اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

گیاهان دارویی جاجرم؛ مسئولان در حال شناسایی، مردم در حال جمع آوری

شهرستان جاجرم بااستعداد فراوان در پرورش گیاهان دارویی است اما علی‌رغم آمارهای مسئولان در شناسایی و جمع‌آوری این گیاهان، کشاورزان معتقدند که تنها بخش ناچیزی از این ظرفیت شهرستان در حال بهره‌برداری است.

گیاهان دارویی جاجرم؛ مسئولان در حال شناسایی، مردم در حال جمع آوری

به گزارش خبرگزاری فارس از جاجرم، شهرستان جاجرم ظرفیت‌های بالقوه‌ای در بسیاری از حوزه‌ها به‌ویژه گیاهان دارویی دارد اما طبق شواهد تنها بخشی از این گیاهان دارویی شناسایی و موردمطالعه قرارگرفته به‌طوری که می‌توان  گفت  آمار مشخصی از تعداد گونه‌های گیاهان دارویی مختص منطقه جاجرم و به‌ویژه کویر در دست نیست.

از طرفی برداشت به  روش سنتی و گاها چرای بی‌رویه دام از عواملی است که   باعث  می‌شود این  گونه‌های  گیاهی خاص به خطر بیافتد  اما به گفته رئیس اداره منابع طبیعی این شهرستان مطالعات درزمینه شناسایی گیاهان دارویی در منطقه در حال انجام است و همچنان ادامه دارد.

 

صالحی شهروند جاجرمی با اشاره  به اینکه در شهر جاجرم  رشد گونه‌های مختلف گیاهی  ازجمله باریجه و کتیرا  زیاد است می‌گوید: به‌تازگی اداره منابع طبیعی شهرستان نمایشگاهی با موضوع  معرفی گیاهان دارویی  برپا کرده اما بخش کوچکی ازاین‌گونه به نمایش گذاشته و مردم  آگاهی‌های کافی  در مورد این گیاهان  ندارند و با برداشت‌های سنتی باعث از بین رفتن این گونه‌های گیاهی ارزشمند می‌شوند و نیاز است دفترچه  و یا کتابچه‌ای برای معرفی این گونه‌ها در بین مردم توزیع شود تا بیشتر به گیاهان دارویی منطقه شناخت پیدا کنیم.

به گفته  دیگر شهروند  شهرستان جاجرم  مراتع  و مناطق خوبی درزمینه رشد انواع گیاهان دارویی دارد  اما هنوز این گیاهان به‌طور کامل شناسایی نشده و همچنان برداشت‌های سنتی ادامه دارد درحالی‌که تنها بخشی از گیاهان مانند باریجه، کتیرا، زرشک، آویشن و.. برای مردم ملموس  و دیگر گیاهان همچنان ناشناخته است.

 

صادقی ادامه می‌دهد: ناشناخته ماندن  این گونه‌های دارویی ارزشمند می‌تواند باعث نابودی آن‌ها می‌شود و قطعاً اگر فراوری صورت گیرد  نقش موثری در ایجاد اشتغال خواهد داشت  اما به‌عنوان یک  شهروند هیچ‌گونه اطلاعات کافی در رابطه با این گونه‌های گیاهی ندارم زیرا آموزشی در این زمینه داده نشده است.

محمدی یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه همچنان در برخی مناطق و مراتع چرای بی‌رویه دام ادامه دارد می‌گوید: چرای بی‌رویه دام‌ها در مراتع یکی از عوامل از بین رفتن گیاهان دارویی است بنابراین  باید آموزش‌های لازم به دامداران داده شود تا چرای بی‌رویه صورت نگیرد.

رجبی یکی از روستاییان این شهرستان هم ابراز می‌دارد: درحالی‌که چرای دام در مراتع، فصل‌بندی شده اما در بیشتر روستاها همچنان چرای دام صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: برخی هم با برداشت گیاهان دارویی به‌صورت سنتی از آن درآمدزایی می‌کنند.

در این خصوص رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاجرم می‌گوید: در حال حاضر طرح ممیزی مرتع در شهرستان صورت گرفته و از مراتع حفاظت می‌شود به‌طوری که برای دامداران پروانه صادر و زمان ورود و خروج و تعداد دام‌ها به مرتع مشخص‌شده است.

 

خاکدان نیا  تصریح می‌کند: امسال برای اولین بار  ۳ تن بذر باریجه توسط بهره‌برداران از مناطق اوزوم و کله اسبی این شهرستان  جمع‌آوری شد، در سال ۹۶ و ۹۷ به  میزان ۳۵۰ هکتار گیاه داروئی باریجه در کوه کمرسفید دربند بخش سنخواست شهرستان با مشارکت مؤثر مردمی و در قالب تشکل‌های بومی و تعاونی‌های بهره‌برداری به مجریان کشت گیاهان دارویی واگذار و با حمایت و تأمین نهاده و نیاز عملیات کشت در عرصه‌های مزبور کاملاً اجرایی شد و در حال حاضر ۷ کتابچه طرح بهره‌برداری برای گونه‌های زرشک، باریجه، کتیرا تهیه‌شده که مساحت مفید آن ۴ هزار ۱۵۶ هکتار از سطح شهرستان است.

وی تصریح می‌کند: بعد از مطالعه و تهیه طرح و شناسایی مناطق مستعد و برگزاری کلاس آموزشی، بذر رایگان توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری جاجرم در اختیار مردم قرار گرفت و با نظارت کارشناسان اداره کشت باریجه به‌صورت فنی و علمی صورت گرفت همچنین در کشت گیاهان دارویی مشارکت بهره‌برداران علاوه بر اشتغال و درآمدزایی باعث حفظ و احیا منابع طبیعی خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جاجرم با اشاره به اینکه برداشت‌ها به‌صورت  سنتی  هنوز انجام می‌شود می‌افزاید: در حال حاضر تلاش کرده‌ایم با برپایی نمایشگاهی در اداره منابع طبیعی  با آموزش‌های لازم به دانش آموزان از پایه و به سایر افراد در مناطق روستایی از این برداشت‌ها جلوگیری کنیم.

وی در انتها گفت: در حال حاضر ۴۰۰ نفر از این نمایشگاه  آموزشی و ترویجی بازدیده کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول