آخر سال و سال نو خود را لغو کنند که به شیوع این ویروس کمک نشود.

وی تاکید کرد: فعلا نیرو و تجهیزات ما مناسب تعداد بیماران است اما اگر آمار مبتلایان بالاتر برود معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول