اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

قلعه جلال‌الدین شهرستان گرمه صاحب سند تک برگی شد

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه از صدور سند تک برگی برای بنای تاریخی قلعه جلال‌الدین در این شهرستان خبر داد.

قلعه جلال‌الدین شهرستان گرمه صاحب سند تک برگی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز وحید محمودی، مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهارکرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده، راستای سامان‌دهی اسناد مالکیت آثار تاریخی، سند تک برگی شش دانگ با مشخصات رنگ (بنفش) به نام دولت جمهوری اسلامی ایران، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی صادر شد.

وی به مزایای این نوع اسناد اشاره کرد و گفت: تملک از سوی دولت به‌منظور حفاظت انجام می‌شود و زمانی که یک ملک تاریخی به تملک دولت درمی‎‌آید، قوانین و مقررات ناظر بر مالکیت دولت بر آن حکومت می‌کند و قطعاً حفاظت بیشتری نیز از آن می‌‎شود.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گرمه افزود: دریافت سند رسمی و الکترونیکی برای بناهای تحت تملک میراث‌فرهنگی استان اتفاق مهمی است و تلاش می‌کنیم که باقی املاک تاریخی نیز صاحب سند تک برگی دولتی با رنگ بنفش شوند.

وی گفت: بر اساس قانون، اسناد املاک دولتی باید دارای سند مالکیت با رنگ بنفش باشند.

گفتنی است، قلعه جلال‌الدین یکی از برجسته‌ترین قلعه‌های نظامی خراسان شمالی قلمداد می‌شود که در سده‌های ۷-۶ هجری ساخته‌شده است.

این قلعه با مصالح سنگ و ساروج به‌صورت یک شش‌ضلعی منظم روی سطح ناهموار و صخره‌ای تپه‌ای بلند احداث‌شده است.

موقعیت جغرافیایی قلعه بر سر راه ارتباطی شهرها و مراکز مهم شمال شرق فلات ایران همچون نیشابور، جرجان، مرو و خوارزم اهمیت راهبردی قلعه را دوچندان می‌کرد.

پایان پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول