اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

فارس‌ من/محیط زیست کردستان: امروز در چرایی انجام دادن و یا انجام‌ندادن لایروبی زریبار مانده‌ایم

مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: امروز ما در چرایی انجام‌دادن و انجام‌ندادن لایروبی تالاب زریبار مانده‌ایم و نمی‌دانیم آیا این کار به نفع تالاب است یا نه، ضمن اینکه لایروبی دریاچه زریوار منوط به اثبات تحقیقات علمی مبنی بر لزوم اجرای آن است.


فارس‌ من/محیط زیست کردستان: امروز در چرایی انجام دادن و یا انجام‌ندادن لایروبی زریبار مانده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس در سنندج، سامانه «فارس من» سال گذشته در خبرگزاری فارس برای پیگیری سوژه‌های مردم راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از 3 هزار سوژه مردمی برای پیگیری روی این سامانه قرار گرفته است.

سامانه «فارس من» ظرفیتی است که مردم به عنوان سردبیر خبرگزاری فارس مطالبات و مشکلات خود را مطرح می‌کنند و این رسانه موضوع را پیگیری کرده و نتیجه را نیز از طریق همین رسانه اطلاع‌رسانی می‌کند.

 «لایروبی نکردن دریاچه زریوار مریوان» عنوان سوژه مردمی است که طی چند روز اخیر در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس کردستان قرار گرفته و تعدادی از مردم این منطقه خواستار پیگیری موضوع از طریق این رسانه شده‌اند.

 

نیزارها نتیجه و محصول ورود فاضلاب‌ها به زریبار است

فریبا رضایی مدیرکل محیط زیست استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج به رویش نیزارهایی که در سطح دریاچه ایجاد شده اشاره کرد و گفت: بیشتر رشد نیزار در ضلع جنوبی تالاب است یعنی جایی که فاضلاب وارد تالاب شده و باعث تغذیه‌گرایی و رشد نیزار می‌شود.

وی با بیان اینکه سمفونی نیزارها نتیجه و محصول ورود فاضلاب‌ها به این آب شیرین است افزود: در راستای اقدامات نجات‌بخشی دریاچه زریبار، طرح هدایت فاضلاب 7 روستای اطراف دریاچه زریبار توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی انجام شده است و هدایت فاضلاب 3 روستا و همچنین محله سردوشی‌ها و استادیوم باقی مانده است که در دست اقدام است.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: بعضی از کارشناسان محیط زیست لایروبی دریاچه زریوار را در حال حاضر عملی نمی‌دانند و معتقد هستند که لایروبی این دریاچه به ضرر آن است.

 وی تصریح کرد: این نیزارها سفره پربرکتی برای انواع پرندگان بومی و مهاجر، خزندگان و پستانداران ایجاد کرده است که مطمئنا با لایه‌روبی این اکولوژی به هم می‌خورد.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: در زمینه لایه‌روبی تالاب زریبار باید از خردجمعی، کار کارشناسی و فنی بهره بگیریم و بررسی کنیم که چه کاری در آنجا جواب می‌دهد.

نباید اکولوژی زریبار را به هم بزنیم

رضایی به دلایل عدم لایروبی تالاب زریبار اشاره کرد و افزود: تا امروز کار کارشناسی انجام شده چه در سطح استان و چه در سطح سازمان محیط زیست به ما نشان می‌دهد با توجه به اینکه در سطح نیزارهای این تالاب اکولوژی خاصی ایجاد شده است و حیات شماری از پرندگان و جانوران برای استراحت، تغذیه، پناه گرفتن و تجدید نسل به اکوسیستم زریبار گره خورده است و به مامن و آشیانه دائم آنها تبدیل شده است بنابراین نباید این اکولوژی را به هم بزنیم.

وی دومین دلیل عدم لایروبی زریبار را قابلیت جذب عناصر مضر و آلاینده بصورت طبیعی توسط ریشه نیزارها عنوان کرد و گفت: نیزار همچون سپری حفاظتی برای دریاچه عمل می‌کنند و ریشه این نیزارها مانند این است که بصورت طبیعی مبارزه بیولوژی آنجا راه‌اندازی کرده باشیم و در واقع این نیزارها مانع رسوب‌گذاری بیشتر روی چشمه‌های خودجوش کف دریاچه می‌شود.

رضایی ادامه داد: البته عکس‌های هوایی و همچنین گواه مردم محلی به ما می‌گویند نیزارها منجر به پایین آمدن حجم آب تالاب شده است و همین باعث شده که مطالبه تعداد زیادی از فعالان محیط زیست لایروبی از این تالاب باشد بنابراین لازم است کار کارشناسی دقیقی روی لایه‌روبی و یا عدم لایه‌روبی انجام شود.

افزایش نیزارها به سمت حاشیه زریبار است

وی افزود: طی مطالعاتی که سال‌ها پیش انجام گرفته نیزارهای دریاچه زریبار افزایش یافته اما این افزایش بیشتر به سمت روستاهای حاشیه دریاچه و نه به داخل تالاب شکل گرفته است اما این مطالعات مربوط به گذشته است و لازم است این بررسی‌ها دوباره انجام شود و به روز شود.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه امروز ما در چرایی انجام دادن و انجام ندادن لایروبی تالاب زریبار مانده‌ایم و نمی‌دانیم آیا این کار به نفع تالاب است یا نه افزود: لایروبی دریاچه زریبار منوط به اثبات تحقیقات علمی مبنی بر لزوم اجرایی کردن آن است.

برنامه‌ عملیاتی برای لایروبی کامل زریبار در دستور کار قرار ندارد

رضایی اضافه کرد: در حال حاضر برنامه‌ عملیاتی برای لایروبی کامل زریبار در دستور کار قرار ندارد چرا که این جواب علمی تا امروز وصول نشده که آیا لایروبی به نفع زریبار است یا به ضرر آن در واقع انجام بدون مطالعه این کار خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

ثبت تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر بعد از یک دهه
وی تصریح کرد: دریاچه زریبار به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارزش آن و بر اساس مصوبه هیأت دولت، اکنون در فهرست تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

رضایی یادآور شد: کنوانسیون رامسر مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی بویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی است که پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آنهاست که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید، در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید، اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با بیان اینکه ثبت تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر کلیدی برای حل مشکلات عدیده و سنواتی زریبار است گفت: با ثبت تالاب می‌توانیم اعتبارات خاص بین‌المللی را در راستای حفاظت، مدیریت زیست بومی و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع زریبار جذب کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه زریبار برای ما خیلی مهم است و در سال‌های اخیر سعی کردیم که آن را بصورت ویژه بُلد کنیم گفت: خیلی از همکاران ما دارند روی آن کار مطالعاتی انجام می‌دهند و بصورت شبانه‌روزی زحمت می‌کشند اما نیزارها خیلی بی‌رحم هستند و فقط رشد و افزایش آنها به چشم می‌آید.

گشت و کنترل مستمر تالاب زریبار

وی با اشاره به وظایف اداره تحت مدیریت خویش در قبال تالاب عنوان نمود: یکی از وظایف سازمانی این اداره کل گشت و کنترل مستمر در مناطق تحت مدیریت خود به منظور پیشگیری از سوءاستفاده افراد سودجو از این منطقه و همچنین جلوگیری از شکار و صید غیر مجازاست که در همین راستا این مهم در سال 97 پس از سه سال رکود و انفعال به منصه ظهور رسید و در حال حاضر برنامه گشت و کنترل بصورت منظم انجام می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان افزود: این اداره‌کل در اواخر سال 92 اقدام به تهیه و تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب زریبار نموده که این برنامه طی برگزاری 4 کارگاه در محل تالاب زریبار با حضور گروداران (ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان) تشکیل و قریب به 4 سال تهیه و تصویب برنامه طول کشید و در نهایت  در اواخر سال 96 تفاهم‌نامه همکاری بین دستگاه‌های مرتبط برای اجرای برنامه مدیریت جامع زیست‌بومی تالاب زریبار با حضور استاندار استان به امضای مسئولین ذیربط رسید.

وی ادامه داد: برنامه مذکور برای اجرا به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد در واقع این برنامه به عنوان یک سند بالا دستی برای ادارات استانی و شهرستانی است.

رضایی به پروژه استفاده از سیستم نوین حفاظتی برای حفاظت از تالاب اشاره کرد و گفت: تالاب زریبار را با اعتباری به مبلغ 1700 میلیون تومان به دوربین مداربسته تجهیز کرده‌ایم که بدانیم در تالاب چه می‌گذرد البته این پروژه در حال انجام است و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فعالیت یک اسکله قایقرانی بصورت غیرمجاز در زریبار

وی ساماندهی اسکله‌های قایقرانی مجاز در تالاب را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر فقط یک اسکله بصورت غیرمجاز در تالاب زریبار فعالیت می‌کند که در مراجع قضایی برای ان پرونده تشکیل شده است و در ماه‌های آینده این اسکله با حکم قضایی بصورت کامل برداشته می‌شود.

نجات کامل زریبار از فاضلاب‌های ورودی تا پایان امسال

کارشناسان می‌گویند رشد نیزارها در سال‌های اخیر به دلیل ورود فاضلاب روستاهای اطراف به داخل تالاب بوده و اکنون بخش زیادی از تالاب را این نیزارها پوشانده‌اند البته اصلی‌ترین مبحث که در اولویت حفاظت از دریاچه زریبار هم قرار دارد جلوگیری از ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی به این دریاچه است.

در این ارتباط جبار پیرخضری مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مریوان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: از هدایت و ساماندهی فاضلاب روستاهایی که در گذشته به دریاچه زریبار ریخته می‌شدند به تصفیه‌خانه مریوان خبر داد و تصریح کرد: در کل فاضلاب 10 روستای حاشیه زریبار به دریاچه وارد می‌شد که از این تعداد فاضلاب 7 روستای ضلع غربی دریاچه هدایت و ساماندهی شد و فقط فاضلاب 3 روستا در ضلع شمالی شامل روستاهای کولان، سیف علیا و محمده و همچنین محله‌های استادیوم و سردوشی‌ها مریوان نیز باقی مانده که که کار شبکه انتقال فاضلاب این روستاها نیز با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در حال پیگیری است.

وی افزود: کار انتقال و ساماندهی کامل فاضلاب حاشیه تالاب تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و برای همیشه از ورود فاضلاب به داخل تالاب جلوگیری می‌شود.

به گزارش فارس؛ دریاچه زریبار پنج کیلومتر طول و یک هزار و ۶۰۰ متر عرض و در عمیق‌ترین نقطه، حدود 6 متر عمق دارد.

 آب شیرین آن از حدود ۷۰۰ چشمه کف آن می‌جوشد و هیچ رودخانه‌ای را به آن راه نیست، زریبار از این حیث در جهان بی‌نظیر است و در میان دریاچه‌های آب شیرین جهان از نظر تعداد چشمه خودجوش، مقام اول جهانی را دارد.

انتهای پیام/2330/83/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول