اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

راز و جرگلان پیشتاز مقابله با کرونا / از انسداد جاده‌ها تا آموزش همگانی

فرماندار راز و جرگلان با اشاره به مجموع اقدامات انجام‌شده برای مقابله با شیوع کرونا در این شهرستان گفت: ما ازجمله نخستین شهرستان‌هایی بود که راه‌های ترددی را به کنترل درآوردیم و آموزش همگانی و چهره به چهره بخش اعظمی از مردم را به انجام رسانده‌ایم.

راز و جرگلان پیشتاز مقابله با کرونا / از انسداد جاده‌ها تا آموزش همگانی

به گزارش خبرگزاری فارس از راز و جرگلان، شهرستان مرزی راز و جرگلان ازجمله شهرستان‌های محروم خراسان شمالی محسوب می‌شود که تاکنون براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان مورد مثبت کرونا از این شهرستان به ثبت نرسیده است.

برگزاری جلسات و هماهنگی واحد

روح‌الله حسین پور در مصاحبه با خبرنگار فارس در راز و جرگلان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این شهرستان اظهار کرد:  از زمانی که ویروس کرونا اعلام شد یک هماهنگی و سیاست واحد در شهرستان برای پیشگیری از ورود کرونا در پیش مرفتیم و جلسات اگاه سازی فراوانی بین کارکنان اداری و مسولان تامینی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ما به دو بخش علمی و اموزشی و همچنین اجرایی تقسیم می‌شود و بر اساس سیاست‌های رسمی، سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان شبکه بهداشت و درمان است اما مطمئن هستیم اگر بخواهیم کرونا را شکست دهیم این دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند کاری را از پیش ببرد لذا تمام امکانات شهرستان اعم از مادی و معنوی بسیج شده‌اند.

انسداد راه‌های ورودی به شهرستان از استان همجوار

فرماندار راز و جرگلان به برخی از اقدامات انجام‌شده اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان راز و جرگلان نخستین شهرستانی بود که راه‌های ورودی را با توجه به‌سرعت گسترش ویروس کرونا در استان‌های همسایه مسدود کرد زیرا در مسیر استان گلستان و شهرستان‌های مجاور استان بودیم زیرا از ورود افراد مشکوک به شهرستان جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اقدامات آموزشی و بهداشتی توسط شبکه بهداشت به‌صورت خانه به خانه در حال انجام است و تمام سیاست‌های آموزشی ابلاغی در سطح شهرها و روستاها در حال اجرا است.

غربال تمام ساکنان و تشکیل پرونده سلامت

حسین پور گفت: بهورزها پس از شناسایی و غربال افراد، تمام افرادی که دارای علایم هستند را پرونده تشکیل می‌دهند و ساعتی موردبررسی قرار می‌دهند تا در صورت بروز مشکل سریعاً به بیمارستان‌ها منتقل شوند. ما نیز به تمام دهیارها ابلاغ کرده‌ایم که نهایت همکاری با شبکه‌های بهداشت انجام شود و هیچ مشکلی در امکانات و اعتبارات نیز وجود ندارد.

وی به برخی کمبودها در روزهای نخست اشاره کرد و ادامه داد: کمبودهایی در شهرستان مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده وجود داشت که با همکاری با مجموعه‌هایی مانند سپاه، صنعت و معدن و اصناف اکنون دو کارگاه تولید ماسک در شهرستان فعال‌شده و رایزنی شده است که ۲ تولیدی دیگر نیز از امروز یا فردا به روند اضافه شوند. نزدیک به ۵۵ هزار ماسک برای شهرستان تولید خواهد شد.

لزوم جلوگیری از اجتماعات مردمی

فرماندار راز و جرگلان تصریح کرد: مبارزه با کرونا دارای دو قسمت است. مردم و مسئولان. مهم‌ترین راه مبارزه با کرونا در خانه ماندن مردم است و در مجامع عمومی حاضر نشوند زیرا ما باید زنجیره گسترش کرونا که تجمعات است را قطع کتیم لذا نماز جمعه‌های شیعه و سنی، عروسی‌ها وعزا، آرایشگاه‌ها، تمامی جلسات اداری  مگر با فوریت تعطیل شد.

وی افزود: نخستین شهرستانی بودیم که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان را به جلسه تأمین شهرستان دعوت کردیم و مشکلات و کمبودها را عنوان کردیم. کارهایی مانند ضدعفونی کردن ادارات، پمپ‌بنزین‌ها و دیگر اماکن با کمک عده‌ای از جوانان خودجوش بسیجی نیز انجام شد.

حسین پور ادامه داد: آموزش‌های لازم به کارکنان و مردم در قالب بروشورها ارائه می‌شود. کلیه خانه‌های بهداشت ما آماده‌باش هستند و به‌محض این که مورد مشکوکی پیدا شود وارد عمل می‌شوند و کلیه خوابگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

وی خاطرنشان کرد: کاری که تشخیص دهیم برای شهرستان مفید است حتی اگر ابلاغ استانی نیز نداشته باشد انجام خواهیم داد. تصمیم گرفتیم در محل تنگه ترکمن ایستگاه غربالگری مستقر شود و آنجا بر اساس چک‌لیست دقیق از افراد مشکوک اطلاعات گرفته می‌شود و افرادی که دارای علائم حاد هستند به بیمارستان ارجاع و کسانی که علائم خفیفی دارند به پزشک عمومی منتقل می‌شوند و اطلاعاتشان به بهورز روستا داده می‌شود تا دوباره چک شوند.

افراد ناتوان شهرستان هم در برنامه ریزی ها گنجانده شده اند

فرماندار راز و جرگلان به خدمات کمیته امداد و بهزیستی در سطح شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: برای افراد زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی افراد مشخصی خرید می‌کنند تا این افراد از خانه خارج نشوند.

وی از جلسه با علمای اهل سنت شهرستان خبر داد و گفت: با علمای اهل سنت نیز جلسه داشتیم و آنها نیز اعلام همکاری کردند و بیان کردند با تمام سیاست‌های دولت و نظام همره‌اند.

حسین پور در انتها و در پاسخ به درخواست برخی افراد شهرستان مبنی بر قرنطینه گفت: در شهرستان یک راه ورودی داریم و در آن غربالگری انجام می‌شود اما این که راه را ببندیم و هیچ کس حق ورود به شهرستان را نداشته باشد باید تابع نظر تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مبارزه با کرونا استان باشیم زیرا آنها مرجع اصلی هستند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول