اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

ریز و درشت منابع طبیعی جاجرم در سالی که گذشت / از ریزگردها تا اشتغال جوانان

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم گفت: ۳ میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان از محل اعتبار ملی و صندوق توسعه ملی در حوزه بیابان‌زدائی و مقابله با ریزگردها، آبخیزداری و جلوگیری از سیلاب و مهار آب‌های سطحی، کشت و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و مرتعی، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و تهیه طرح حدنگاری تخصیص داده شد.

ریز و درشت منابع طبیعی جاجرم در سالی که گذشت / از ریزگردها تا اشتغال جوانان

امید خاکدان نیا در گفت و گو با خبرنگار فارس در جاجرم با اشاره به رشد ۱۶۷ درصد اعتبارات جذب‌شده در حوزه منابع طبیعی در شهرستان جاجرم اظهار کرد: افزایش و جذب اعتبارات در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری طی سال‌های اخیر نشان از اهمیت ویژه دولت در این حوزه است.

جاجرم، کانون بحران فرسایش بادی و ریزگرد

وی افزود: با توجه به‌قرار گرفتن شهرستان جاجرم در کانون بحران فرسایش بادی و وجود ریزگردها به علت خشک‌سالی و کمبود بارش، اقدامات مهمی در این زمینه  انجام‌گرفته است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم با اشاره به اجرای ۲ پروژه زیربنایی در حوزه منابع طبیعی در شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد: دو پروژه مهم در شهرستان در این حوزه پیگیری شد که مهم‌ترین آن اجرای پروژه مقابله با بیابان‌زایی و کنترل کانون‌های بحرانی در بیابان‌های جاجرم با مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سطح ۱۰۰۰ هکتار که پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد را داشته است.

وی در ادامه داد: همچنین پروژه احداث بند خاکی در حوزه گرمک طبر بخش شوقان با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به‌منظور تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفت آب‌های فصلی سطحی در دست اجرا بوده که تاکنون حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گیاهان دارویی جاجرم، ظرفیت ایجاد اشتغال جوانان

خاکدان نیا ابراز داست: شهرستان جاجرم، با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم خاص و به لحاظ داشتن دشت و بیابان، مراتع، جنگل و کوهستان‌های مرتفع دارای گیاهان مختلفی است که بیشتر آن خواص دارویی و صنعتی دارند که از اهمیت ویژه‌ای درزمینهٔ اشتغال‌زائی برای جوانان برخوردار است.

وی ادامه داد: در سال جاری برای اولین بار سه تن بذر گیاه داروئی باریجه (قسنی) با مشارکت مردم در شهرستان جاجرم به ارزش٢۵٠ میلیون تومان برداشت شد که قبلاً همین بذر باید از استان اصفهان خریداری می‌شد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این پروژه کشت ۱۰۰ هکتار گیاه دارویی باریجه و ۱۰۰ هکتار کشت گیاهان مرتعی در حوزه آبخیز گرمک طبر بااعتبار ۱۰۰ میلیون تومان به اتمام رسید.

به گفته رییس منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم یکی از طرح‌های مهم در حوزه منابع طبیعی طرح کاداستر است که در سال ۹۸ اجرای طرح کاداستر اراضی ملی با مبلغ ۲۲۶ میلیون تومان به مساحت ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی در حال اجرا است که هدف از اجرای این طرح تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک‌برگی و حدود اراضی ملی با اراضی مستثنیات اشخاص واقعی سازی می‌شود.

آن‌طور که خاکدان نیا به آن اشاره کرد: به‌منظور توانمندسازی و ظرفیت‌سازی آبخیزشناسان در حوزه ارتقاء فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی بیش از ١۵ کارگاه آموزشی و١٠ مورد بازدید از نمایشگاه دستاوردهای منابع طبیعی واقع در محل این اداره با حضور مسؤولین شهرستانی  و دانش آموزان رده‌های سنی مختلف و جوامع محلی  به تعداد   ١٠٠٠ نفر روز انجام‌شده است.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نه تنها در حوزه وظایف خود توانسته است رسالت خود را به‌درستی انجام دهد بلکه با اجرای پروژه ترسیب کربن در بخش سنخواست با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کسب و کار (۴٨٣۵ نفر ساعت) در این بخش منجر به اشتغال‌زایی و ارائه تسهیلات کمک اشتغالی از محل صندوق‌های خرد اعتباری که توسط پس‌اندازهای جوامع محلی تأسیس شده‌اند، گردیده است.

وی در پایان اظهار داشت: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم با برگزاری جلسات میز خدمت و کارگاه‌های آموزشی  با توجه به پوشش گیاهی خوب مراتع در سال ٩٨، مساحت آتش‌سوزی در مراتع را به صفر رساند ه است که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول